Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Recept] Korkat kokosvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Sommarsebbe
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jul 31, 2018 11:29
Utrustning: Jäshink

[Recept] Korkat kokosvin

Inlägg av Sommarsebbe »

Halloj. Jag fick i uppdrag att göra vin till en fest för 80 pers. Mitt mål var att göra ett vin som var drickbart, runt 11% men inte speciellt gott, ty folket skulle inte bli dum-fulla. Efter många nätter på internet hittade jag till slut ett recept på Jack-Kellers väldigt oöverskådliga sida. Jag moddade receptet för 30 liter och lade till lite dumma ingredienser. Detta vin tog j**** lång tid att göra och blev 5/10 gott. Receptet är höftat och sockermängden får anpassas till procenthalten. Tänkte att det åtminstone är värt att dokumentera på bryggforum.nu.

30 liter kokosvin 11%

3 kilo kokos
1 kilo russin
1.8 kilo dadelmassa från lokala bangladeshbutiken. (BILLIGT SUBSTITUT TILL RUSSIN!! 30kr/kg)
2kg av ICAS billigaste ris (OBS läs nedan)
10 bananer
tre kakhifrukter
två apelsiner
en burk inlagda mandariner
En citron
Socker

Jack Keller, vinguden från USA tipsade att fettet från kokoset skulle bindas till stärkelse från ris. Jag kokade ris och använde sedan vattnet för att koka bananerna, dadlarna och kokoset i. När jag öppnade mitt första paket coop-kokos insåg jag att kokos är tätpackat som f** i butiken. Resultatet blev att jag fick använda två spisar med åtta stycken kastruller. Ett paket fick nätt och jämt plats i en vanlig 2 personers pastakastrull. Det tog 6 timmar att jonglera runt risvattnet, kokosvattnet och hela shabraket. Med kokos upp över fick jag tillslut ner all vätska i en jästunna, silade bort kokosen innan då jag tänkte att smaken skulle extraherats genom kokningen, jag ville också undvika att få ett fettlager längst upp i tunnan som skulle förstöra jäsningen. Ungefär 01.20 på tisdagsmorgonen såg jag att det bildats en oljelik hinna i jästunnan och började skopa ur oljelagret med en mugg. Tunnan var fortfarande Pi**varm och skopandet fungerade inte alls som jag tänkt. I ilska lade jag ut tunnan på svalning över natten.

På morgonen vaknade jag och såg att kokosfettet hade bildat en stor fast kaka på toppen (det var -8 grader ute). Jag lyfte ur kakan och vips lät jag tunnan stå i källaren till sommaren.

Det tog vinet från oktober till maj att sluta smaka prutt. Resultatet blev ett sött tunt vin som hade en liten dold eftersmak av kokos. Med fantasi och mer ingredienser skulle vinet smakat som en kokosdrink.

Sammanfattningsvis: Om du ska göra kokosvin, använd inte risvatten för att ta ur fettet. Ställ det på balkongen mitt i vintern. Då stelnar fettet till en kaka som du kan lyfta ut. Använd mer smakbärare än mig. Dadelmassa är okej att ha i fruktvin, men ger inte lika mycket smak och djup som russin. Slutligen, Lägg din tid på något vettigare än detta vin!

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster