Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mousserande äppelvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Par
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 01, 2018 10:29

Mousserande äppelvin

Inlägg av Par »

Jag har jäst 23 L must från egna äpplen i ca. 3 veckor, tappar om då det är en halv minut mellan bubblorna i jäsröret och tillsätter ca. 1 kg socker då jag anser att det behövs för smakens skull. Efter 2 dagar är vinet helt tyst, ingen jäsning. Min plan har varit att tappa upp på champagneflaskor nu, men det ska väl finnas någon form av jäsaktivitet kvar om det ska bli mousserande?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av click »

44g socker per liter är
alldeles för mycket socker för kolsyrejäsning, vet inte hur det är med champagneflaskor, men för ölflaskor är det väl 5-10g/liter man brukar ha har jag för mig.

Jag hade nog väntat tills sockret jäst ut, klarnat och sedan tillsatt en mindre mängd socker och buteljerat.
Par
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 01, 2018 10:29

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av Par »

Tack för feedback! Tror du jag kan ha dödat jäsprocessen med för mycket socker? Kan jag behöva tillsätta mer jäst?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av click »

Nej, jag misstänker att det finns jäst kvar men att det inte är så mycket efter att du tappade om. Med tiden kommer den sakta föröka sig och äta upp allt socker, det är därför det inte är någon bra idé att buteljera nu. Vill du snabba på processen kan du tillsätta mer jäst.

Kan du berätta lite mer hur du jäst, är det vildjäst, tillsatt socker tidigare, näring, vad satsar du på för alkoholhalt etc.?
Par
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 01, 2018 10:29

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av Par »

Jag har ingen brådska, så den kan få stå där den står... Jag har utgått från egna äpplen i trädgården till mitt hus här på Gotland, som jag mustat och sötat upp vid tre tillfällen under jäsningen, sammanlagt 4 kg socker plus det kilo jag la till nu vid omtappning, då jag tyckte vinet var för surt. Jag har använt en Skotsk ciderjäst och även tillsatt jästnäring enligt rekommendation. Min ambition har varit att få till ett halvtorrt mousserande äppelvin på 12-14% och jag har riktiga champagneflaskor med kork och agraffer som väntar!
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av click »

Aha, det förklarar en hel del, av din första post lät det som du vildjäst ren äppelmust.
Enligt mina beräkningar, om äppelmusten innehåller 100g socker per liter var den potentiella alkoholhalten innan du tillsatte det extra kilot ca 16% och efter 18.7%. (om jag inte räknar fel nu, 17g socker per liter ger 1% alkohol om du vill kontrollräkna)
Det finns nog ingen ciderjäst som klarar så hög alkoholhalt. Det betyder i och försig inte att det nu är 16% jästen kan ha gett upp långt innan.

Är inte vinet väldigt sött nu?

Om du vill fortsätta försöka jäsa ut vinet skulle en champagnejäst som tex ec-1118 troligtvis kunna funka, men det kommer ju onekligen bli ett väldigt starkt vin. Som jag nämnde innan vill man helst tillsätta en kontrollerad mängd socker när man skall kolsyrejäsa, annars är det risk för att flaskorna exploderar etc.

Många viner är rätt sura och beska efter att dom precis jäst färdigt, men brukar mjukna en hel del när dom fått lagras lite.

Jag misstänker att du var ute efter ett halvsött mouserande vin? Det är tyvärr rätt knepigt vid hembryggning, det finns ett antal trådar i ciderforument som förklarar varför.
Par
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor nov 01, 2018 10:29

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av Par »

Tack för att du tog dig tid med att försöka reda ut mina bestyr... Jag ger vinet en dag till för att eventuellt komma igång med jäsning igen, annars provar jag med champagnejäst. Om jag förstår dig rätt så behöver jag jäsa ut det socker jag fått i för mycket, för att sedan tappa på flaska med en kontrollerad mängd socker för att få till kolsyran?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av click »

Inga problem!

Som jag ser det har du tre alternativ:

Antingen låter du vinet vara som det är, jag tror inte det kommer jäsa något mer, då får du ett relativt starkt (?) och troligtvis väldigt sött vin.

Eller så tillsätter du en champagne jäst, då kommer vinet troligtvis jäsa ut till +18%, då har du möjligtvis chans att kolsyrejäsa det om ens champagnejästen klarar den alkoholstyrkan, men det kommer som sagt bli väldigt starkt.

Eller så spär du ut vinet med vatten eller kanske mer äppelmust, då kommer antagliten jäsningen att starta om och du kan jäsa ut till en lägre alkoholhalt och kylserejäser sedan. Det skulle nog bli mest likt en champagne, men späder du ut det med vatten kommer du ju tyvärr få ett tunnare vin.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Mousserande äppelvin

Inlägg av ranald »

Jag rekommenderar spädning med jos/must.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster