Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Åsikt

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Vatsug4321
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor jan 07, 2021 12:31

Åsikt

Inlägg av Vatsug4321 »

Hej, någon som har några synpunkter på denna typ? Vill gärna veta vad ni tycker, både för och nackdelar.
Vad jag förstått ska detta vara en form av rlm? Rätta mig om jag har fel
Tack på förhand  :D
Bilagor
Screenshot_20211124-173025_Gallery.jpg
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Åsikt

Inlägg av rull_bull »

Får man fråga varför du snöat in på denna?

Finns kolonner som är lättare att bygga och som är utprovade och lättare att köra.
Vatsug4321
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor jan 07, 2021 12:31

Re: Åsikt

Inlägg av Vatsug4321 »

Jag vet faktiskt inte varför,är nyfiken för jag aldrig sett en liknade här innan hade varit kul och se om den levererar något..
funderar även på RLM enligt ritning som finns här på forumet
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Åsikt

Inlägg av tonyclifford »

Ingen erfarenhet men om jag förstår rätt får man ställa in en kombination av reflux och uttag m de två ventilerna bör att balansera in den?
Jag hade nog försökt modifierat enligt följande:

- Produktuttag i lågpunkt så att man bara behöver justera på en ventil (allt som inte tas ut går tillbaka som reflux)
- Bytt översta vänstra T-röret till en böj
- Placerat tempgivaren längre ned (mellan där refluxen återförs in i kolonnen och böjen)

Sen hade jag behållt en ventil på refluxåterföringen för möjlighet att strippa med den.

Om man vill göra det enkelt för sig bör man snegla på en CCVM istället.
Vatsug4321
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor jan 07, 2021 12:31

Re: Åsikt

Inlägg av Vatsug4321 »

Hej Tony, har faktiskt beställt delar att bygga en VM istället, men kan du förklara CCVM? Vad innebär det?
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Åsikt

Inlägg av tonyclifford »

CCCVM=CondenserControlledVM. Man hoppar över allt vad ventiler heter och styr stället uttaget genom att flytta refluxkylaren upp och ned.
Hotrod
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön apr 15, 2018 22:55
Utrustning: Bryggverk 200 liter
Ort: Finja

Re: Åsikt

Inlägg av Hotrod »

Jag byggde en. Det var för att takhöjden i källaren inte tillåter mer än 190…
Sen åxå rör att den är enkel att bygga. Skippade ventil på refluxröret och bara styr uttaget. Nu är jag jävligt trög, men när jag äntligen fattade hur man kör den, så är det bara att trycka på start. Jo att passa den i början och ta bort heads, men sen sköter den sig själv.
Jag tycker den är kanonbra. Även om jag inte har gått efter exakta måttangivelser eller nånting.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php ... 37#p192137
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst