Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Desinfektion

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Desinfektion

Inlägg av Humpevinaren »

Intressant att följa denna tråd/diskussion.
Har också undrat varför även de återförsäljare som säljer vinsatser m.m skriver att man aldrig ska använda klorin för att rengöra/desinficera sina brygg-saker.
Men visst kan det bero på att säljarna får bra med pengar för försäljningen av andra medel än billigt klorin.
Eller är det för att folk i allmänhet är okunniga som de kan fortsätta kränga dyra medel?

Någon som vet vad bryggerierna använder och varför?
Det är ju som med vinbryggning eller inte.
En del brygger sitt vin för att de har tid, ork, lust, är duktiga eller kanske vill få det som de vill ha sitt vin, kanske?
Eller är det en ekonomisk fråga?

För mig är egen vintillverkning svaret på många frågor, men övervägande delen handlar om glädjen att lära sig och lyckas med vinbryggningen och få "rätt" smak/vin. Det ekonomiska kommer nog i andrahand, men visst är det även en besparing efter ett tag om man tänker på all alkoholskatt man slipper betala?
:D

Hur som helst, ranald har en hel del poäng med att använda klorin om det funkar för denne skribent. Ser därför inget fel i det.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Desinfektion

Inlägg av MurvSneaker »

Wow... en livlig diskussion de här... Så jag slänger in mitt bidrag genom att rekommendera SaniPro.
Jag har aldrig misslyckats när jag använt det i mina ölbryggningar. Aldrig någon infektion.
https://shop.humle.se/utrustning/rengor ... -rinse-1-l
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst