Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Söker finurlig kylmetod

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
PJay
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 10, 2022 9:05
Utrustning: Gryta-BIAB

Söker finurlig kylmetod

Inlägg av PJay »

Hej allihop!

Den 8:e april startade jag min allra första helmaltsbryggning med BIAB-metoden. Det blev en American Red Ale från Humlegården som jag halverade satsen på + lite extra pale ale-malt. Nu ligger den i jäshinken och gror. Första dagen hände inte så värst mycket, men andra dagen bubblade det rejält! Nu har det avstannat helt som det verkar, men någon långsam aktivitet verkar det vara för att det senaste provet visade på 1,013 från OG 1,061 (6,3 %). Jag är lite osäker på om jag misslyckats eller lyckats, men jag tog en liten slurk efter senaste provet och den smakade väl hyfsat drickbar! :D Nu till mitt problem.

Jag kylde grytan med vört genom att ställa den i vasken under lock och i ett vattenbad som jag bytte lite då och då tills jag blev trött och gick och lade mig. Jag förstår att kylspiral efter koket är den ultimata lösningen men jag har inte den lyxen. I stugan där jag bor har vi borrad brunn och jag har alltid blivit tillsagd att inte slösa på vattnet. Återvinningen på 90 meters djup kanske inte är så rask! :roll:

Är det någon här som kan tipsa mig om en intelligent kylmetod som kapar tiden lite mer utan att slösa litervis med vatten, eller får jag helt enkelt gilla läget och låta kastrullen stå och svalna efter koket?

Ha'de gött och Happy Brewing!
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Söker finurlig kylmetod

Inlägg av Andy »

Kanske låta vörten rinna genom ett konvektorrör som har en massor av datorfläktar monterat på sig?
konvektor.jpg
datorfläkt.jpg
datorfläkt.jpg (16.28 KiB) Visad 971 gånger
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Söker finurlig kylmetod

Inlägg av MurvSneaker »

Som Andy är inne på, är det nog den bästa lösningen med ett konvektorrör o fläkt med en pump kopplat till kylspiralen.

Alternativt kan du bygga ett slutet system med aktiv kylning genom att ex. Bygga om en AC som kyler ditt kylvatten. Det förutsätter att du har tillgång till elektricitet.

Om det verkar besvärligt kan du utforska no-chill-metoden.
Då får man räkna om tiden för när humlegivorna ska i vörten för att få rätt IBU osv.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
PJay
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 10, 2022 9:05
Utrustning: Gryta-BIAB

Re: Söker finurlig kylmetod

Inlägg av PJay »

Tack MurvSneaker och Andy! Jag ska kolla upp de tankarna. Det kan ju vara värt att kolla gamla inlägg också som kanske tar upp hur man ska ändra humlegivorna. Annars finns det väl någon bra hemsida att kolla på.

Tack och bock! :)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Söker finurlig kylmetod

Inlägg av vafan »

PJay skrev: lör apr 16, 2022 6:45 Tack MurvSneaker och Andy! Jag ska kolla upp de tankarna. Det kan ju vara värt att kolla gamla inlägg också som kanske tar upp hur man ska ändra humlegivorna. Annars finns det väl någon bra hemsida att kolla på.

Tack och bock! :)
No_Chill_Hop_Adjust.png
BIAB+NoChill Nuff Said!
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Söker finurlig kylmetod

Inlägg av ÖlBurken »

Jag rekommenderar no-chill. Det blir bra öl, så varför krångla till det?

Jag har aldrig hållit på med omvandling av tider för humlegivor utan har bara i en bittergiva i början och sen eventuell torrhumling. På så sätt slipper jag fundera på omvandlingen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster