Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

plommonvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Mansen66
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jun 11, 2013 6:34

plommonvin

Inlägg av Mansen66 »

Hej,
Genom lite tur och förslagenhet har jag hittat ett antal mirabellträd som jag håller på att skörda.
Jag har ca 10-12 L nu, och kanske kan får några liter till.
Här är min plan:

1) tvätta plommonen i vatten
2) frys in dem
3) koka upp dem så jag dödar all vildjäst och alla bakterier, och mjukar upp köttet.
4) häll dem i en ren jäshink
5) mosa dem med en potatisstöt i hinken
6) lägg i vatten, pectolasenzymer och socker i hinken
7) låt stå en dag
8) i med ciderjäst & lite bryggsocker
9) låt stå till slutar bubbla
10) tappa om 1-3 gånger
11) häll upp på flaskor
12) njut dem till nästa vår

Tror ni detta funkar för att göra gott vin?

Tacksam för tips, feedback, råd, kritik och beröm.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: plommonvin

Inlägg av click »

Jag har aldrig gjort vin på plommon, men jag kommenterar ändå :)

Tror kokningen är onödig, frysningen kommer försvaga alla vilda mikroorganismer så pass att dom inte kommer ha någon chans mot jästen sen.

Jag skulle rekommendera att använda lite svavel, åtminstone vid om tappning, det minskar risken för oxidering.

Plommon är tydligen ökänt för att vara svårt att klarna, pectolaset kan säkert hjälpa men det skall vara svårt ändå.

Om du gilla det kan det nog vara gott att krossa några kärnor och ha i för att få lite bittermandel smak.
Mansen66
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jun 11, 2013 6:34

Re: plommonvin

Inlägg av Mansen66 »

hej, tack för svar.

Kokningen tänkte jag göraför jag är rädd för infektioner, klarar det sig en hel dag med bara enzymer utan stor risk för infektioner.
Och hur temperaturkänslig är enzymer, kan jag låta det tina i en hink med enzymer i så fall? Och bara hälla på lite kokande sockervatten?

Och kommer jag klara mig utan att ha frukten i en textilpåse i ferminteraren? Om jag rackar om det 2-3 gåner borde det bli någolunda klart. Vaxet är kvar såg inte man skulle tvätta det i vinäger förrän efter jag fryst in dem.

Är det något jag saknar i receptet? Jästnärsalt? Någonting för smaken? Russin/banan eller liknande?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: plommonvin

Inlägg av ranald »

Plommon har vaxer på skalet som gör att vinet klarnar mycket långsamt. Man kan låta plommonen ligga i en bikarbonatlösning (1dl bikarbonat per 3 liter vatten) cirka en halvtimme. Jag har provat både med och utan. Det behandlade vinet klarnade på ett par år, men det obehandlade smakar bättre.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: plommonvin

Inlägg av Petter_ »

ranald skrev: tis aug 17, 2021 18:03 Det behandlade vinet klarnade på ett par år, men det obehandlade smakar bättre.
Lite off topic, men jag måste bara fråga. Kör du alltid självklarning utan klarmedel på dina viner? Och med erfarenheten du har, kan du beskriva kvalitetsskillnaden för en lekman? Frågar åt en kompis :mrgreen:
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: plommonvin

Inlägg av ranald »

Jag kör bara självklarning. Jag har inte bråttom...

Smaken är bättre, mer fruktig, och känslan i munnen är fylligare.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: plommonvin

Inlägg av click »

Mansen66 skrev: tis aug 17, 2021 10:56 hej, tack för svar.

Kokningen tänkte jag göraför jag är rädd för infektioner, klarar det sig en hel dag med bara enzymer utan stor risk för infektioner.
Och hur temperaturkänslig är enzymer, kan jag låta det tina i en hink med enzymer i så fall? Och bara hälla på lite kokande sockervatten?

Och kommer jag klara mig utan att ha frukten i en textilpåse i ferminteraren? Om jag rackar om det 2-3 gåner borde det bli någolunda klart. Vaxet är kvar såg inte man skulle tvätta det i vinäger förrän efter jag fryst in dem.

Är det något jag saknar i receptet? Jästnärsalt? Någonting för smaken? Russin/banan eller liknande?
Om man jämför med öl är vin ganska okänsligt mot infektioner, det är en väldigt sur och näringsfattig miljö så nästan bara jäst överlever och när du fryser försvagar du den vilda jästen så pass att den inte kommer ha speciellt stor chans mot vinjästen. Men om du vill vara helt säker så går det ju så klart bra att koka.

Enligt Wikipedia är det mest aktiva området för pektolas 45-65°C, men det funkar vid rumstemperatur också kan jag säga av erfarenhet. Lyckas inte hitta vid vilken temp det denatureras, men håll dig under 65°C för säkerhets skull.

Det är aldrig dumt med lite extra näring, skippa andra frukter om du vill göra ett plommonvin tycker jag
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst