Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

% halt i norsk turbo 24h?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
Tretton
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 04, 2021 21:00

% halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av Tretton »

Jag har en påse norsk turbo jäst 24 timmars och funderar på om det är lönt att köra denna i en super plastis, eller är den för svag?
Det är 6kgs.

Har både googlat och sökt här på forumet efter vilken alkohol halt den kommer upp i men hittar ingenting.

Håller just nu på att kör min första sats någonsin, gjord på 8kg häxan som tyvärr bara blev ca 14% så tänkte bränna igenom så mkt jag kan på den satsen och eventuellt hälla i det i norsk mäsken.

Tankar, idéer?
Någon som vet hur mkt norsk 24h kommer upp i?
Inaktiv Nykterist
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av MurvSneaker »

Om de står att den klarar 6 kg på 25 liter finns det en potentiell alkoholhalt på...
6000/25/17=14,12%

Troligtvis är toleransgränsen nära 14%.
8 kg blir 18,8%
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tretton
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 04, 2021 21:00

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av Tretton »

MurvSneaker skrev: sön jul 18, 2021 18:37 Om de står att den klarar 6 kg på 25 liter finns det en potentiell alkoholhalt på...
6000/25/17=14,12%

Troligtvis är toleransgränsen nära 14%.
8 kg blir 18,8%

Den har nu stått i 8dagar och börjat klarna har mätt till 13.5%
Klarar den här sorten att jäsa 2kg till ?
Vet inte riktigt om det ens är lönt att köra på den här mäsken eller om jag ska slänga den....

Vettifan hur jag tänkte när jag satte den då jag kör superplastis än så länge inomhus i 23-24c...
Planer på spiral så man kanske ska spara mäsken tills dess...
Inaktiv Nykterist
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har ingen erfarenhet av den jästen så ta svaret för vad det är.
Eftersom det är en 6kg jäst finns det en risk att de använder olika sorters jäst och att den inte klarar över 14-15%. Då får du bara en söt mäsk i slutändan.

Jag heller aldrig kört en plastis utan kör endast med en spiralis. Avslutade en körning för några timmar sedan faktiskt.
Så om det går att köra mäsken i en plastis vet jag inte.
I en spiralis går det alldeles utmärkt. Av en 8kg sats brukar jag få ut runt 3,5-4 liter 92%-ig sprit ur den varje gång. Så jag kan starkt rekommendera att uppgradera.

Jag har uppgraderat min med 2kW element och ansluter den till en spänningsregulator så jag kan köra med c:a 300W när spiralen börjar bli varm nära toppen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tretton
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 04, 2021 21:00

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av Tretton »

MurvSneaker skrev: tor jul 22, 2021 17:10 Jag har ingen erfarenhet av den jästen så ta svaret för vad det är.
Eftersom det är en 6kg jäst finns det en risk att de använder olika sorters jäst och att den inte klarar över 14-15%. Då får du bara en söt mäsk i slutändan.

Jag heller aldrig kört en plastis utan kör endast med en spiralis. Avslutade en körning för några timmar sedan faktiskt.
Så om det går att köra mäsken i en plastis vet jag inte.
I en spiralis går det alldeles utmärkt. Av en 8kg sats brukar jag få ut runt 3,5-4 liter 92%-ig sprit ur den varje gång. Så jag kan starkt rekommendera att uppgradera.

Jag har uppgraderat min med 2kW element och ansluter den till en spänningsregulator så jag kan köra med c:a 300W när spiralen börjar bli varm nära toppen.
Jo jag har tröttnat på den där jävla supersega superplastisen nu, 2v för 5liter 30% fyfan vilket slöseri med tid, vet inte varför jag inte gjorde en spiral direkt, sätter ihop en spiral maskin imorgon.
Inaktiv Nykterist
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av MurvSneaker »

Tretton skrev: lör aug 28, 2021 23:41 Jo jag har tröttnat på den där jävla supersega superplastisen nu, 2v för 5liter 30% fyfan vilket slöseri med tid, vet inte varför jag inte gjorde en spiral direkt, sätter ihop en spiral maskin imorgon.
Du kommer inte ångra dig. Lycka till
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tretton
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 04, 2021 21:00

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av Tretton »

MurvSneaker skrev: sön aug 29, 2021 0:29
Tretton skrev: lör aug 28, 2021 23:41 Jo jag har tröttnat på den där jävla supersega superplastisen nu, 2v för 5liter 30% fyfan vilket slöseri med tid, vet inte varför jag inte gjorde en spiral direkt, sätter ihop en spiral maskin imorgon.
Du kommer inte ångra dig. Lycka till
Gick ju 100ggr fortare och var 100ggr enklare att slänga ihop en spiral brännare.
Nu väntar jag bara på att mäsken ska klarna...
Inaktiv Nykterist
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av MurvSneaker »

Tretton skrev: mån aug 30, 2021 21:09 Gick ju 100ggr fortare och var 100ggr enklare att slänga ihop en spiral brännare.
När jag läst om plastis, har jag tyckt att det verkar krångligare att bygga än en spiralis. Så bra att du med erfarenhet av båda kan bekräfta det.

Släng gärna upp en bild på din nya fina spiralis. :D
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tretton
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jul 04, 2021 21:00

Re: % halt i norsk turbo 24h?

Inlägg av Tretton »

MurvSneaker skrev: ons sep 01, 2021 22:39
Tretton skrev: mån aug 30, 2021 21:09 Gick ju 100ggr fortare och var 100ggr enklare att slänga ihop en spiral brännare.
När jag läst om plastis, har jag tyckt att det verkar krångligare att bygga än en spiralis. Så bra att du med erfarenhet av båda kan bekräfta det.

Släng gärna upp en bild på din nya fina spiralis. :D
Plastbrännare är en sjukt korkad idé när man så mycket lättare kan slänga ihop en spiral brännare så mycket enklare men har samma straffskala samt att man får ut ordentlig starksprit på en bråkdel av tiden plastisar "bränner".

Men eftersom jag själv först byggde en plast brännare kan man undra vem som är den dummaste av den som uppfann den och vem som får för sig att bygga en 😜

Nu kokar jag en halv liter 95% på 6h istället för 3dl 35% på 24h.
En jävla skillnad 😁

Kör 300watts och 12mm rör, ca 18cm diameter på spiralerna, 5-7cm stigning, inget precision arbete.

Har inte koll på hur man lägger upp bilder här men skulle lätta ta reda på hur men druckit för mycket för att orka...

Men den ser ut som alla andra. En plasthink med kopparrör...
Eller nä inte riktigt som de andra jag sett bilder på, dom har väldigt vackra och felfria spiraler, min har en del buklor på nedåt spiralen och inte speciellt jämn till formen men funkar kalas, produkten talar för sig själv.
1droppe per 2-3sekunder.

Ingen raketforskning precis 😁
Inaktiv Nykterist
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster