Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min spiralis 2.0

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
torfmannen2
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 09, 2020 18:11
Utrustning: spiralis

Min spiralis 2.0

Inlägg av torfmannen2 »

Halloj,
Byggde mig en budget för ca 7 år sedan (av totalt 5meter 10mm-rör)... funkade ok och gav mig +90% men med en hel del finkel :-)
Har nu byggt en ny med 5 meters 12mm-stigande kolonn och 5 meter kylkolonn... hoppas kunna ta cuts'n lite bättre!
Första satsen bestod av dåligt hemjäst rödtjut (som kan funka till glögg... men inget annat), kastade första deciliterna, tog en halvliter heads (tillbaks till nästa gång) och nu tar ut "hjärtat"... luktar väldigt bra och håller +92% :-)
Hojta till ifall ni vill ha hjälp med att bygga er första spiralis :-)

Bild på eländet...
Bild

MVH
/Torfmannen
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av Ullharen »

Det ser ju väldigt fint ut! Mäter du tempen på mäsken?
Följer med spänning!!
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av MurvSneaker »

Den var riktigt fin. Bra byggt. Det gillar jag.
Ett litet tips om du vill prova att få ännu högre ABV, är att montera en fläkt som kyler överst från höger till vänster.
Då får du både bättre kylning men även lite mer reflux.
Jag har lyckats få 94% med en fläkt.
Det räcker med en ganska liten fläkt.

PS. Jag bakar in din bild. Externa länkar har en tendens att sluta fungera efter ett tag.
Bilagor
20200727193400-98.128.228.246.jpg
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
torfmannen2
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 09, 2020 18:11
Utrustning: spiralis

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av torfmannen2 »

Halloj, tack för uppskattningen och tack för bilden :-)
Första satsen höll runt 94%... men vid andra höll inte packningen i locket tätt (då 12mm-rör inte funkar med vanlig jäsrörsgenomföring) och det blev litet utbyte.
Dock körde jag gammalt vin, och jag kommer inte behöva kola resultatet :-) Blir limoncello direkt (zest ifrån 17 ekologiska citroner+1liter 90+%, låt stå i ett par månader sedan spä med sockerlag 1:1 (sockerlag: socker:vatten 1:1) lägg i frysen ett dygn och njut!) !

Har nu införskaffat nippel, bordsgenomföring och muff ifrån Biltema (art nummer 25-4342, 25-4354, 87-9859 kommer inte ihåg om det var 3/4" eller 1/2") samt bilvärmeslang 13mm (EPDM-gummi, Art. 52-511) att koppla mellan lock och spiral... återkommer med resultat om någon vecka eller två när jäsningen är klar :-) :D
MVH
Torfmannen
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av MurvSneaker »

Menar du att du inte kommer behöva kola det för att du kommer smaksätta det?

Är nyfiken på hur din koppling kommer fungera.
Jag är inte helt nöjd med min där jag använt en skarvnippel med en gummipackning ( Biltema art.nr: 86-613).
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
torfmannen2
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 09, 2020 18:11
Utrustning: spiralis

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av torfmannen2 »

Resultatet ifrån vin-destillationen blev så pass bra att jag inte behöver kola det, om det sedan beror på att jag lyckades ta cut's bra, ifall maskinen levererar kalassprit, att råvaran var bra eller om det beror på dåligt lukt/smaksinne hos mig låter jag vara osagt :-)

liten skiss på genomföringen (klåpigt gjort i MS paint, men kan fixa bild på den senare):
genomföring.png
Återkommer när jag har provat om det funkar!
trbngr
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 06, 2018 18:17

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av trbngr »

Mässing känns lite läskigt då det kan vara bly i mässingen.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av temp_wricko »

trbngr skrev: ons okt 14, 2020 16:26 Mässing känns lite läskigt då det kan vara bly i mässingen.
Japp, och det löser man med "NASA-metoden". Vinäger och väteperoxid, står beskrivet någonstans här på forat.
/Wricko
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1039
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av Andy »

Hittade ett inlägg där aqua vitae hade sammanställt detta:
rkr skrev:I'll bring up this from the old forum with some additions. The reason for that is my latest test run. I didn't treat those brass connectors I used to connect the liebig to the valve which resulted vodka with distinct brass smell in it. So today I did the "NASA brass treatment":

Found this on distilling.com

"Nasa's treatment of Brass to de-lead it, it was very simple. two parts white vinegar to one part peroxide and swab for 15 minutes. then rinse,not 16 by the way or it starts acid etching the brass."

It is simple and works very well, those connectors now smell of copper as they should. The exact recipe I used is 1 part of 2% Hydrogen peroxide solution and 2 parts of 5% acetic acid solution. Hydrogen peroxide solution can be bought from pharmacies where it is used for cleaning wounds and disinfection. Acetic acid is available in groceries, 5% vinegar is typical or here in Scandinavia you can by spritättika which is typically 10% solution.

So, if you use brass bodied valves or brass connectors do treat them before installation.

Slainte, Riku
azin skrev:Köpte 12% ättika på mataffären och 3% väteperoxid på apoteket.

8cl 12% ättiksprit späs med 12cl vatten = 20cl 5% ättiksprit
7cl 3% väteperoxid späs med 3cl vatten = 10cl 2% väteperoxid

blandas till total volym 3dl och rengör mässingsdelarna med blandningen
Länk till tråden med inlägget: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=115566#115566
torfmannen2
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 09, 2020 18:11
Utrustning: spiralis

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av torfmannen2 »

Aha... tänkte inte på att mässing innehöll bly... Kan meddela att jag nu har behandlat dom ingående mässingsdelarna enligt recept och genomförningen funkar perfekt :-)
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: Min spiralis 2.0

Inlägg av zukram »

Mässing innehåller INTE bly.

BRONS innehåller bly.

Varför tar aldrig den här myten slut?

/z
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster