Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

4" eller 2" kolonn !?

Allt om kolonnbrännare.
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag struntade helt enkelt i alla former av mellanrum... Testar nu, och jag kan säga att skillnaden är -markant- ... Det kan också vara att fyllningen fluffades upp och packades mindre hårt än tidigare, men skillnaden är högst påtaglig.

Särskilt avskiljningen av foreshot och heads var extrem. Tidigare har jag fått koka om de första 2 litrarna. Nu räckte det med 1 dl !!!!

Produktionstakten med god kvalitét har också ökat markant.

/z
zukram
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 12, 2020 12:33

Re: 4" eller 2" kolonn !?

Inlägg av zukram »

Jag upptäckte en till bra grej med styrmojen. Den går att ställa i 0C hysteres, och istället kan man ju sätta en tillslagsfördröjning på 1-10 minuter. Det funkar skitbra. Nu har jag ställt den på 2 minuter, vilket verkar rätt lagom. Såklart räcker ju 1 minut, men man ser att temperaturen ändå håller på och fladdrar 0,1 upp och ner rätt länge när den väl slagit av, så då kan den lika gärna få vänta lite till.

Jag törs rekommendera den för de som vill köra E-ARC... Finns både i 12V och 110-240V-utförande. Det kan faktiskt vara en fördel att köra 12V matning till den för jag undrar om inte magnetventilen stör lite när den slår över, så att den tenderar att stänga direkt. (vilket iof löses med delay).

Jag som prcis beställt en separat delay-timer :-)

https://www.aliexpress.com/item/32920947654.html

Där finns inställningsmöjligheterna till den. Rätt potent liten sak faktiskt.

/z
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster