Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Hur du än sätter dem så kommer du att få "höga punkter" där luften samlas. Slangarna går ju från nertill på ett rör till upptill på nästa. Det är det som är hela poängen med att göra det med flera små rör.

Har man takhöjden är det bättre att köra med ett enda långt rör.
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Untitled.png
Untitled.png (4.07 KiB) Visad 1732 gånger
Gjorde en bild lite snabbt för att demonstrera, luftbubblorna samlas överst i slangarna och är ganska meckiga att bråka med, trycket blir kass etc, till vänster i bilden. Min lösning är att sätta en y-koppling mellan varje rör och leda den upp till över utgångspunkten för vattnet, så den luftar av mellan varje rör. Skapar jämnare tryck och slipper allt käbbel. Jag har inte kommit på en simplare lösning mer än att ha alla rör på höjden(svårt om man inte har 5m takhöjd), men skulle fortfarande få samma problem även om det inte är lika stort problem när det bara är en längd.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Jag tror det kan fungera bättre om man sätter utloppet upptill på sidan av röret. Man får antagligen en liten luftficka överst i röret då, men det gör inget så länge spriten snyggt rinner ut åt sidan.

Viktigt att slangen från det utloppet bara går neråt, ingen böj uppåt.

Försökte mig på en skiss i Paint.
utlopp.png
utlopp.png (4.5 KiB) Visad 1743 gånger
Men helt klart så är det ju svårare att tillverka en sån konstruktion, man får också en bit av nippeln som sticker in i röret en bit och gör att det är svårare att få i/ur kolet och så. Men om man kanske tar en stump rör och slitsar upp och limmar utanpå, så det blir tjockare gods, så slipper man att nippeln sticker in. Man limmar alltså dit mer material utanpå, sen borrar man igenom och skruvar in nippeln.

Ett till Paint-försök, det går kanske att lägga på mer än ett extra lager.
extralager.png
extralager.png (2.54 KiB) Visad 1743 gånger
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Du kommer nog få samma problem där, problemet kommer ju från att luften inte har någonstans att ta vägen och trycket inte är tillräckligt för att tvinga luften ner och genom hela processen. Utrymmet du har för luften spelar ingen roll. Tanke experiment är ju att ha 2cm utrymme kontra 2m(Så länge du inte har tillräckligt med tryck från "källan" då kanske du kan sätta lite högre tryck på en 2m luftbubbla som gör att det flyter på som det ska i ett slutet paket. Men när du närmar dig din sista liter blir trycket mindre, kanske kan testa sig fram med den metoden). Den luften kommer inte vilja ta vägen någonstans, den är väldigt svårtvingad så länge du inte vill hålla på att vrida rören och mecka igång hela systemet, vilket sen lätt går tillbaka åt skogen för någon luftbubbla satt fast någonstans.
CcGjAvc.png
CcGjAvc.png (4.59 KiB) Visad 1611 gånger
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Toffeln »

Går det inte bara att sätta en avluftningsventil på toppen?
ventil
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Det är ju en mycket krångligare lösning?

Så som jag ritade innebär ju att spriten flödar upp genom röret och sen "rinner av" från toppen. Röret kan alltså vara helt öppet i toppen, spriten kommer ju rinna ner genom slangen och inte fortsätta uppåt. Så länge alla efterföljande rör har sin avrinning på samma nivå.
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Toffeln skrev: tis jan 19, 2021 16:16 Går det inte bara att sätta en avluftningsventil på toppen?
ventil
Jo absolut, det är samma teori som min lösning, jag har bara inga mekaniska delar utan drar röret över vatten nivån bara för att slippa mecka med ventiler. Men du åstadkommer det samma.

latmasken skrev: tis jan 19, 2021 19:33 Det är ju en mycket krångligare lösning?

Så som jag ritade innebär ju att spriten flödar upp genom röret och sen "rinner av" från toppen. Röret kan alltså vara helt öppet i toppen, spriten kommer ju rinna ner genom slangen och inte fortsätta uppåt. Så länge alla efterföljande rör har sin avrinning på samma nivå.
Jo men själva problemet är att du inte åstadkommer något, du gör bara luftbublan större, kanske försklarade det lite dåligt. Men precis som att bara ha en slang från toppen så har den också en liten reservoar för luften bara mindre. Luften måste ta vägen någonstans för att du ska få ut det fulla trycket. Vattnet kanske "rinner" ner men det kommer fortfarande vara lika mycket luft som blockerar den avrinningen eftersom den luften inte heller kan ta vägen någonstans. Men förstod inte att du skulle ha ett helt öppet rör, det kommer inte fungera. Eftersom öppningen av röret är lägre än vatten nivån, och du vill strypa änden i slutet så du får rätt fart på filtreringen, då kommer det rinna upp ur röret och ut på golvet. Det är samma teori jag beskriver med min y/t-koppling, fast jag drar mitt rör upp hela vägen över vatten nivån så det inte slutar på golvet utan håller sig i slangen. Tänker du där emot bara låta allting flyga igenom är det möjligt att kolet inte stoppar upp tillräckligt mycket att det kommer åka igenom utan att spilla, men du får inte så mycket filtrerat
1naGZsR.png
Försöker dock inte hindra dig från att testa, du kanske hittar ett ännu bättre sätt att lösa det på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Man stryper inte i slutet med nerifrån och upp, man stryper i början.

Kör man uppifrån och ner måste man strypa i botten för att det inte ska rinna igenom för fort, men med nerifrån och upp så rinner det ju inte ur fortare än det rinner in.

Spriten stiger sakta genom rör 1, sen rinner den över och stiger sakta genom rör 2 osv.

Flödet blir exakt lika stort oavsett om man stryper i början eller slutet.

Med din lösning med Y-rören så kan du ju se hur högt upp i slangen spriten går. Går verkligen spriten ända upp till hösta nivån om du stryper i början istället för slutet?
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Jag stryper i slutet för du slipper vänta så länge för att se resultatet, för renligheten spelar det inte så mycket roll vart du stryper men blir ju lite extra meck om man gör någon avancerad uppsättning, du kan t.ex. inte strypa i slutet om du ska ha öppningar under vatten nivån. Du måste även vara väldigt försiktig när du drar igång den och se till att den är tillräckligt strypt redan från början, sen sakta gå uppåt. Du kommer inte ha så mycket spelrum om du råkar släppa på för mycket, och det tar dig samma tid det tar för en droppe att åka från start till slut innan du vet om din korrigering var för det bättre eller sämre.

Har du öppna rör blir flödet än väldig skillnad mot slutna rör, det var det jag menade, inte vart du stryper. Du får ingen hävert effekt och dina rör köas upp istället för att sammanställas. Trycket mot din strypning och dina droppar i sekunden är mer konstant, du har bara trycket från ett rör, inte alla fyra och alla oregelbundna luftbubblor som hittar sig till olika ställen.

Vattennivån beror ju på hur mycket du stryper, rinner vattnet från tank till rör 1 snabbare än det rinner från rör 1 genom rör 2,3,4 och ut kommer vatten nivån stiga tills den ligger jämn med tanken, eller allt rinner ut på golvet. Har du där emot mindre motstånd i rör 2,3,4 än du har från tank till rör 1 kommer den inte stiga något alls. Men det är ju på sätt och vis motståndet du är ute efter. Du vill ju inte att den ska rinna igenom för fort. Så ska du ha öppna rör under vatten nivån blir det en väldig balans lek med sega resultat, så mycket barnvaktande om du inte vill riskera att ha några liter på golvet när du kommer tillbaka för att göra din andra korrigering. Skulle du mot förmodan få ett stopp skulle du bli av med en hel del med hur bra du än korrigerade det innan.

I min åsikt är det väldigt mycket mer jobb att borra nya hål i rören, korrigera till höger och vänster jämfört med att bara sätta på en y koppling på slangen och problemet är ur världen. Skillnaden och risken är ju ganska stor, stryper du i början med öppna rör är det en hårfin skillnad på rinna igenom eller rinna utanför, och det tar dig ett tag innan du ser de resultaten, har du 2 cm spelrum innan det rinner över är det inte helt säkert du hinner dit och kolla. Jämfört med att bara säkra upp det och dra en slang ovanför vattennivån, då du kan uppnå precis allt du vill uppnå med öppna rör, fast det finns ingen risk att något rinner över. Så för mig är det ganska tydligt, y koppling = mindre jobb och kan uppnå precis allt du vill få ut av öppna rör, ingen risk. Öppna rör = mer jobb, kan inte uppnå något du inte kan uppnå med ykoppling, innebär risk.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Jo, för renheten spelar det roll var du stryper. Det är tiden som spriten är i kontakt med kolet som är intressant. Om du fyller rören snabbt så kommer det första som kommer ut inte ha ha haft kontakt med kol särskilt länge.

Nån hävert-effekt är man ju inte ute efter, och det får man ju heller inte med dina Y-kopplingar.

Skillnaden mellan dina Y-kopplingar och öppet rör är ju egentligen bara storleken. Du har tre lika stora (små) hål, med öppet rör har man två stora (röret) och ett litet. Det går ju att ha öppet rör som går upp över "vattenlinjen", så blir det ingen översvämning.
Klockren
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön okt 11, 2020 19:59

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av Klockren »

Men du får lika lång kontakt med kolet om du stryper innan eller efter så länge du har strypt lika mycket, eller kanske inte om du kör rören helt torra. Jag kör vatten genom rören först för att bli av med så mycket luftbubblor som möjligt, så alkoholen puttar på vattnet först och får lika mycket tid i kolet i början som i slutet när jag puttar på alkoholen med nytt vatten.

I grund och botten är ju din lösning med öppna rör samma som med min y-koppling. Teorin är ju den samma det är ju bara risken att det rinner över och arbetet som är annorlunda. Kör du på med öppna rör det kommer ge samma resultat, i min åsikt är det mer jobb än nödvändigt men du kanske tycker det ser bättre ut. Beroende på hur mycket ditt kol flyter upp kanske du behöver ha något annat filer I kanten bara så du inte får dina slangar fyllda med kol, men påverkar ju inte resultatet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

En fördel med de öppna rören är att man kan limma locken i botten på rören så det blir helt tätt. De övre locken måste du kunna ta bort för att kunna byta kol i rören.

Egentligen behöver man inte ens rör med "öppen botten", det skulle lika gärna kunna vara hinkar med kol i, där spriten sakta stiger genom kolet för att sen rinna ner till botten på nästa hink och stiga genom den.

Visst, man måste även få anslutningen på sidan tät, men den ska ju inte lossas, så den kan ju limmas för att täta gängorna.

Om kolet flyter upp har man nog gjort nåt fel? Kolet är väl inte lättare än spriten?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Oavsett om man använder T-, Y-rör eller öppet rör, måste det öppna röret eller förlängningen på T-röret vara minst lika långt i höjdled som vätskenivån på behållaren som tillför vätskan för rening. Dessutom finns det risk för en liten utsmetning när man byter från vatten till sprit osv.

Jag tror att ett upp-o-ner-vänt T-rör som man kan plugga igen är det bästa alternativet för att bibehålla gravitationstrycket som är hela förutsättningen för att nerifrån-o-upp-filtret ska fungera.

Om ni kollar på ett vinfilter på ex. PGW, finns det en plastplupp som man drar ur för att lufta filtret.

Den principen med avluftning är nog enda hållbara lösningen om man vill göra avluftningen smidigare utan att ändra designen till en mer komplicerad variant.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av latmasken »

Det ska ju inte vara nån tryck i rören direkt. Då forcerar man ju flödet genom kolet, och det är ju det man vill undvika. Det ska ju krypa igenom så sakta som möjligt.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Kolfilter nerifrån. Ritning och bilder

Inlägg av MurvSneaker »

Det är ju därför man har en ventil som stryper flödet.
Du kommer inte i från trycket som skapas av gravitationen.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster