Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

När forumet är nere

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

När forumet är nere

Inlägg av MurvSneaker »

Hej alla glada,

Nu i helgen var forumet nere så... Vad gör man.

Efter någon timmes googlande slutade det med att jag återigen läste igenom Riku's bok "Designing and Building Automatic Stills", tyvärr first edition.
Jag hoppas att Second edition som jag nu beställt är bra reviderad. För ju mer jag läste av denna First edition gick de upp för mig mer o mer att boken skulle behöva ett mer pedagogiskt upplägg med fler och tydligare bilder och ritningar. Jag tror att en nybörjare som läser boken som en första bok tyvärr kommer vara ganska förvirrade efter att de läst boken. Men boken är troligtvis inte tänkt till den absoluta nybörjaren.

Jag insåg också att det skulle krävas betydligt mer än en helg för att göra boken mer lättförståelig för gemene man som precis tänkt bygga sin första hembränningsapparat.
Så jag förstår verkligen att Riku gärna vill få lite belöning för all den tid som han lagt ned på denna bok. Med rätta anser jag.

Så... Vad gör ni i dessa lägen när forumet inte kan bidra med intressant läsning?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 611
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Re: När forumet är nere

Inlägg av Admino »

Hej!

Foumet var uppe hela helgen. Jag kom dock inte åt forumet p.g.a. min ISP (Telia). Efter att ha prövat https://downforeveryoneorjustme.com/ och fått svar att sidan var uppe så surfade jag in via 4G istället och det fungerade utmärkt.

Troligtvis var det något liknande för dig.

Rapportera gärna om det händer igen dock, så får jag ta en närmre titt på det. Kanske är något knasigt med någon DNS.

Mvh Admino
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: När forumet är nere

Inlägg av MurvSneaker »

Hej Admino,

Jag kollade oxå mot en liknande sida men fick svaret att den var nere. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.

Jag har oxå Telia och är frustrerad att jag inte kan ändra DNS-servern i min routern så jag har ändrat vilken DNS-server som datorn ska använda. (Jag använder 8.8.8.8 som DNS-server)
Men jag använde mobilen som var ansluten till Telia-wifi.
Så det skulle kunna vara DNS'en men samtidigt testade jag ju med liknande sida som du gjorde. Skumt. Jag kanske gjorde något fel iaf när jag testade via mobilen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Admino
Forumägare
Inlägg: 611
Blev medlem: tis jan 29, 2008 14:06
Kontakt:

Re: När forumet är nere

Inlägg av Admino »

Jag har tidigare blockerat några ranges av ip-addresser p.g.a. dos-attacker och aggresiva scrapers.

Möjligt att någon av routrarna mellan våra datorer (samt den tjänst du använde för att kolla om forumet var uppe) och bryggforums server råkade ha en ip-address inom någon av dessa ranges.

Jag lyfte nu dessa ip-blocks Förhoppningsvis löser det problemet.

Tillbaka till din fråga:
Så... Vad gör ni i dessa lägen när forumet inte kan bidra med intressant läsning?
Stressar, svär och försöker lösa det tekniska problemet. :-)

https://homedistiller.org/forum/index.php kanske kan fungera som ett komplement för att döda tiden
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: När forumet är nere

Inlägg av MurvSneaker »

Admino skrev: mån apr 25, 2022 23:36 Tillbaka till din fråga:
Så... Vad gör ni i dessa lägen när forumet inte kan bidra med intressant läsning?
Stressar, svär och försöker lösa det tekniska problemet. :-)
Jo, de blir ju jobbigt för dig... :lol: :lol: :lol:
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster