Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Reetard
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor feb 21, 2013 17:51
Ort: Norrlands Inland

Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av Reetard »

Bästa brännarbröder och systrar!

Jag har tidigare haft lite logistikproblem med att kola spriten, stått i tvättstugan och gillrat upp diverse kolrör och dunkar med mera. Det kan ju som ni vet vara ett riktigt slabbgöra. Så jag försökte hitta någon anläggning man kunde bygga, gärna en som inte tar så stor plats. Problemet var att jag inte hittade någon smidig lösning som kändes riktigt vettig. Det fanns diverse uppfinningar med akvariepumpar i hinkar och fan vet vad, det kändes inte riktigt som det jag var ute efter. Under min research på kolningsapparatur genom internet så hittade jag en peristaltisk pump (Slangpump) på Kjell o Co, och tänkte att man borde kunna bygga något av den.
Så jag skred till verket. Här nedan följer lite bilder samt en liten beskrivning om hur jag byggde den. Jag vill gärna ha in lite tankar och ideer från er samlade erfarenhet inom området.

Såhär ser mackapären ut:
Innan montering i pannrummet.
Innan montering i pannrummet.
Vingelvattenfilter.gif (56.94 KiB) Visad 1660 gånger
Det jag har gjort är alltså att:
*Ta en vanlig OSB-Skiva och kapat till i lagom storlek, tror det är ca 45x45 cm.
*Skruvat fast brädstumpar i hörnen på baksidan för att få ut den från väggen.
*Tagit hål för pumpen samt lött fast trådarna till nätagget och skruvat fast pumpen.
*Skruvat fast redskapskrokar från Jula upptil på höger och vänster sida, för att hänga dunkarna i.
*Satt fast fästen för kolrör i OSB-skivan, rör och hållare köptes från Gert Strand.
*Kopplat ihop systemet från dunken via pumpen, genom alla rör i tur och ordning nedifrån och upp, och vidare från toppen på sista röret och tillbaka ner i dunken på vänster sida.

Såhär ser det ut när den är fastskruvat i väggen i pannrummet, tar ingen plats så det är något jag är väldigt nöjd med


Provkörde grejerna idag, och det verkar fungera bra. Flödet igenom systemet är ca 4 l/timmen.
Min tanke är att köra igenom spriten ca 48 timmar, då borde allt ha cirkulerat ca 25 varv och 200 liter har gått genom filtren. När allt är renat så tar jag slangen på systemets trycksida och trycker igenom all sprit till en ny dunk och fyller på med vatten för att trycka igenom all produkt.

Nu till sakerna jag skulle vilja ha input av er som kan mer.

1. Tror ni att detta fungerar som jag har tänkt?
2. Hur länge bör man köra igenom spriten för att få en fullgod rening (flödet är som sagt ca 4l/tim).
3. Gällande flödet, är det för snabbt för att uppnå en effektiv rening? bör man stänga av emellanåt för att låta kolen verka bättre?
4. Allmänt, vad tror ni om uppsättningen? Verkar som sagt fungera i praktiken så ska bli intressant att prova när spriten gått några varv i den.
Innan montering i pannrummet.
Innan montering i pannrummet.
Vingelvattenfilter.gif (56.94 KiB) Visad 1660 gånger
Innan montering i pannrummet.
Innan montering i pannrummet.
Vingelvattenfilter.gif (56.94 KiB) Visad 1660 gånger
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av smygbrännarn »

Nu är det många år sedan jag kolade men mina tankar är.
Allt beror ju på hur stort behov spriten har att kolas.
Men jag hade nog sänkt hastigheten på pumpen så att produkten endast behöver åka igenom en gång och anpassat mängden till hur mycket kolet klarar att rena med den sprit du har. Känns sådär att köra i den renade spriten i samma bytta som den förorenade.

Men det är bara mina tankar och har säkert fel då jag inte är insatt i kolning.
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av smygbrännarn »

Snyggt bygge förresten.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av Mrbsod »

Vill bara poängtera att jag inte vet, utan bara tror, då jag inte har någon personlig erfarenhet av kolning. Så jag kan vara helt fel ute.

Principen med aktivt kol är att det blir renare och renare, ju längre genom röret man kommer. När du snurrar runt samma mängd sprit flera varv tror jag du riskerar att spriten varv 2 o 3 (o senare) löser upp föroreningen och för dem vidare längre bort i röret. Antar att det blir ungefär samma sak som att helt enkelt lägga all aktivt kol i dunken och bara vänta, och sedan filtrera bort kolet när man tappar ur dunken?

Jag tror det hade varit bättre att sätta en dunk för oren sprit och en för ren sprit och sedan köra det genom rören 1 gång, med riktigt långsam hastighet (typ nån dl i timmen eller liknande).

Dock vet jag inte om längden räcker för dina kvalitetskrav, och om pumpen kan köra så långsamt. Är det 50mm på röret? Läste ngt om att man ska ha minst 38mm eller liknande för att minska risken för kanalbildning vid rörets kant.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av Frater_Frag »

Jag löste mitt problem genom att köpa det sista exemplaret av "Norrlandsrenaren", som fanns i staden där jag bor. Apparaten i sitt grundutförande är tämligen medioker vad gäller resultatet, men efter mina modifieringar så blev resultatet utmärkt. Min lösning var dels att sätta dit en slang på uttaget så att jag kan få ned de kolade dropparna direkt i en jäshink via originalhålet i locket. Men vad som gjorde susen var att montera dit en bränslekran för hobbyflygplan i änden på slangen, På så vis kan jag nu med lätthet ställa in droppet exakt efter önskemål.

Det bästa var dock att kompisen skulle bygga en egen kolningsapparat, den skulle bli både bättre och billigare än den jag införskaffade... Resultatet blev att kolningen blev likvärdig, men hans hemsnickrade plaströr och hinklösning blev nästan dubbelt så dyr som min! :mrgreen:
Reetard
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor feb 21, 2013 17:51
Ort: Norrlands Inland

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av Reetard »

Tack för eran input.
Jag bränner ju spriten med en ärvd original-FOA, så spriten är ju i behov av kolning. Hade gärna haft en kolonnbrännare, men då är vi tillbaka till problemet med utrymme igen.
Jag har tagit till mig av era tips och gjorde en smärre förändring.

Rören är 38mm.
Pumpen är på 12v likspänning, och jag vet inte om motorn brinner upp om man transformerar ner den.

Tog en vanlig mekanisk timer av modell med kugghjul (sån som man brukar ha till motorvärmare), sen ställde jag in att den går ca 15 minuter för att sedan stå stilla i 3 timmar, därefter gå 15 minuter till osv. Timern jag har går bara att ställa in på ca 15 minuters drift som lägst, kanske går att köpa nån modell av bevattningstimer eller så för att få en mer optimal driftcykel.
Eftersom flödet från pumpen är ca 4 lit/ Tim. så är min tanke att när det gått en kvart så har ca 1 liter pumpats fram i systemet och spriten får ligga till sig och renas i 3 timmar innan nästa liter pumpas fram. Det är 1,5 liter kol i rören så på det sättet borde man inte haft någon sprit som gått igenom filtret utan att ha legat i packat kol i 3 timmar. Och istället för att återcirkulera spriten så samlar jag upp allt i en ny dunk med bara renad sprit.
Vad tror ni om det?
Reetard
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor feb 21, 2013 17:51
Ort: Norrlands Inland

Re: Kolanläggning för under 500 kr. tankar?

Inlägg av Reetard »

Nu ser det ut såhär och timern är inställd enligt: Drift 15 minuter - avstängd 4 timmar - drift 15 minuter och så vidare.
Doftade och smakade på spriten och jämförde med helt okolad sprit som referens och det var stor skillnad så det verkar fungera i alla fall. Nu gäller det bara att trimma in systemet.
Bilagor
71D7EE5C-B669-4DC6-8DDA-D0FB9C1405B9.jpeg
71D7EE5C-B669-4DC6-8DDA-D0FB9C1405B9.jpeg (52 KiB) Visad 1615 gånger
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster