Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Mjuklödning och hårdlödning
gargamel
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

Lödning

Inlägg av gargamel »

Funkar lödning av kopparrör om man bara har en lödkolv eller behövs det större grejjer som svets odyl?
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av BengHa »

Det finns låggradiga lod för koppar, men se till att de är Bly fria. Det finns ett på Clasohlssons, se tidigarre diskusion i denna avdelning eller om det var i FOA diskusionen.
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
gargamel
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av gargamel »

okej jag har en lödkolv men misstänker att den tidigare kan ha använts tillsammans med lödtenn innehållande bly. Vågar man använda den?
Användarvisningsbild
Gits
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Mellansverige

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Gits »

Det går inte att löda rör med lödkolv enligt den erfarenhet jag har. Du måste ha någon form av brännare. Lödning av rör funkar inte likadant som lödning av kretskort t.ex. Jag tror aldrig det blir tätt med en lödkolv eftersom du då får "punkta" ihop det.
Gäst

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Gäst »

Det finns en "lödkolv" som är till för att löda ihop rör.
Classe tror jag har den.
Det fungerar med att löda med en vanlig lödkolv också men då måste du ha en stor spets och en ganska kraftig lödkolv. Iom att koppar leder värmen så bra så måste du få en snabb uppvärmning så att värmen är koncentrerad vid lödpunkten och inte på resten av röret för då rinner tennet bara iväg.
Det bästa är helt enkelt en riktig svets.

//Master
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Vaniljvodka »

Glöm det där med löd kolv. Det enda elektriska som funkar är en löd-tång, men dom är dyra. Gasol låga funkar bra. Använd livsmedelsgodkänt lod oxå. Mjuklöd grejerna. Då behåller kopparn sin styvhet(om du inte har mjukglödgat rör).
"Det brott jag inte ?r d?md f?r har jag inte beg?tt" citat av Krister P
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av slobban »

Värmepistol fungerar också bra även om det tar en stund längre att få upp rätt värme.
Användarvisningsbild
knotan
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 24, 2003 2:00
Kontakt:

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av knotan »

finns en billig simpel lite lödpenna som drivs med tändargas på biltema för typ 40 spänn den ska funka...
Användarvisningsbild
StorFinkel
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00

Lödning av rost fritt ??

Inlägg av StorFinkel »

Såg att CO sålde Tenn/silverlod och ett lödvatten som man skulle ha till rostfritt .. går det verkligen att rent löda ihop en typ Lab Master kokare med dessa prylar ?? och vilken typ av rostfria rör ska man köpa ?? såg att det fanns ettpar olika beteckningar på materialet
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av slobban »

Om det är mjuklodet du menar så testade jag den en gång med det ville aldrig flyta ut på den rostfria ytan. Sliverlod för hårdlödning har jag använt till rostfritt och det fungerar mycket bra, men då behöver man en gassvets.

Mitt kolonnrör är märkt SS2348 och det har fungerat bra utan att rosta.
Användarvisningsbild
intruder
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: fre maj 16, 2003 2:00
Ort: H?lsingland

Löda rostfritt med silverlod

Inlägg av intruder »

Går det verkligen att löda ihop en brännare med enbart silverlod och gasol? Det borde ju vara perfekt att använda till att sammanfoga kokkärlet med, eftersom godset är så pass tunnt som en mm i tex rostfria hinkar som jag funderar på att använda.

Men funkar silverlodverkligen till att löda ihop kolonnen? Det rostfria rör jag fått tag i och tänkte använda som stigrör är exakt 2" invändigt. men godset är runt 2,5 mm tjockt! håller det med silverlod? Det blir ju tunga grejer... Med kylare och hela allt... Mejerikopplingen borde få känna på en del belastning med hela kolonnens tyngd. Är ni säker på att det håller? :?
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av slobban »

Jag antar att du pratar hårdlödning nu. Med gasol blir det svårt att löda större saker som kokare och kolonn, du måste ha en gassvets. I säg är silverlodet starkt, det är nog snarare plåten i kokaren som böjer sig vid belstning. Problemet är att det är lätt att få spänningar i fogarna när man löder/svetsar runda saker, jag fick löda om flera gånger för att det inte skulle spricka när det kallnade. Men för att bygga refluxkylare är silverlod perfekt.
Användarvisningsbild
intruder
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: fre maj 16, 2003 2:00
Ort: H?lsingland

...

Inlägg av intruder »

Ville bara tala om att bygget är i full gång. Kylaren börjar bli klar, likaså stigröret!

Ville bara nämna hur lätt silverlodet är att jobba med. Och hur fint det kryper in i fogarna. Och SANSLÖST starkt blir det! Helt kanon!

Fast jag har ju det värsta kvar... kokkärlet med de två hinkarna... Usch d blir nog inte lätt. :?
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av slobban »

Vad använder du för silverlod? Mjuk eller hårdlod?
Användarvisningsbild
intruder
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: fre maj 16, 2003 2:00
Ort: H?lsingland

...

Inlägg av intruder »

Jag använder hårdlod. Giftfritt. såna rosa pinnar färdigbelagda med flossmedel. Fungerar utmärkt. Synd bara att de kostar nära en 50lapp för en pinne på ca 40cm. Jag har redan gjort av med två på att sammanfoga hinkarna på kokkärlet. Å då har jag bara hunnit med halva :cry:
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster