Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] NYBÖRJARFRÅGOR!

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
GinAvJan
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 12, 2020 22:47

[Labmaster] NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av GinAvJan »

Hallå hallå!

Så har det äntligen blivit dags att ge sig i kast med lite egen bryggning, väldans entusiastisk över detta! Jag fick för några år sedan fått ärva min fars gamla apparat och har nu tänkt ta tag i brännandet. Men, efter lite efterforskningar tror jag mig förstå att detta är nån slags labmaster-variant?
3DBAC988-5E23-475B-ABBE-6AED06043F1B.jpeg
Vad jag förstår är det dels en undermålig brännare och dels kräver den rinnande vatten vid själva processen? Det har jag tyvärr inte tillgång till där jag tänker bränna och så känns det ju lite trist att göra sina första brygder på en undermålig apparat. Så, mina tankar går såhär:
- Finns det något man kan göra för att ändå kunna ha glädje av farsans gamla brännare? Affektionsvärdet är stort, men som sagt så känns det ju inge kul att göra dåliga satser det första man gör.
- Som sagt så saknas rinnande vatten på platsen och då tänker jag att att helt enkelt bygga sig en spiralbrännare är den bästa lösningen, av flera anledningar?
- Om jag bygger en spiralbrännare, finns det delar av den gamla brännaren jag kan använda? Som sagt är affektionsvärdet stort, så det vore kul att kunna inkorporera en eller flera delar i en eventuell ny apparat.

Ytterst tacksam för all input kring dessa tankar, ber om ursäkt om jag postat under fel tråd eller dyl!
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av rull_bull »

Du har helt rätt, det är en labmaster variant som har undermålig design.

De flesta effektiva apparater kräver vatten som kylning, sen hur man väljer att göra det är en annan femma.
Direkt från en kran/vattenutkastare eller via en resovoar med pump.

Finns det ingen möjlighet till det så är det en plastis eller spiralbrännare du ska bygga (om du inte vill gå all in med dina begränsningar på en vm med luftkylning)

Din kokare ser fin ut så en spiralbrännare skulle inte vara nått problem att tillverka och anpassa.
Dock behöver du nån form av effektregulator till ditt värmeelement på kokare samt göra en adapter från din kokare till en spiral.
GinAvJan
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 12, 2020 22:47

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av GinAvJan »

Tusen tack för svar!
Kul, då ska jag nog försöka bevara så mycket det går av den och bygga en spiralbrännare. Skulle det rent av gå att helt enkelt ta bort det övre röret och istället fixa ett tätt litet lock där som spiralen kan gå ut ur?
Och kanske något sånthär för att reglera temperaturen:
https://cdon.se/hushallsapparater/h-tro ... o_s=gplase
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av drjosefelak »

GinAvJan skrev: sön dec 13, 2020 20:50 Tusen tack för svar!
Kul, då ska jag nog försöka bevara så mycket det går av den och bygga en spiralbrännare. Skulle det rent av gå att helt enkelt ta bort det övre röret och istället fixa ett tätt litet lock där som spiralen kan gå ut ur?
Och kanske något sånthär för att reglera temperaturen:
https://cdon.se/hushallsapparater/h-tro ... o_s=gplase

Nopp den kan bara slå av och på. Du måste kunna "ställa effekten"..
Bästföre Mäsk 7-9%
GinAvJan
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 12, 2020 22:47

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av GinAvJan »

Ah, ok. Så då bör man kanske mer titta på en lösning likt den i ”spiralbyggarritningen”, med vattenkokarvärmare och effektregulator?
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av drjosefelak »

Du kan läsa guiden som finns. Destillationsteknik
Bästföre Mäsk 7-9%
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av tonyclifford »

Finns det ett värmeelement i den eller är det sån man ställer på platta? Förmodligen vill du hamna kring 300-400 w vilket kan vara svårt att finjustera ifall elementet är mycket kraftigare. Effektregulator kan du köpa från t.ex amazon kolla bara så den är gjord för tillräcklig effekt.
GinAvJan
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 12, 2020 22:47

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av GinAvJan »

tonyclifford skrev: mån dec 14, 2020 21:02 Finns det ett värmeelement i den eller är det sån man ställer på platta? Förmodligen vill du hamna kring 300-400 w vilket kan vara svårt att finjustera ifall elementet är mycket kraftigare. Effektregulator kan du köpa från t.ex amazon kolla bara så den är gjord för tillräcklig effekt.
Ok! Jag tror den har ett värmeelement, och jag misstänker att det är kraftigare än 3-400. Men vore ju toppen om man kunde få tag på en som klarar mer! Tar en titt på Amazon!
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av tonyclifford »

Det jag menar är att du förmodligen inte kan kräma på med mycket mer än 300-400. Beror på hur mycket värme som försvinner ut genom kärlets väggar. Så ifall du har ett kraftigt inbyggt element på säg 2000 W är det svårt att reglera ner det och hitta "rätt" effekt. Det går säkert men är lättare med en klenare värmare.
GinAvJan
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 12, 2020 22:47

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av GinAvJan »

tonyclifford skrev: mån dec 14, 2020 22:46 Det jag menar är att du förmodligen inte kan kräma på med mycket mer än 300-400. Beror på hur mycket värme som försvinner ut genom kärlets väggar. Så ifall du har ett kraftigt inbyggt element på säg 2000 W är det svårt att reglera ner det och hitta "rätt" effekt. Det går säkert men är lättare med en klenare värmare.
Fattar! Tack för förtydligande. :)
Jag ska ta mig en närmare titt till helgen och fundera lite på vilka lösningar som verkar lämpligast Tack för all hjälp!
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: NYBÖRJARFRÅGOR!

Inlägg av Fukta_gommen »

Jag skulle köra den som potstill, det är ju en fin pjäs. De tvärgående kylrören behöver du inte koppla in. Kolla att den inte är tät bara utan ångan måste kunna ta sig ut genom rören någorlunda obehindrat. En spiralis ger ju ändå inte ren sprit. Bättre då att tuta och köra med lite rolig mäsk. Sök på cornflakes-whisky?

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster