Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Angry Orchard

Utrustning och teknik.
Lindravn
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 14, 2018 14:05

Angry Orchard

Inlägg av Lindravn »

Hej
Jag undrar om någon här har testat brygga en cider likt Angry Orchard Hard Cider?
Har hittat några recept på engelska som jag ska försöka brygga efter, men om någon sitter på ett svensk och vill dela med sig vore det guld.
Jag är helt ny på cider så detat kommer att bli intressant.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Angry Orchard

Inlägg av latmasken »

För att brygga den typen av cider behöver man cideräpplen. Cideräpplen är mycket beskare och syrliga är "ät-äpplen".

Cider gjord på vanligt äpplen smakar mer som svagt äppelvin än cider på grund av att den inte blir lika besk.

Att blanda in lite vildäpplen kan vara ett alternativ (men de är för beska för att användas ensamma).

Här finns en intressant rapport från 2017 om Cideräpplen i Sverige:

https://pub.epsilon.slu.se/14769/1/LTV- ... ybom-2.pdf
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster