Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad krävs för en bra Cider?

Utrustning och teknik.
Dr. Fungi
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 11, 2022 9:24

Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av Dr. Fungi »

Hejsan!

Nu kliar det i fingrarna, så nu vill jag sätta igång en till jäsning. Jag hade tänkt mig att göra en Cider. Eftersom att sommaren börjar att närma sig så vill jag såklart använda det som växer där hemma. Då tycker jag att Rabarber känns som en mysig kandidat.

Men jag har väldigt lite erfarenhet av det här med bryggning speciellt med cider. Så jag ber om lite hjälp, vad måste göras för att få en bra cider. Vilket jäst rekommenderas, bör jag använda jästnäring och allt sådant.

Jag har tänkt mig att göra 5L, då tänkte jag att använda några kg rabarber och sen tillsätta lite socker då det är lite dåligt med socker i rabarber.
Sen ska jag försöka få ut så mycket rabarber smak ur rabarbern utan att koka dem då jag vill behålla den fräscha smaken från rå rabarber. Så tänkte låta rabarbern ligga i lite sockerlag i några dagar för att dra ut så mycket smak som det går. Sen blir det att jäsa det till ca 7% hade jag som mål. Sen blir det efterjäsa när de är buteljerade för att få lite kolsyra.

Alla tips och tricks är uppskattade.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av MurvSneaker »

Har du provat att söka i forumet?
Här är en sökning jag gjorde efter rabarber i denna delen av forumet.
https://www.bryggforum.nu/search.php?ke ... t=S%C3%B6k

Men lite svar på dina frågor är:
För att jästen ska trivas behövs jästnäring.
Det kan säkert gå bra utan. Eftersom jästen får olika förutsättningar med eller utan näring kan det resultera i olika smaker.
Val av jäst spelar roll. Du kan börja med att prova Mangrove Jack's M02 som är en Ciderjäst.

Om du gör en cider på enbart rabarber blir det rent tekniskt ett vin eftersom en cider måste innehålla äppelmust. Men det är absolut inget fel med att renodla smaken med enbart rabarber, vilket är de fina med hembryggning, man gör lite som man vill för att få en god dryck. :D
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Dr. Fungi
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 11, 2022 9:24

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av Dr. Fungi »

Okej, vad fascinerande att för att det ska kallas cider så måste det innehålla äppelmust, alltid kul att lära sig nya saker. Så då ska jag alltså göra ett mousserande rabarber vin.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av latmasken »

För en bra cider, om du nu verkligen vill göra cider, så krävs cideräpplen. De är rätt bittersyrliga och svåra att hitta. Ciderboken som jag har rekommenderar att man blandar in kvitten eller vildäpplen för att få rätt bitterhet och syrlighet.

Ska du göra en kolsyrad dryck med fruktsmak är det inte cider :)

Det viktigaste när man ska jäsa fram en alkoholhaltig dryck är att ha koll på sockerhalten. Rabarber har typ inget socker alls, äpplen brukar ha socker så det räcker till 5-6% alkohol.

De drycker du köper på systembolaget är till säkert 90% äppelvin som är smaksatt i efterhand och kolsyrat. Att jäsa en massa olika frukter ger oförutsägbart resultat och är nåt för hobbybryggare som inte tycker det gör så mycket att man slösar bort tre månader på att jäsa fram nåt som knappt är drickbart :)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av ranald »

För mig är riktig cider gjord på jos från pressade äpplen som får jäsa utan att man tillsätter socker, lite som CAMRA:
CAMRA defines real Cider or Perry as being fermented from the whole juice of fresh pressed apples or pears, without the use of concentrated or chaptalised juices.
En viss del annan jos, men mindre än hälften, kan komma från t.ex hallon, svarta vinbär, körsbär, etc., för att ge en annan smak. Det du beskriver är i mina ögon ett rabarbervin - inget fel i det, finns några bra recept här på forumet. Du vill förmodligen använda vinkrita eller pulveriserade äggskal för att bli av med den otrevliga oxalsyran ur josen (det är den som får dina tänder att kännas sträva när man ätit rabarber).
Dr. Fungi
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 11, 2022 9:24

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av Dr. Fungi »

:evil:
ranald skrev: lör maj 14, 2022 20:58 För mig är riktig cider gjord på jos från pressade äpplen som får jäsa utan att man tillsätter socker, lite som CAMRA:
CAMRA defines real Cider or Perry as being fermented from the whole juice of fresh pressed apples or pears, without the use of concentrated or chaptalised juices.
En viss del annan jos, men mindre än hälften, kan komma från t.ex hallon, svarta vinbär, körsbär, etc., för att ge en annan smak. Det du beskriver är i mina ögon ett rabarbervin - inget fel i det, finns några bra recept här på forumet. Du vill förmodligen använda vinkrita eller pulveriserade äggskal för att bli av med den otrevliga oxalsyran ur josen (det är den som får dina tänder att kännas sträva när man ätit rabarber).
Tussen tack för tipset på vinkalk. Hur mycket vinkalk bör man använda? Och ja, nu har jag förstår att det faktiskt är ett mousserande rabarber vin som jag har planerat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad krävs för en bra Cider?

Inlägg av latmasken »

Vinkrita, inte vinkalk.

Om du provar forumets sökfunktion och skriver in "rabarber vinkrita" så kommer du säkert att hitta bra information.

Du kan ju också prova att t.ex. söka på "rabarbervin" för att hitta recept att utgå från.

Min erfarenhet av att göra viner på olika frukt och bär är att om man vill att det ska smaka som den frukten eller bäret så ska man inte jäsa utan smaksätta i efterhand.

De äppelviner jag har gjort smakade direkt inte äpple, de försök med rabarbervin som jag gjort smakade inte direkt rabarber (den ena sorten smakade efter några år mer som sherry). Och jag tror du inser rätt snabbt att varken röda eller vita viner smakar särskilt mycket vindruvor (vilket de är gjorda på). Mitt försök till fläderblomsvin doftar gott av fläder men smakar mest citron :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster