Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Reglering med PID

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Reglering med PID

Inlägg av Strogg666 »

I min väld betyder reglera effekten= reglera temperaturen...

Sorry för att jag inte fattar... :|
Mvh Brännvins August
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Reglering med PID

Inlägg av latmasken »

Din brännare består i princip av två delar:

1. Kokkärlet
2. Kolonnen

Om vi börjar med kokkärlet så har du din mäsk och ett värmeelement där.

Som jag skrivit två gånger redan fungerar det så här:

Om mäsken inte uppnått kokpunkten så kommer värmeelementet att värma upp mäsken. Högre effekt värmer upp mäsken fortare

Om mäsken uppnått kokpunkten så kokar mäsken och bildar ånga. Högre effekt ger mer ånga, men temperaturen på mäsken påverkas inte av effekten.


Om vi sen tar kolonnen så har den en fyllning och en refluxkylare.

Ångan från kokaren stiger genom fyllningen i kolonnen, kyls av refluxkylaren och droppar ner i fyllningen igen, där kondensatet värms av den uppstigande ångan.

Här är det en visst ånghastighet du är ute efter, som jag skrev ovan så ger högre effekt i kokkärlet mer ånga. Men om det kommer för mycket ånga som kommer ångflödet att "blåsa" refluxen uppåt i fyllningen, och den tappar sin funktion.

Du vill alltså koka med en effekt som ger ett ångflöde som är anpassat efter kolonnens dimension och packning. Det betyder att den effekt du kör kokaren på när mäsken har kokat upp enbart beror på kolonnens storlek och fyllning, inget annat. Ingen temperatur inblandad alls här.

Och så vill du ha en refluxkylare som klarar att kyla bort så mycket (annars kommer kolonnen att läcka ut spritångor).


Om du nu låter det hela stå och stabilisera sig så kommer du att ha en konstant temperaturgradient i kolonnen. D.v.s temperaturen på en visst plats i kolonnen kommer att vara konstant. Du har en stabil kolonn.

Precis nedanför refluxkylaren så har du ångan med högst alkoholhalt (den har destillerats flest gånger, flest "plattor"). Det innebär att kondensatet som droppar ner från refluxkylaren också har högst alkoholhalt. Med en VM är det denna ånga du tar ut, med en LM är det kondensatet du tar ut.

MEN, och här kommer problemet, om du tar ut produkt för snabbt så tappar kolonnen balansen. Det som händer är helt enkelt att det kommer upp för mycket ånga som innehåller vatten. Alkoholhalten sjunker.

Detta kan också ske om du t.ex. ökar effekten på elementet i kokaren. Det är därför du inte vill hålla på och reglera elementet efter att du uppnått stabilitet.

Du vill ta ut produkt precis så lagom fort så att kolonnen fortsätter vara stabil.

(Jag tror att om man istället sänker effekten så behåller kolonnen sin stabilitet, men om uttaget är konstant blir uttaget nu för stort och kolonnen tappar balansen ändå.)

Om kolonnen håller på att tappa balansen måste man stoppa eller bromsa uttaget för att låta kolonnen stabilisera sig igen. (Det är detta E-ARC gör, den stänger uttaget om temperaturen svajar iväg.)

Att kolonnen är stabil märker du på att temperaturen i den punkt där du mäter den är stabil. Exakt vilken temperatur det är behöver du inte bry dig om, det ska vara samma temperatur som när du hade kolonnen stabil och inte tog ut nån produkt.

Men du kan alltså inte "reglera" denna temperatur, du kan bara övervaka den, och om den sticker iväg måste du försöka få kolonnen stabil igen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Reglering med PID

Inlägg av latmasken »

Vi kan dra en liknelse med en bil:

Effekten är hur fort bilen kör

Temperaturen är hur långt den kör
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Reglering med PID

Inlägg av Strogg666 »

"Att kolonnen är stabil märker du på att temperaturen i den punkt där du mäter den är stabil. Exakt vilken temperatur det är behöver du inte bry dig om, det ska vara samma temperatur som när du hade kolonnen stabil och inte tog ut nån produkt."

Det är exakt det här jag menar... man kan väl inte hålla den temperaturen
genom hela koket utan sänka effekten :?:
Mvh Brännvins August
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Reglering med PID

Inlägg av latmasken »

Jo, så länge kolonnen fungerar som den ska (d.v.s. inte tappar balansen) så är temperaturgradienten i kolonnen densamma.

Ändrar du effekten så kommer kolonnen att tappa balansen, eftersom ånghastigheten ändras.

Och som jag skrev, om kolonnen börjar tappa balansen måste du stoppa uttaget och låta den stabilisera sig igen. Det går inte att lösa det genom att reglera effekten.

Du måste försöka förstå hur kolonnen fungerar. Läs de klistrade trådarna om kolonnbrännare och destillationsteknik.
Romocola
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 09, 2020 20:07

Re: Reglering med PID

Inlägg av Romocola »

Kolla in denna från Kina. https://m.aliexpress.com/item/1005001953724782.html trevlig helg.
Användarvisningsbild
nyfiken77
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor jan 29, 2015 21:33
Utrustning: Ja

Re: Reglering med PID

Inlägg av nyfiken77 »

Testat detta med PID, olika märken och prisklasser och det är som latmasken är inne på. Det vi ska styra är effekten, att den hålls så stabil som möjligt. Med en PID vandrar effekten upp och ner, och då går temperaturen också upp och ner.
Jag använder mina PID när jag brygger öl eller jäser vin, till det fungerar de bra.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Reglering med PID

Inlägg av latmasken »

Ja, för t.ex lakning av malten för ölbryggning så fungerar en PID bra, för där handlar det ju om att man vill hålla en konstant temperatur på vätskan.

Men i en kolonnbrännare så har den absoluta temperaturen i en punkt i kolonnen inget direkt samband med hur man styr kokarelemenetet.

I en viss punkt i kolonnen stiger kanske temperaturen till och med initialt om du sänker effekten på elementet.
Användarvisningsbild
DRSVETS
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån maj 14, 2007 2:00

Re: Reglering med PID

Inlägg av DRSVETS »

Håller på med ett test av olika pidar och olika sensorer

pt 100 klass A 6mm

pr 100 klass AA 6 mm

pt 100 klass A 4 mm som är snabbare respons

NTC 10

1820 sensorer


5 olika pidar 1 av dom dom väldigt högklass
Strogg666
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: tis dec 11, 2018 12:26
Utrustning: VM snart LM

Re: Reglering med PID

Inlägg av Strogg666 »

NU! förstår hur det fungerar ...Tack till er alla... :)
Mvh Brännvins August
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster