Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Få destillat me smak ur en spiralbrännare?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Hbmaker
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön apr 07, 2019 22:35

Få destillat me smak ur en spiralbrännare?

Inlägg av Hbmaker »

Kan man på något sätt bränna en mäsk med smak i och få ut smak på produkten genom spiralbrännaren? Har ett extra kopparrör så kan bygga om spiralen till annan typ av spiral. Om detta går att genomföra så ska man ju inte rena genom aktivt kol om jag förstått det rätt. Kan det då vara bra att använda sig av en annan jäst än turbojäst för att få så ren mäsk som möjligt från början? Tex champangejäst eller mjödjäst som orkar jäsa uppåt 18-20%?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Få destillat me smak ur en spiralbrännare?

Inlägg av latmasken »

Vad pratar du om för "smak"?

Den smak man normalt är ute efter när man destillerar "med smak" är ju delar av heads i princip.

Vid kommersiell tillverkning av vodka idag så gör de vad jag förstått ofta så att de destillerar spriten till 95% (=smaklös), späder ut med vatten (till "drickstyrka") och tillsätter sen en liten mängd heads för att få "rätt" smak (det gör de eftersom det är enklare att göra så än att försöka få fram rätt smak genom att ta cuts). (Den heads de tillsätter kan vara framtagen genom att ta cuts, men antagligen så delar de upp heads i flera olika småsatser som sen blandas för att få fram den rätta kombinationen.)

Men om du menar att du tänkt tillsätta nån som ger smak i mäsken så är det inte säkert att det funkar att få med alls, du vet ju inte kokpunkten på smakämnena. Ska man göra den typen av smaksatt sprit är det mycket mer effektivt att smaksätta spriten efter destillering än att försöka smaksätta mäsken.
Muskot
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jan 27, 2020 11:45
Utrustning: plastic

Re: Få destillat me smak ur en spiralbrännare?

Inlägg av Muskot »

funkar utmärkt om du bränner en gång
tar det du bränt o slänger det i brännaren igen, fyller upp med vatten och tex granris. det gjorde jag.
smakar prima. sedan får man väll spä med ren sprit för att få rätt proportioner osv...

ska forska mer på det.

palinka och alla andra rakia och vad det heter är ju plommon jästa och brända. det får en egen smak.
jag tycker den smakar mest dålig sprit men jag fick smaka en femårig lagrad på cocacolaf-flaska i bulgarien och den var riktigt god. rund och fin i smaken med.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster