Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slutat brygga mäsk.

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Rolle1974
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 29, 2013 1:21
Ort: Avesta

Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Rolle1974 »

Tjenare alla brygg-vänner.
Som rubriken lyder, nu har jag slutat med mäsk. Jag köper 70% denaturerad sprit (skicka pm om du vill veta vilken sort 😉), behandla 1 liter med en matsked klorin och låt det stå i ett dygn. Häller litern i 2-liters e-kolv fyll till 2 liters strecket med vatten och koka med FOA. 2 timmar senare har jag 1,5 liter 40%-ig (ca 7,5 dl 80% som sedan spädes) helt ren etanol 👌. Finner ingen anledning att pallta med mäsk längre. Essenser har aldrig smaka så bra någon gång som i denna välsignade dryck.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Andy »

FOA:n lyckas alltså separera etanolen från det ämne som den har spätts med?

Eller är det tack varje att du blandar i klorin som gör att ämnet blir lättare att separera?
Rolle1974
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 29, 2013 1:21
Ort: Avesta

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Rolle1974 »

Både och. Klorin binder bitrex och blir som ett salt, går även att filtrera bort men klorin-smaken blir då kvar. FOA:n är helt överlägsen när det kommer till fraktionering, om man gör rätt.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av MurvSneaker »

Kan du inte bara skriva här i tråden vad det är för sort som funkar med ditt tillvägagångssätt?

Då kan jag och andra besökare få veta utan att vara beroende av att du är online 3 år senare och kan svara dem via PM.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Rolle1974
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 29, 2013 1:21
Ort: Avesta

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Rolle1974 »

Nej. Av den enkla anledningen att mitt inlägg blir sökbart på Google. Vilket i sin tur gör att tillverkaren kan ändra innehållet i produkten. Som den är nu är den helt ren och jag vill gärna att den förblir så 😊.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av latmasken »

Du kan väl göra som de gör på Flashback för att undvika att namn blir sökbara?

Skriva *am*et så här (*=n).

Eller om vi tar mitt nick: L*tm*sken (där *=a).
Rolle1974
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 29, 2013 1:21
Ort: Avesta

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Rolle1974 »

Ok.
*rikem *vättspri* (*=T). Finns bland annat på granngården. Men måste vara den med blå etikett 👌
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Petter_ »

Synd på priset, men kul att det funkar :)
Jag fortsätter som vanligt jag.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Rolle1974
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 29, 2013 1:21
Ort: Avesta

Re: Slutat brygga mäsk.

Inlägg av Rolle1974 »

Hittat en ny produkt som inte ens behöver kokas. Blanda med vatten och drick 👌. Kan inte ens vara olagligt 🤣. Pris för en liter drickfärdig sprit 37.5% 16:-
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster