Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Eftersötning

Utrustning och teknik.
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Eftersötning

Inlägg av MrTrolls »

Tjena!

Innan någon säger något så har jag kollat igenom varje inlägg här på mjöd sidan som har "eftersöt" med i sin titel,och ingen av dem gav mig svaret som jag kände att jag sökte, så slänger ut frågan!

Har 25L mjöd som jäst ner till 0 på hydrometern, vill eftersöta detta upp till ca 1.025/1.030 däromkring. Gillar mig ett sötare mjöd :D

Endast aktuellt att eftersöta med honung och ej socker eller dylikt.

1. Vad är era taktiker när det kommer till att få till rätt mängd honung/must?

2. Någon som har ett bra sätt att räkna ut hur mycket ca honung som krävs utan att ta upp mindre delar och testa sig fram?


Hoppas på svar som kan hjälpa mer än mig i framtiden :D
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Eftersötning

Inlägg av latmasken »

Har du pastöriserat mjödet eller haft i jässtopp? För annars kommer jästen att börja jäsa igen och jäsa upp sötman.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Eftersötning

Inlägg av Allfader »

Hallå där!
När vinet är klarnat och klart att tappas på flaska brukar jag eftersöta. Enligt e-boken om oeschlevikt man hittar här på forumet så behövs 2,7 gram socker för att höja 1 oeschlegrad i 1 liter vin, alltså 1*25*25=1687 gram socker i ditt fall. Men kom ihåg att honung är sött så börja lägre än så. Hetta upp honungen i kastrull, häll det i vinet och rör om. Smakar det bra så sluta, annars tillsätt mer. Kom ihåg att det är lättare att tillsätta socker än att få bort det vid sötning, så börja med låg mängd.

Läste ett annat bra tips i en vintidning. Det handlade om att tillsätta tannin men funkar lika bra med socker/honung. Tappa upp 3-5 flaskor med vin. Tillsätt sedan honung i olika mängd till varje flaska, tex 1,2,3,4 och 5 msk. Smaka sedan av och kör på det som smakar bäst.

Lycka till!
Hondo Lane
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 02, 2018 19:55

Re: Eftersötning

Inlägg av Hondo Lane »

Jag håller med latmasken om att du måste se till så att jäsning verkligen har slutat. Jag föredrar kaliumsorbat. Har låtit det ligga i i nästan 2 veckor ibland och det har verkligen inte skadat. Förutsatt att att du har gjort detta så är mitt tips att smaka dig fram. Börja med ett ett halvkilo och exprimentera dig fram till det du gillar, och dubbelkolla med hydrometern under tiden. Allfaders tips är också väldigt bra men risken är att det går lite mjöd till spillo. Ett halvkilo honung för 25l är ingen fara att börja med.
Är det ett traditionellt mjöd?
MrTrolls
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 21, 2017 12:05

Re: Eftersötning

Inlägg av MrTrolls »

Latmasken:
Jo ska jäststoppa med svavla och ett paket jäststopp där det står "jäststopp,stabiliser (E202,E223) 20-25 lit"

Allfader:
Tack för tipsen, ska fundera om detta är en väg jag vill gå :)

Hondo Lane:
Detta låter som ett bra tips för bekväma mig, var lite åt det hållet jag själv tänkte!
Jo det är ett traditionellt mjöd, eller ja en del av honungen var karameliserad! Så i populär term blir det väl en bochet :)


Tackar för svar gott folk!
Mjöd är liv! Vi skapar mjöd! Vi är Gud, ty vi skapar liv! Men allt vi skapar tager vi igen... till den lömskaste fylla! :-)
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Eftersötning

Inlägg av Allfader »

I tidigare inlägget ska det stå 2,7g*25 grader*25 L=1687 gram socker. Smög sig in ett fel.

Och som tidigare sagts av Hondo Lane och Latmasken; se till att jässtoppa. Exploderande flaskor är inget roligt. Speciellt inte när man ger bort dem i god tro till andra :doh: :roll:

Slöseri med mjöd skulle jag inte kalla sötningstrappan jag beskrev ovan. I de flaskor med för lite socker tillsätter man mer. Blir det lite för sött häller man tillbaka det i jästunnan. Alternativt kan man bjuda det som fördrink, har jag gjort med Imkergut Honungsvin som måste klassas som rejält söt.
Börja söta med mindre mängd och jobba dig uppåt till du är nöjd!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster