Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Utrustning och teknik.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av nemo74 »

Hej på er.. Jag har en fråga ang. när man späder på med mera vätska i en pågående jäsning.
Jag har en sats som står i jäsfasen nu och min tanke är att "mata" den med mer vätska lite senare när det lugnat ner sej..
anledningen är att det är väldigt mycker "bös" efter russin och dadlarna just nu och jag tänkte låta den jäsa ut helt eller nära nog iaf
och sen tappa om den till en ny Gallon flaska..och eftersom det kommer bli rätt mycket headspace då så tänker jag att jag ska fylla upp med
mer vätska/juice.
Men hur mycket alkohol % förlorar jag på att addera 1 liter vätska.. låt säga att jag har 4L på 14.6%.

Är det så enkelt att man kan gå efter Jäsmätaren?
OG 110 oe --> FG 10 oe ..det blir då 14.6%
Sen fyller jag på med 1L vätska och gör en ny mätning..
och FG visar tex. 25 oe
Blir det samma som OG 110 oe --> FG 25 oe? ..12.6%

Hoppas ni förstår hur jag menar.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av ranald »

Du har samma totalmängd alkohol i vätskan för och efter spädning.

Total alkohol = (volym innan)*(styrka innan) = (volym efter)*(styrka efter)

ger att (styrka efter) = (volym innan)*(styrka innan)/(volym efter) = (4 liter)*(14,6 %)/(4 + 1 liter) = 4*14,6/5 = 11,68%

(Det där är ju mellanstadiematte.)
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av nemo74 »

ranald skrev: tis jan 18, 2022 19:21 Total alkohol = (volym innan)*(styrka innan) = (volym efter)*(styrka efter)
ger att (styrka efter) = (volym innan)*(styrka innan)/(volym efter) = (4 liter)*(14,6 %)/(4 + 1 liter) = 4*14,6/5 = 11,68%

(Det där är ju mellanstadiematte.)
Tack för ett svar.. men det där sista va ganska onödigt tycker jag.
Lite ÖversittarBeteende!
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av ranald »

Så var det inte tänkt att uppfattas, så jag får be om ursäkt för det.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av nemo74 »

ranald skrev: tis jan 18, 2022 21:42 Så var det inte tänkt att uppfattas, så jag får be om ursäkt för det.
:thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av latmasken »

Det beror ju på vad du fyller på med för vätska. Är det socker i vätskan du fyller på med förlorar du ju kanske ingen alkohol alls.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av nemo74 »

latmasken skrev: fre jan 21, 2022 21:20 Det beror ju på vad du fyller på med för vätska. Är det socker i vätskan du fyller på med förlorar du ju kanske ingen alkohol alls.
Med eller utan socker spelar väl ingen roll i utspädningen.. men med socker så kanske det startar jäsa igen (vilket det inte gjort än)
men för att veta kommande % så måste jag ju veta vad den ligger på efter utspädningen.

ranalds uträkning bör ju funka..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av latmasken »

Ja, precis, det var det jag menade att har man inte jässtoppat så kommer eventuellt socker i det man tillsatt att jäsas upp så man inte tappar alkohol.

När jag jäst cider har jag t.ex. frusit in lite must och sen efter första omtappningen har jag fyllt upp med upptinad must. Den nya musten är ju bara typ 10% av den totala volymen så det blir ingen kraftig jäsning av det tillskottet.


Själv tycker jag det är så lätt att räkna fel när man gör en sammansatt formel på det där viset. Jag föredrar att ställa upp det i två kolumner.

För att räkna fram alkoholhalt i vin kör jag med kolumnerna: Volym och Sockermängd. För varje ingrediens skriver jag in hur mycket den bidrar med volymökning och hur många gram socker den innehåller. Sen summerar jag kolumnerna och får då fram mängden socker och volymen och kan enkelt räkna ut hur många gram socker per liter det är.

I det här fallet är det väl enklare att ha kolumnerna: Total volym och Volym etanol. Ex. Brygden är på 15 liter och har 12% alkohol, det blir 15 liter totalt respektive 1,8 liter (15*0,12) etanol. Så tillsätter man 5 liter vatten. Det blir 5 liter volym och 0 liter etanol.

Totalt 1,8 liter etanol på 20 liter blir 1,8/20=0,09 (d.v.s. 9%).

Det är egentligen samma beräkning som i ranalds formel, men jag tycker den blir överskådligare och dessutom funkar den också om man tillsätter flera olika grejer. Kanske 4 liter vatten och 1 liter 40% vodka istället för 5 liter vatten?

15 1,8
4 0
1 0,4

Totalt 20 liter, och 2,2 liter etanol, d.v.s. 2,2/20=11%.

P.S. Ska man vara riktig duktig ska man räkna med massa (gram) istället för volym, men här är vi ju främst ute efter volym-procent och har inte så mycket olika ämnen att ta hänsyn till. Volymen påverkas av temperatur, men det gör inte massan.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Hur mycket Alkohol förlorar jag..

Inlägg av nemo74 »

latmasken skrev: lör jan 22, 2022 11:07 Själv tycker jag det är så lätt att räkna fel när man gör en sammansatt formel på det där viset. Jag föredrar att ställa upp det i två kolumner.

För att räkna fram alkoholhalt i vin kör jag med kolumnerna: Volym och Sockermängd. För varje ingrediens skriver jag in hur mycket den bidrar med volymökning och hur många gram socker den innehåller. Sen summerar jag kolumnerna och får då fram mängden socker och volymen och kan enkelt räkna ut hur många gram socker per liter det är.

I det här fallet är det väl enklare att ha kolumnerna: Total volym och Volym etanol. Ex. Brygden är på 15 liter och har 12% alkohol, det blir 15 liter totalt respektive 1,8 liter (15*0,12) etanol. Så tillsätter man 5 liter vatten. Det blir 5 liter volym och 0 liter etanol.

Totalt 1,8 liter etanol på 20 liter blir 1,8/20=0,09 (d.v.s. 9%).

Det är egentligen samma beräkning som i ranalds formel, men jag tycker den blir överskådligare
Tack för ett tydligt svar.. ska testa denna formel oxå sen så får vi se vilken jag använder :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster