Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA, small kolonn och kokplatta?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

Hej, vill börja med att tacka för ett bra och informativt forum!
Har tittat runt länge men äntligen bestämt mig för att delta. Får dessvärre inte länkandet av bilderna att fungera som tänkt.

I somras kom jag över en liten apparat för 50 kronor av en äldre man i grannskapet. Vad jag har förstått är detta en FOA, så jag hoppas att jag skriver detta inlägg i korrekt kategori.
q3755h8jjwm73wqmumn92xls.jpg
Är helt grön inom hembränning, så tog mig an detta som en ny hobby, då jag ändå har ett rymligt garage och förhållandevis mycket fritid än så länge. Köpt en del tillbehör och satte en mäsk för drygt tre veckor sedan. Lät den jäsa ut ordentligt, avkolsyrade den och använde klarningsmedel för att säkerställa att den var bra inför premiärkoket som skulle gå av stapeln idag. Då gängorna matchade ett 22mms rör köpte jag även klämringskopplingar för dessa (22xR20) och ett vanligt 22mm kopparrör från biltema som ska fungera som en mycket smal kolonn. Vet att det är långt från optimalt, men ville ändå försöka när jag ändå höll på. Införskaffade även en 1500w kokplatta på Biltema, samt gängtejp mm.

Så här ser upplägget ut. 130cm 22mm kopparrör (med skurbollsfyllning, 1 st utdragen), och kylvatten direkt från krananslutning. Kylvatten ut binder jag även upp för att bibehålla tryck i produktkylaren, och har en 25 cm silikonslang som förlänger produktröret.
hc8hbu4dmkji8nzwke652it.jpg
Varit taggad hela veckan, och idag var det dags för premiären! Lyckan blev dock kortvarig, då den inte kom upp i kokning. Hade hoppas på att kokplattan skulle klara jobbet hyfsat utan att stötkoka, men det kom inte ens upp i värme nog att koka. Har läst på forumet att många tar och förbikopplar termostaten och överhettningsskyddet, och jag gjorde ett eget försök att koppla förbi termostaten efter över tre timmars väntan. Det funkade fint till en början, och äntligen närmade det sig kok! Då bestämde sig kokplattan för att dö helt, och min kväll var slut innan den ens börjat.

Mina funderingar nu är följande:
Kommer ett så smalt rör som 22mm att uppfylla någon märkbar funktion och ha effekt?
Det finns kopplingar som är 28mm x R20. (Räknade lite snabbt på volymskillnad exklusive godstjocklek, 130cm 22mm rör har cirka 1,633L och 130 cm 28mm har 2,675L). Hade ett 28mm rör som kolonn ökat effekten något, trots att gängorna är smalare mot kärl och FOA?
De flesta förespråkar doppvärmare eller andra element, men då jag redan har ett kärl hade jag gärna kört på kokplatta. Om ni anser det är möjligt med kokplatta, är det möjligt att få tydliga instruktioner/ hjälp med hur jag förbigår termostat och installerar eventuell effektregulator? Många av de förklarande bilderna jag hittat på forumet är inte tillgängliga längre, och jag är absolut inte erfaren med det elektriska :wink:

Ett stort tack om du orkar läsa så här långt, och tacksam för såväl svar som spekulationer.

// Rektorn
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av latmasken »

Om kokplattan har lite för liten effekt så kan det hjälpa att isolera kärlet.

Du ska helst ha en gammaldags kokplatta med fasta lägen på vredet. Är det steglöst vred är den troligen termostatstyrd och den typen av plattor är faktiskt inte ens bra för matlagning tycker jag.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Swedish Pride »

ställ den på spisen utan kolon å strippa ner mäsken, vattna net till 30% och kör med din nya kokplatta.
du spare energi, å tid på så vis, plus att du får renare sprit
22mm kolonn e inte mycket alls, du lär få köra skit långsamt för att få ren sprit, ändra till en 54mm kolonn om du kan. det blir renare sprit snabbare.

vad har du för packning?

Du kör med rostfritt å koppar så du e inte helt ute å cycklar, kör på, du får snart ordning på det :thumbup:
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

latmasken skrev: sön okt 04, 2020 11:15 Om kokplattan har lite för liten effekt så kan det hjälpa att isolera kärlet.

Du ska helst ha en gammaldags kokplatta med fasta lägen på vredet. Är det steglöst vred är den troligen termostatstyrd och den typen av plattor är faktiskt inte ens bra för matlagning tycker jag.
Tack för snabbt svar.
Blir en tur till Second hand-butiker och begagnat-försäljare i jakt på en gammal platta på onsdag!

Något tips på isolering till svetsade degbunkar, tänker att det kanske räcker med att skära till ett liggunderlag och använda något värmebeständigt lim?
Swedish Pride skrev: mån okt 05, 2020 9:18 ställ den på spisen utan kolonn å strippa ner mäsken, vattna net till 30% och kör med din nya kokplatta.
du spare energi, å tid på så vis, plus att du får renare sprit
22mm kolonn e inte mycket alls, du lär få köra skit långsamt för att få ren sprit, ändra till en 54mm kolonn om du kan. det blir renare sprit snabbare.

vad har du för packning?

Du kör med rostfritt å koppar så du e inte helt ute å cycklar, kör på, du får snart ordning på det :thumbup:
Hej och tack! Fick samma tanke inatt om att strippa på vanliga spisen faktiskt, så det rådet ska jag följa! Blir lite tricksigt att fixa vattentillförseln från kökskranen bara, men tejp får lösa biffen tillfälligt.

Hade helst undvikt att byta kärl eller svetsa, men om du har bra lösning på att få på en 54mm på en så smal anslutning så är jag idel öra :wink: . Sedan har jag ju en original storlek FOA, så samma fråga är där, hur man kan ansluta en så pass liten till en 54mm kolonn?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av latmasken »

Liggunderlag som sätts fast med spännband har jag förstått att många kör med. Dock kanske det är lite bökigare med koniskt kärl sådär. Lim är nog överdrivet, gör inget om du får luft mellan kärlet och isoleringen. Silvertejp tror jag mer på. Att tejpa ihop liggunderlaget med alltså, till lämplig konform.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Swedish Pride »

om du kan löda så vore det det lättaste valet, annars blir det väll ett antal adapters för att gå från 22 toll 54 mm.

eller bygg nytt?

e inte så svårt, å det e kul med :thumbup:
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

nyfiken som man är, vad är diametern på dom smalare rören i FOA'N?
(dvs produkt ut)

Det jag inte har provat men borde "ta mig tusan funka" år att göra en "spiralis" under foan istället för klassisk kolonn.
Tänkte på dina begränsningar med diameter och svetsmöjligheter.
Man får nog köra den sakta men du kan ha en betydligt längre kolonn med en spiralis under än en klassisk, räknat i meter "koppar rör" och höjd.
Efter som det ser ut som smalare rör som är produkt ut så får man köra lite försiktigt med denna FOA och då borde det fungera med en "spiralis" under som kolonn. I "spiralisen" skall man inte ha packning (skurbollar etc) utan köra utan det.

Detta är som sagt ej testat av mig dvs spiralis kolonn till FOA. Har testat en hel del olika saker genom åren men inte hunnit med just detta :lol:
Har testat med en typ av spiral på ena sidoröret på en FOA och det gav lite mera effekt i FOA'n, så där började funderingarna om varför man inte ska kunna ha en "spiralis" under.

Annars tycker jag att minsta diameter på kolonnen till en fet-foa är 35mm, och minst 100cm lång (gärna längre).
Har testat kortare 75-80cm men kortare längd är inte optimal. 130-150cm är betydligt bättre.

Lycka till och fråga på om du funderar över något :thumbup:
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Swedish Pride »

Spiralis funkar med passiv reflux, foa har aktiv reflux.
Tror inte att det kommer att fungera att kombinera dom
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

Hej på er, och tack för svar och förslag!

Körde premiärloppet i måndags på köksspisen, men hade lite svårigheter att få till bra inställning på värme och vatten. När jag fick till det så att det droppade 1-2 droppar per sekund mätte jag upp det till runt 81%. Tog dock över en timma för att få ut 2,3 dl i den takten. Men riktigt fin kvalité på doft om man jämförde med det som kommit ut snabbare! Fulkörde på slutet då klockan var över midnatt. Tog drygt 6 timmar inklusive uppvärmning, och i slutet kom det ut runt 60%.

På onsdagen åkte jag till samtliga second hand-butiker i stan för att hitta en kokplatta, men det fanns inga. Kom på att sambons farsa aldrig slänger något, så hörde av mig till honom för att höra om han hade något som gick att använda. Slutade med att jag åkte till honom i fredags och kom hem med två gamla hällar, kolrör, 75 liters mäsktunna, en gammal apparat som inte använts på flera år och lite annat smått och gott. Han var väldigt stolt över att han alltid gjort riktigt bra sprit, men blev lite besviken när jag upptäckte att det är en Labmaster han hade. Men man tager vad man haver och får!

Så det som händer just nu;
Har isolerat både mitt och svärfars kärl med liggunderlag från ÖoB och silvertejp. Rengjort hans kärl och kolonn, bytt ut slangar, termometer, bytt fyllning till skurbollar (han hade porslinsmakaroner), och började i förmiddags att bränna.
Kör den resterande mäsken på labben (11 liter) och ett försök till finkörning på FOA med den smala kolonnen. Blandade ut den sprit jag fick ut i måndags (förutom den "fina" på 81% för att ha något att jämföra med) med vatten och kör den på nytt.

Från labben får jag ut runt 90%-ig produkt, ganska stark och frän doft dock. Men det är väl bara att vänta från den kan jag tänka mig. Uttagshastighet cirka 1 liter på 70 min.

På FOAn blev plattan för varm och det tog ett bra tag för den att bli "lagom" varm igen, men produkten har ändå hållt runt 80-81% hela tiden. Uttag i början cirka 1 liter på 80 minuter, nu betydligt långsammare.

Nu kör jag ju på ny platta, men uppvärmningen på FOAn gick från 1 timma och 35 minuter på spisen till 35 minuter nu. Så isoleringen gjorde nog nytta :wink:
Tack Latmasken!
jokkman skrev: tor okt 08, 2020 14:07 nyfiken som man är, vad är diametern på dom smalare rören i FOA'N?
(dvs produkt ut)

Annars tycker jag att minsta diameter på kolonnen till en fet-foa är 35mm, och minst 100cm lång (gärna längre).
Har testat kortare 75-80cm men kortare längd är inte optimal. 130-150cm är betydligt bättre.

Lycka till och fråga på om du funderar över något :thumbup:
Ytterdiameter på produktrör ut är 6mm.

Har ju en originalfoa (eller i vart fall ingen fetfoa :D ). Men vi får se vart det bär av, kan bli att jag bygger helt nytt för att se till att allt blir korrekt istället för att förbättra del för del på det jag har. Tänkte ett större kärl, inbyggda element och en 2-3 tums kolonn. Inte läst på tillräckligt om VM, CM och så vidare, så det får jag göra om det blir aktuellt :) Har en bekant som kan tydligen kan svetsa om det blir så!

Men i dagsläget tänker jag kanske köra med labben som stripper och FOAn för det fina. Återkommer med resultat och frågor :D

Stort tack återigen!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Swedish Pride skrev: fre okt 09, 2020 18:48 Spiralis funkar med passiv reflux, foa har aktiv reflux.
Tror inte att det kommer att fungera att kombinera dom
Kan mycket väl vara så, läst en del tester som är gjorda med FOA och då körde dom med smala kolonner utan fyllning (ett kopparrör bara).

Det var totala längden på den som gjorde skillnad och höjde procenten.
Därför tänkte jag att om man gör en "spiralis" under får man "mycket längd på lite höjd". Men som sagt, aldrig testat detta.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

jokkman skrev: mån okt 12, 2020 8:28
Swedish Pride skrev: fre okt 09, 2020 18:48 Spiralis funkar med passiv reflux, foa har aktiv reflux.
Tror inte att det kommer att fungera att kombinera dom
Kan mycket väl vara så, läst en del tester som är gjorda med FOA och då körde dom med smala kolonner utan fyllning (ett kopparrör bara).

Det var totala längden på den som gjorde skillnad och höjde procenten.
Därför tänkte jag att om man gör en "spiralis" under får man "mycket längd på lite höjd". Men som sagt, aldrig testat detta.
Väldigt intressant tanke faktiskt!
Har inte läst tillräckligt om dem för att tillverka en egen spiralis i dagsläget, men jag ska ha det i åtanke om det inte blir en kolonn. Uppdatera gärna här i tråden om du skulle testa det själv nån gång :D
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Rektor Hagman skrev: mån okt 12, 2020 17:35
jokkman skrev: mån okt 12, 2020 8:28
Swedish Pride skrev: fre okt 09, 2020 18:48 Spiralis funkar med passiv reflux, foa har aktiv reflux.
Tror inte att det kommer att fungera att kombinera dom
Kan mycket väl vara så, läst en del tester som är gjorda med FOA och då körde dom med smala kolonner utan fyllning (ett kopparrör bara).

Det var totala längden på den som gjorde skillnad och höjde procenten.
Därför tänkte jag att om man gör en "spiralis" under får man "mycket längd på lite höjd". Men som sagt, aldrig testat detta.
Väldigt intressant tanke faktiskt!
Har inte läst tillräckligt om dem för att tillverka en egen spiralis i dagsläget, men jag ska ha det i åtanke om det inte blir en kolonn. Uppdatera gärna här i tråden om du skulle testa det själv nån gång :D
Hojtar till om jag testar.
Har provat en hel del saker men inte just den 😁

Visst har du läst mitt klistrade dokument om FOA?

Mycket svar finns i det, allt från mäsk och körning till bygge.
Även en del om smaksatt, foan är riktigt bra på det 👍

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

Jajamensan, både en, två och sju gånger! Får väl påstå att det är den huvudsakliga anledningen att jag fick ut så pass bra produkt som jag faktiskt fick första körningen, så det ska du ha ett stort tack för! :D Var på väg att skicka mina frågor direkt till dig först, men så tänkte jag att forumet skulle leva lite också :wink:

Det enda jag egentligen saknade där och här på forumet var hur man rent praktiskt skulle lösa kylningen till FOAn. Alla har väl sina lösningar, men silikonslang från PGW och vattenkranen löste den biffen för mig :)

Fick efter måndagens körning ut cirka 1liter 78%-ig, förhållandevis fin, produkt. Oklart om min smala kolonn gör någon egentlig skillnad, men tänker nästan att den får hänga med nästa körning också då den uppenbarligen inte gör någon skada. Produkten är inte helt smak- eller doftlös, men det var absolut inga problem att dricka utspädd och blandad med något med smak. Doftar lite päronaktigt (kördes ju fort fort ett bra tag), men det tänker jag att en omgång i ett kolrör ska kunna lösa. Men innan det ska jag köra en omgång i FOAn med tailsen från FOAn samt allt jag fick ut från labben (nästan 2 liter 85 - 90%) så att det går att kola allt på en gång.
Riktigt rolig hobby detta :D
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av jokkman »

Rektor Hagman skrev: mån okt 12, 2020 23:00 Jajamensan, både en, två och sju gånger! Får väl påstå att det är den huvudsakliga anledningen att jag fick ut så pass bra produkt som jag faktiskt fick första körningen, så det ska du ha ett stort tack för! :D Var på väg att skicka mina frågor direkt till dig först, men så tänkte jag att forumet skulle leva lite också :wink:

Det enda jag egentligen saknade där och här på forumet var hur man rent praktiskt skulle lösa kylningen till FOAn. Alla har väl sina lösningar, men silikonslang från PGW och vattenkranen löste den biffen för mig :)

Fick efter måndagens körning ut cirka 1liter 78%-ig, förhållandevis fin, produkt. Oklart om min smala kolonn gör någon egentlig skillnad, men tänker nästan att den får hänga med nästa körning också då den uppenbarligen inte gör någon skada. Produkten är inte helt smak- eller doftlös, men det var absolut inga problem att dricka utspädd och blandad med något med smak. Doftar lite päronaktigt (kördes ju fort fort ett bra tag), men det tänker jag att en omgång i ett kolrör ska kunna lösa. Men innan det ska jag köra en omgång i FOAn med tailsen från FOAn samt allt jag fick ut från labben (nästan 2 liter 85 - 90%) så att det går att kola allt på en gång.
Riktigt rolig hobby detta :D
Härligt :thumbup:
Bara att testa på, i värsta fall får man köra om det ;-)

Vad använder du för jäst och hur många kg socker?
Personligen så har jag aldrig kört klarning i någon mäsk, bara låtit den stå. Har hänt jag glömt bort den också isf :lol:

Värt att testa när du kännar att du är bekväm med FOA'n och hanteringen av den är mäsken gjord på bröd, den ger en trevlig knorr på drickat.
viewtopic.php?f=9&t=20568
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rektor Hagman
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 05, 2020 0:42

Re: FOA, small kolonn och kokplatta?

Inlägg av Rektor Hagman »

jokkman skrev: tis okt 13, 2020 19:26
Härligt :thumbup:
Bara att testa på, i värsta fall får man köra om det ;-)

Vad använder du för jäst och hur många kg socker?
Personligen så har jag aldrig kört klarning i någon mäsk, bara låtit den stå. Har hänt jag glömt bort den också isf :lol:

Värt att testa när du kännar att du är bekväm med FOA'n och hanteringen av den är mäsken gjord på bröd, den ger en trevlig knorr på drickat.
viewtopic.php?f=9&t=20568
Resultatet från körningen blev kanon! Fick ut lite drygt 4 liter 38-42%, doft och smaklös produkt efter kolning. Så nu är det lite smaksättning och lagring som gäller :D

Vet att du inte tycker om det, men körde på 8kg turbojäst, men tog i vart fall 6kg socker enligt rekommendation :wink:

Haha, jaa men du vet när man är taggad och har lusläst forumet och halva internet i över två månader så väntar man inte gärna ytterligare några veckor när man inte måste :wink: Satte en 50 liter mäsk igår som nu bubblar för fullt nu, så blir en körning om två-tre veckor igen. Kör nog på stripp med labben och finkörning med FOAn då med. Sugen på att bygga en VM dock, men får se vad tiden, sambon och ekonomin tillåter :D

Låter spännande!! Det ska jag absolut kika på framöver! Alla tips och roliga idéer mottages gärna :)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster