Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rördimension på spiral?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
newbrewer
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jan 12, 2022 16:00

Rördimension på spiral?

Inlägg av newbrewer »

Är ny på detta med att göra sina egna godsaker.

Av det jag lärt mig av er på forumet så passar en spiralbrännare mina behov perfekt.

Har ett par frågor gällande rördiameter på stigardelen och effekt på värmeelementet. Det jag tänker mig istället för att vrida röret i en spiral uppåt så tänkte jag göra en uppåtgående väggmonterad lösning med 18mm rör. Som värmekälla tänker jag använda en 3500w induktionsplatta. Som många vet så fungerar induktionsplattor på så vis att de "pulserar" energin genom on/off med några sekunders mellanrum. Detta blir ju inte bra när man vill uppnå jämnt kok. Men på den induktionshällen jag har så får man konstant påslag vid 1700w och uppåt.

Jag tänker mig att bygga spiralen efter den effekt jag har att tillgå..dvs 1700w och uppåt..

Nu till min fråga..hur lång skulle den uppåtgående spiralen behöva vara om man använde 1700w och 18mm rör till stigardelen? Kylardelen kan jag i princip göra 20 meter om jag vill..utmed väggen i nedåtgående..

Vore trevligt om någon har en tanke eller idé..
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Rördimension på spiral?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag kan inte påminna mig att jag läst eller hört talas om något liknande som du beskriver.
Så de enda rådet jag kan ge dig, är att testa dig fram genom att göra den så hög du kan för att se hur högt värmen kommer i olika effektlägen.
Dvs se hur högt upp som värmen stabiliserar sig.
Då vet du sedan vilken höjd du kan vända röret nedåt.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rördimension på spiral?

Inlägg av latmasken »

Om jag förstått rätt tänker du sätta röret lätt lutande längs en vägg bara?

Då kan du väl börja med att bara dra röret snett uppåt. och känna var det svalnar (i princip får du en spiral med 100% reflux)
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Rördimension på spiral?

Inlägg av Ullharen »

Jag har testat lite och kallar det för "Rakis". Jag hängde på ett 2m 20mm kopparrör som lutade uppåt och därefter 2m konvektorelement till husvagn som kylare. Det var enkelt att justera vinklarna men det blev jäkligt vingligt. Att fästa det på en vägg är smart! Jag har tom funderat på att dra ut ett rör genom ett hål i väggen och sedan tillbaka in igen.

Hur har et gått för dig?
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster