Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ställa in temperaturen på en LM

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Måste man ha en nålventil/Skjutventil till en LM? Vid test med vatten så blir det kraftiga svängningar mellan 60-98,8 gr får inte till någon stabilitet med fin kulventil.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Toffeln »

Kulventiler är extremt okänsliga. Nålventiler är lättare att få exaktare flöde med.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Det märkliga är att det ändå pendlar även om jag inte justerar på 20 min.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Toffeln »

Någon annan får svara på det. Jag vet att en del provat med pungventil för att sen övergått till nålventil då de inte kunnat justera fint nog. Varför du har svängningar kan bero på kulan eller så är det någonting annat.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av drjosefelak »

Har du elpatron?
Hur reglerar du?
Bästföre Mäsk 7-9%
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Med en kokplatta på "2000W", ger 1800W men det räcker för att koka, märkte att den drar ner på halvfart 800W från och till men jag hör ju att det kokar i kärlet.
Största problemet var en luftbubbla som letat sig in bakvägen i kylröret pga överentusiastiskt avvändande av snabbkopplingar, dom är borta nu så den är betydligt mer stabil och svängningarna är inte lika våldsamma.
Ska testa att reglera med en nålventil istället.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av drjosefelak »

Högländaren skrev:Med en kokplatta på "2000W", ger 1800W men det räcker för att koka, märkte att den drar ner på halvfart 800W från och till men jag hör ju att det kokar i kärlet.
Största problemet var en luftbubbla som letat sig in bakvägen i kylröret pga överentusiastiskt avvändande av snabbkopplingar, dom är borta nu så den är betydligt mer stabil och svängningarna är inte lika våldsamma.
Ska testa att reglera med en nålventil istället.
Med största sannolikhet att det är termostat. Slå på och av hela tiden. Ta bort den.. så ska du se att funkar!

Mvh drj
Bästföre Mäsk 7-9%
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Tack, ska testa det. Hur är erfarenheten av att göra detta, risk att man bränner upp den? Värt att testa ändå.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av drjosefelak »

På den jag köpte och hade för några år sedan, va det bara bimetall som jag bröt bort.
Bästföre Mäsk 7-9%
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Jag testar än så länge bara med vatten.
Jag har ju trott att det ska koka lite fint i kärlet, kanske ska man störtkoka och så blir det enklare att styra med mer vatten i kylaren på en LM?
Måste det vara exakt 78,3 gr högs uppe i kolonnen?
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av drjosefelak »

Har du missat "destillationsteori och teknik"
Bästföre Mäsk 7-9%
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Tanken att använda termostaten och bara koppla ur värmesäkringen var inte så lätt som jag trodde.
Jag hittar den inte, kan den vara inbyggd i termostaten?
Kokplattan är en Rommelsbacher THS 2022/E och termostaten är en Ego 4627266500.
Längst ner till vänster är lysdioden. Jag hittar inget som liknar en värmesäkring. Någon som ser nått misstänkt? :D
Bcq9ilZ.jpg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4509
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, du borde läsa den klistrade tråden om destillationsteknik, men om du nu inte orkar läsa den så är det hela ganska enkelt: Du skall ha en konstant effekt när du kokar.

Kolonnens stabilisering bygger på att det hela tiden kommer lika mycket ånga och värme, och det gör det bara om du kokar med konstant effekt.
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av drjosefelak »

Det behövs mer detaljerade bilder på dem olila delarna. Det bör sitta en vanlig bimetall. Om inte annat så är det bara koppla förbi vredet så den går på fullt hela tiden.
Bästföre Mäsk 7-9%
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Ställa in temperaturen på en LM

Inlägg av Högländaren »

Tack, jag har läst den, den är bra, tänkte att jag kunde ha missuppfattat något. Börjar få koll på detta nu, bara kokplattan som jävlas, termosäkringen är inbyggd på något sett. Jag testa olika bypass.
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst