Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Diameter på stigaröret??

Potstills, essensbrännare och strippers
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Mest är det triclampkopplingarna som gör att du kan bygga ut och till i all oändlighet. Men jag tycker rostfritt är enklare att hålla rent. Finns inte mycket som är snyggare än blank och polerad koppar, men jag orkar inte hålla på och putsa. Jag har mycket smådelar i rostfritt, och allt som får plats kör jag i diskmaskinen. Alltid blankt och fint. Men det är min åsikt, gör som du själv tycker är bäst. Det går ju att bygga med triclamp med koppar-rör också..
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Jobbar som röris och har ju koppar runt mej hela tiden. Men tittar man på priset koppar/rostfritt
så är ju rostfritt billigare men då måste man ju svetsa.
Koppar ja då är det ju bara att ta fram svetsen och sätta igång å löda.
Kan bli en kombo rostfritt koppar med triclamp kopplingar.
Har ett par frågor! Puking vad är det?
När du kör spriten fler gånger eller strippat den blandar du ut spriten med vatten och kör den igen?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Puke= Spy.. En spannmålsmäsk innehåller en hel del protein. När mäsken kokar upp bildar proteinet skum som väldigt snabbt tar sig uppåt kolonnen. Detta kan du se om du har ett sightglass i botten. Då sänker du effekten eller stänger av tills det lägger sig.Måste ibland upprepas. Om du inte uppmärksammar skummet kommer du garanterat se det när du får en stråle kokande gugga som sprutar ur produktkylaren. Kan även undvikas med skumdämpare, men glas rekommenderas. Då ser du även tendenser till flooding. Jag brukar späda så jag i vart fall är under 40 %. Möjligheten att montera sightglas är ytterligare ett argument för triclamps. Vill du mjuklöda har stilldragon triclamps i koppar och mässing. Annars är ju silverlod trevligt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Hur många sightglas rekommenderar du och hur hög kolonn?
Ska börja skissa på hur vi ska göra maskinen. :D
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Ett sightglas i botten på kolonnen räcker långt. Sen kan det va kul med flera om man vill. Längden eller höjden på kolonnen är inte jätteviktig på en potstill men kanske en halvmeter. Om du blåser på med effekt exvis när du strippar går det åt lite längd på produktkylaren. Då är det bra om den inte slår i golvet. Det kan va ett skäl att ha lite högre kolonn.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Om jag såg rätt på en av dina filmer hade du en förkylare antar att den ska sortera bort
lite oönskade ämnen.
När man använder en thumper och har kört klart så finns det ju vätska kvar i den är det något man kan använda eller slänger man det.
Som du förstår så är det har helt nya marker för mej har bara tidigare använt kolonnbrännare för lite husbehov.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Vet inte vad du sett. Kan inte minnas någon förkylare. Förkyld brukar jag kunna bli ändå. Skämt åsido, vilken film handlar det om ? Jag brukar kasta det som blir kvar i thumpern. Om du bränner en spannmålsmäsk kan du använda en del av dranken från kokaren till en surmäsk. Finns en variant som kallas UJSM, som är en sorts hybrid. En blandning av majs och socker och drank som blir bättre och bättre efter varje generation.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Kul om du hittar ngt av intresse i mina filmsnuttar. Du kommer ha mycket roligt om du börjar med potstill. En helt annan värld än packad kolonn, jag lovar. Det går föralldel att få fram wisky mm med en packad kolonn också men mycket enklare med potstill. Jag kan rekommendera dig att titta in på coppercustomstillcomonents.com.au . Ett forum med väldigt trevligt folk och mycket kunskap, inte minst om potstills.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Whiskey set up 4.0 Är det inte en förkylare du har där?
Finns det något speciellt mått på thumpern att den ska vara procentuellt i förhållande till kok kärlet?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Om du menar det som sitter på den nedre delen av kolonnen med lite slangar hit och dit, så är det bara ett fördelningsblock jag använde ibland.Kylvatten in och ut till reflux och produktkylare. Det finns en del tumregler med thumpers, men jag minns inte. Ska du använda den med frukt eller spannmål i så hade jsg gjort den lika stor som kokarn. Som en ren thumper behöver den inte vara så stor. Mina tvillingar är på 75 liter vardera. Men det är väl mer en steamer egentligen. Har du kollat på "Barley and hops " youtubefilmer. Vill minnas att George har en del info om thumpers och steam destillation. Finns väldigt mycket att lära där.Och på "coppercustom" Det finns en del säkerhetsaspekter att ta i beaktande när det gäller thumpers, och inte minst vid steamdestillation. Läs på om det är mitt råd. Tror det finns nån bild på tvillingarna på coppercustom forumet. Nån tråd om steamers.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Nej menar det röret som sitter ovanför sightglasen med två slangar.
Antar det är refluxen.
Man får väl ha någon slags säkerhets anordning om man kör med thumper är ju trots allt
tryck vi håller på med.
Har en fundering om det går att sätta in en säkerhetsventil på kärlet.
Eller ha en slang i mellan som skjuter om trycket blir för högt.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Swedish Pride »

du ska inte ha ngt tryck in din brännare, det e obra :thumbdown:
om du har tryck så e det troligen stopp någonstans å då e det lite farligt.

med thumper så har du minimalt tryck, inte något som skall sätta stress på kokare eller rör.
Av blåsnings ventil e ju inte en dålig ide, men den ska vara vek, typ 2psi.

sen så e ju anledningen att man får övertryck oftast puke, å har du en puke så kan de ju gegga i hop ventilen så kanske inte funkar i vilket fall.
så måste fortfarande vara med på noterna.

bästa alternativet jag sett e en manometer, men de e att jävla bök med att fixa.

själv har jag varken eller, sitter brevid kokaren när jag kör, så hör om den låter "fel"
jag fick övertryck en gång, sprit ånga kom ur varrenda triclamp koppling, jävlar vad skitnödig man blev då.
den dagen var jag glad att jag hade installerat en kill switch.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Pirra »

Nej tryck ska man inte ha i maskinen men om man inte skulle vara med och åker på puking så får man ju det.
Får man det så kläggar ju säkerhetsventilen igen så då fyller den ju ingen funktion.
Nej man får sitta med och va me i matchen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

Gammal god regel. Vänd aldrig ryggen till apparaten. Gäller inte bara thumper utan alla typer.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Diameter på stigaröret??

Inlägg av Kusken »

En enkel säkerhetsventil på ex vis en steamer är en förgrening med ett rör som går ner i en vattenbehållare. Om höjden på på detta vattnet är lite högre än vätskenivån i thumpern kommer det börja bubbla där så fort trycket stiger.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster