Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Använda bryggverk till hembränning?

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Använda bryggverk till hembränning?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har börjat brygga lite öl i en gryta enligt BIAB men funderar nu på att köpa ett bryggverk då jag fastnat för ölbryggningens ädla konst.
Jag vill samtidigt kunna använda bryggverket för att bränna lite då o då.

Jag har sneglat på Digiboil 65L.

Jag funderar även på om en Brewzilla 65L eller annat bryggverk med en maltpipa kan fungera också. Ja, att man bara kan ta bort maltpipan och recirkulationsröret när man ska bränna.

Vad har ni för erfarenhet av att använda sitt bryggverk till att bränna lite hembränt?
Vilka bryggverk rekommenderar ni?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Re: Använda bryggverk till hembränning?

Inlägg av Jaktpanda »

Gammal post, men lyckades du ta det här vidare? Är i samma tankar med min 30l bryggverk.
Caprimulgus ll
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 11, 2023 16:37
Utrustning: Bokabob

Re: Använda bryggverk till hembränning?

Inlägg av Caprimulgus ll »

De säljer ju sin egna kolonn ihop med Digiboil som ett kit. Så jag ser inte varför man inte skulle kunna montera någon annan i lämplig storlek.
I'm back. Older, but hardly any wiser.
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster