Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Dessutom måste du ha ett tryck för att vätskan ska välja att passera genom kolet.
I ett öppet system skulle vätskan bara rinna över om inte öppningen är högre än första behållaren med vätskan.
Vätskan kommer alltid välja "minsta motståndet lag".
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Om flödet är tillräckligt lågt så kommer nivån i rören aldrig bli högre än avrinningen.

Eftersom kolningen går nerifrån och upp så kommer kolet aldrig vara packat (det ska inte vara hårt packat, enda anledningen till att man packar hårt när man kör uppifrån och ner är ju för att man inte vill ha kanaler där spriten smiter förbi). Det finns då inget motstånd i själva kolet, enda motståndet spriten stöter på är strypningen (som man har först) och sen höjden på rören. Slangarna mellan rören (från toppen och ner till botten av nästa) ska vara så pass stora att de inte ger nåt märkbart motstånd vid det flöde man har.

När spriten i ett rör når avrinningen så är det ju ner i avrinningen som är minsta motståndet. Det är högre motstånd att försöka stiga mer genom röret.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Nivån från rören måste alltid vara något högre än avrinningen, annars blir det inget flöde. För att det inte ska svämma över, skulle man behöva en riktigt välbalanserad strypning direkt efter första behållaren. Om det ens är möjligt. För...

Även om kolet i röret är löst packat. Kanske även lite hålrum lite varstans, kommer kolet med gravitationen hjälp packas hårdare för varje droppe som "rinner" uppåt. Dvs att kornen som kommer i kontakt med vätskan kommer falla nedåt som en dominoeffekt.
Det kommer resultera i ökat motstånd.

Det är rätt att när spriten i ett rör når avrinningen så är det ner i avrinningen som är minsta motståndet. MEN...
Det kommer bli ett ökat motstånd när avringningen möter nästa rör där kolet packas successivt för varje droppe.

Vi får nog vara överens om att inte vara överens tills du eller någon annan byggt enligt din specifikation. Jag tror inte på din teori så jag orkar inte experimentera i något jag inte tror på. Men ingen skulle blir gladare än mig om du kan visa att det funkar. Då kan jag t.o.m bygga ett kolningaltare i din ära... ;)
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Nån som bränner sprit kanske kan offra sig att bygga med min lösning, själv bränner jag inte sprit så det känns lite meningslöst att lägga pengar på att bygga nåt som jag aldrig kommer att använda.

Min "teori" bygger ju helt enkelt på principen om kommunicerande kärl.
Jtr70
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jun 20, 2018 16:11

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Jtr70 »

Jag hade samma fast det tog lång tid å rena. Körde 10 liter vatten först sedan fyllde jag på sprit tog ännu längre tid. Sedan va det svårt å få bort all luft som är i rören. Jag tror det tog 6- 7 dagar innan spriten kom ut. Så jag köpte 3 rostfria rör på 5 tum å gjorde samma sak då gick det betydligt fortare.
Jästjeppe
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons nov 15, 2023 21:07

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Jästjeppe »

rull_bull skrev: mån aug 03, 2020 20:35 Fin anläggning, tyvärr valde du både fel rör och slang för ändamålet.
Du skulle valt 40mm PP röret på biltema istället. Samt silikonslang.

PVC läcker mjukgörare o skit. Hoppas du inte bjuder någon utan endast dricker spriten själv om du fortsätter använda PVC.
Men abs rör är väll ok ?
Köpte från pgw för ett tag sedan !
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster