Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ölen ej utjäst

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Andreas H
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 22, 2019 12:05
Utrustning: Grainfather

Ölen ej utjäst

Inlägg av Andreas H »

Hej!

Jag har bryggt min första öl i mitt grainfather bryggverk. Ölen är receptet "oktoberfestöl" som finns på maltmagnus.se.
Efter att jag bryggt batchen (20l) och tappat upp den på två olika jäskärl, då jag för tillfället inte ägde ett jäskärl stort nog för hela batchen. Hur som helst så tappade jag upp hälften av vörten i varje kärl och tillsatte en påse jäst i varje.
Jag använde mig av grainfathers whirlpool & aeration paddle för att syresätta ordentligt innan jag förslöt jäskärlen och satte dem i kylskåpet. Enligt receptet skall jäsningen ske mellan 8-14c. Jag har jäst i 11c med hjälp av min inkbird termostat.
Jag har nu mätt upp FG på båda kärlen efter 13 dagar. Enligt receptet från malt magnus skall jäsningen ta 2-7 dagar, men man ska låta det stå 14 dagar för att vara säker på att ölen jäst ut ordentligt.

OG: 1.050
FG kärl 1 1.030
FG kärl 2 1.020

Det en kärlet har alltså jäst ut dåligt. Vad skall jag göra? Är detta normalt att jäsningen tar så lång tid?
Ölen skall bli runt 6% och borde isåfall ha ett FG på ca 1.005 om jag räknat rätt.

/Andreas
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Michael »

Hej och välkommen till en rolig hobby.

Anledningen till att du inte når så lågt FG beror på hur mäskningen gick, hur färsk malten var och även hur ditt vatten ser ut.

Att mäta FG är en rätt trubbigt metod, den säger mest att ölen innehåller x antal enheter som inte är vatten, sen om det är något jäsbart eller ej vet man inte.
Det tar lite olika tid med jäsningen beroende på hur pigg jästen är, planerar du att brygga inom en snar framtid kan du spara jästkakan från den här jäsningen i en ren glasburk i kylen. Den kakan kommer att vara pigg och arbetsvillig. Det kommer att gå snabbare men det kommer inte att jäsa ut mer.

Har receptet ingen diacetyl-rast?
När SG är runt 1.020 kan du höja tempen till 16-20° för en sådan i en vecka. Då går jästen på restprodukter från den tidigare jäsningen och SG kommer att sjunka ytterligare några snäpp.

1.005 låter väldigt lågt, är det dina uträkningar eller är det receptet som säger det?

Lycka till
Michael
Andreas H
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 22, 2019 12:05
Utrustning: Grainfather

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Andreas H »

Michael skrev:Hej och välkommen till en rolig hobby.

Anledningen till att du inte når så lågt FG beror på hur mäskningen gick, hur färsk malten var och även hur ditt vatten ser ut.

Att mäta FG är en rätt trubbigt metod, den säger mest att ölen innehåller x antal enheter som inte är vatten, sen om det är något jäsbart eller ej vet man inte.
Det tar lite olika tid med jäsningen beroende på hur pigg jästen är, planerar du att brygga inom en snar framtid kan du spara jästkakan från den här jäsningen i en ren glasburk i kylen. Den kakan kommer att vara pigg och arbetsvillig. Det kommer att gå snabbare men det kommer inte att jäsa ut mer.

Har receptet ingen diacetyl-rast?
När SG är runt 1.020 kan du höja tempen till 16-20° för en sådan i en vecka. Då går jästen på restprodukter från den tidigare jäsningen och SG kommer att sjunka ytterligare några snäpp.

1.005 låter väldigt lågt, är det dina uträkningar eller är det receptet som säger det?

Lycka till
Michael
Hej och tack för svaret!


Förväntat OG enligt receptet skall vara 1.050 och det var exakt vad jag fick på provet när jag tappade upp vörten på jäskärlen. Då borde väl mäskningen gått som planerat? Annars hade jag väl inte fått rätt OG?

Det är min uträkning utefter receptets alkoholstyrka på 6%
Om jag har ett OG på 1.050, behöver jag ett FG på 1.005 för få en alkoholstyrka på 5,91% enligt GF-appen samt uträkningen nedan i utdraget. Eller har jag fel?

Detta är utdraget ur jäsningsdelen av receptet:

JÄSNING – Öppna jästförpackningen/
jästförpackningarna med en steriliserad sax och häll i
jästen i vörten. Sätt locket på jäshinken. Fyll jäsröret till
markeringen och sätt fast det i locket. Ställ jäshinken
på en plats där inte solen kan lysa på hinken eller nära
ett element samt håller en jämn temperatur runt +8-14°
C. Jäsningen är vanligtvis avklarad på 2-7 dagar, men
för att vara på den säkra sidan låter du det stå i två
veckor. Tag ett nytt hydrometerprov. Detta är FGvärdet.
Alkoholhaltuträkning:
(OG-FG) x 131,25 = ABV
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Michael »

Fick leta rätt på receptet men jag hittar varken 6% eller något FGvärde i det.
Gissar att MaltMagnus inte skriver ut dessa värden pga att dom inte går att förutse utan ha bryggt ölen några gånger.
Tittar du däremot i specifikationer på sidan med receptet är förväntat OG 1.056 där, men varför det står 1.050 på ett ställe och 1.056 på ett annat vet jag inte.

Men nådde du 1.050 på 20 liter öl är du på god väg och har lyckats ovanligt bra för att vara en nybörjare.
Bavarian lager M76 klarar inte av att jäsa ut till 1.005, så du får nog vara nöjd om du når 1.010-1.015.

Stoppar jag in siffrorna i mitt bryggpgr får jag med 20liter i jäshinken och 75% effektivitet
OG 1.055
FG 1.013
ABV 5,7%

Sänker jag effektiviteten till 64% hamnar siffrorna på
OG 1.050
FG 1.012
ABV 5,2%

Lycka till
Michael
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av latmasken »

Andreas H skrev: Förväntat OG enligt receptet skall vara 1.050 och det var exakt vad jag fick på provet när jag tappade upp vörten på jäskärlen. Då borde väl mäskningen gått som planerat? Annars hade jag väl inte fått rätt OG?
Som Micheal skrev: OG talar bara om att det finns si och så mycket i mäsken som inte är vatten. Om det är jäsbart socker eller nåt annat går inte att säga med en så enkel mätning.

Det är samma sak när man försöker mäta alkoholhalt med en hydrometer, den säger bara att densiteten är lägre än densiteten för vatten, men om det är etanol eller metanol eller nåt annat som gjort det kan inte mätaren svara på.

Om mäskningen inte gått som den ska så har du kanske en del icke jäsbart i mäsken.
Andreas H
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 22, 2019 12:05
Utrustning: Grainfather

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Andreas H »

Tack för svaren!

Nu tror jag att jag börjar bli lite klokare :)

Av erfarenhet så brukar oktoberfest öl ligga runt 6% och det är så att min GF-app säger 6% utefter receptet jag matat in. Är där jag fått 6% ifrån. Jag hittar inget i receptet från MaltMagnus. Men om jag förstått det hela rätt, så är det effektiviteten på mäskningen du justerat när du räknat ut alkoholhalten?
Jag hade standardinställt 80% mash efficiency, men det kanske är högt räknat?

I förrgår mätte jag FG på båda jäskärlen igen. Båda ligger på 1.020 nu och bubblar någon gång då och då i jäsrören fortfarande.
Ska jag höja upp tempen och göra en diacetylrast enligt tips tidigare i denna tråd?

/Andreas
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Michael »

Effektiviteten berättar hur mycket socker man får ut vid mäskningen. Resultatet skiljer en hel del beroende på hur krossad malten är, hur färsk malten är, hur lång mäskning är och vid vilka temperaturer det mäskats vid. Kritiskt är också hur lakningen blir, att konvertera stärkelsen till socker och sen låta sockret vara kvar i maltskrotet är inte så lyckat.

Ju mer socker du har i ölen desto mer alkohol, med högre effektivitet får du ut mer socker och då blir också ölen starkare. Det går till en viss gräns sen blir ölen mättad och det blir svårt att få högre OG.
Var ditt värde 1.050 med 20 liter öl i hinken? Då har du en effektivitet på ca 65%
Med lägre effektivitet blir ölen mer fyllig, andelen ojäsbart i OG blir större och då blir FG högre i motsvarande grad.

Kör en D-rast i en vecka så kommer du att sänka FG några snäpp till.

/Michael
Andreas H
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jul 22, 2019 12:05
Utrustning: Grainfather

Re: Ölen ej utjäst

Inlägg av Andreas H »

Tack för förklaringen!

Jag satte upp tempen i kylskåpet till 17.5c igår kväll och nu under dagen har det bubblat hej vilt i jäsrören:)
Jästen jobbar för fullt. Låter det stå så här en vecka och tar ett nytt FG sen.

OG blev 1.050 med 22 liter i hinkarna (11 liter i varje).

MVH

Andreas
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster