Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga i kallt garage

Grundläggande utrustning och teknik.
Flanken
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 31, 2021 18:48

Brygga i kallt garage

Inlägg av Flanken »

Tjena!

Jag har precis flyttat till hus och tänkte prova brygga öl nu när det äntligen finns plats. Helst skulle jag vilja nyttja garaget för detta ändamål, detta är dock i dagsläget inte uppvärmt.

Vilken temperatur kan man säga är den lägsta lämpliga att ha i ett utrymme för ölbryggning? Jag vill inte värma upp mer än nödvändigt med tanke på kostnaden 🙂

//Andreas
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Brygga i kallt garage

Inlägg av AirQ »

Spelar egentligen ingen roll, enda skillnaden är att det är kallare för dig samt att omgivningstemperaturen kan påskynda avkylning av din bryggprocess, har du bryggverk så drar det lite mer el, mäsklåda eller något annat så kanske man bör kompensera med lite högre ingångs temp eller liknande.


Annars är det alltid bra att ha ett svalt/kallt utrymme för jäsning/lagring :)
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Brygga i kallt garage

Inlägg av Toffeln »

Jag har bryggt utomhus i ungefär minus 10-15 grader några gånger med byggverk.
Jag märker att elpatronen klarar ganska precis av koket. Kylningen går väldigt fort. Isolerat kärl samt stödvärmare vid mäskning, vid uppvärmning och kok är det bara att gasa för fullt.
Inomhus slipper du blåst och snöyra så det underlättar för dig.

Minsta lämpliga temperaturen för ölbryggning beror helt på dig. Jag skulle säga 16-20 grader varmt och vindstilla, trots det har jag stått ute i minusgrader, blåst och is. Ölen blev knappast sämre för det.
Flanken
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 31, 2021 18:48

Re: Brygga i kallt garage

Inlägg av Flanken »

Perfekt, tack för era svar! Nu när jag vet att förutsättningarna finns är det ju bara att sätta igång researchen :)

Min tanke är att ha en byggfläkt igång när jag är i garaget, så min egen komfort kommer nog god!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster