Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Destillera i en Labmaster

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Glitter
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 18, 2018 15:51

[Labmaster] Destillera i en Labmaster

Inlägg av Glitter »

Hej jag har en Labmaster som jag har tänkt använda men jag har endel frågor om hur jag ska köra den på bästa sätt
Har läst massor här på forumet men alla säger bara att man ska bygga om sin labmaster.

Går den inte att köra som den är ? och hur blir produkten om man väljer att göra det?
Ska man ha fyllkroppar i en labmaster och isåfall hur långt upp i kollonen?
behöver man en packning mellan kärl och mejerikoppling?
Ska man mata in kylvattnet i produktlylaren först dvs motstöms eller medströms?
Min termometer sitter i toppen . är det där jag ska försöka hålla 78 grader?

tacksam för svar

mvh
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Kabom »

Den här tråden är bra för att förstå reflux och vad som händer i en kolonn viewtopic.php?f=22&t=12350

Du kan naturligtvis köra den men resultatet blir orent och etanolsvagt.

Fyllning ska du ha i en kolonn (annars behöver du ingen kolonn), rostfria skurbollar är ok. Fyll nerifrån och upp till översta kylröret. Gör ingen nytta däröver eftersom du där inte får någon reflux i alla fall.

Förstår inte riktigt vad du menar med "packning" vid mejerikopplingen. Förr i tiden hade man glaskulor eller dylikt i kolonnen och då behövde man ett nät i botten så att inte allt föll ner i kokaren. Skurbollar sitter dock bra för sig själva.

Motströms.

Om jag minns rätt när jag körde Labmaster på 70-talet, gällde det att balansera effekten i kokaren och kylvattnet så att det droppade lagom (2-4 dr/s ?) i uttaget. Temperaturen i toppen ställer inte DU in, det sköter fysiken. Tempen bestäms av alkoholhalen i ångan. https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?t=10158, övre kurvan för ångan. Om du t.ex lyckas nå 50% har du 94 C på termometern.

Kör om flera gånger och köp mycket kol!

Kul att du är intresserad och vill utvecklas, läs mer ... :thumbup:
Glitter
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 18, 2018 15:51

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Glitter »

Tack för svaren Kabom

kolonen sitter mot kärlet med en mejerikoppling.
Det jag undrade var om jag behöver en packning i kopplingen eller är en mejerikoppling tät endå?

tack för länkarna ska kolla läsa igenom dom.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Kabom »

aha, ja. Kan du köpa på t.ex Vinshopen, PGW ...
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Kusken »

Packningen du snackar om går att ersätta med en o-ring av lämplig storlek. Tror att det blir enklare att styra med en termometer i toppen iaf. Försök att hålla dig strax över 78 grader. Om du gör cuts kan du få bra resultat ur en labmaster också. Så jävla dåliga som alla påstår är dom inte. men du måste räkna med att kola spriten. Och håll dig under 15% i mäsken.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Kabom »

Kusken skrev:Packningen du snackar om går att ersätta med en o-ring av lämplig storlek. Tror att det blir enklare att styra med en termometer i toppen iaf. Försök att hålla dig strax över 78 grader. Om du gör cuts kan du få bra resultat ur en labmaster också. Så jävla dåliga som alla påstår är dom inte. men du måste räkna med att kola spriten. Och håll dig under 15% i mäsken.
Jag minns att jag kokade på en gammaldags spisplatta med bara 4 effektlägen. Om jag körde på 3an forsade det ut oavsett hur jag vräkte på med vatten. På 2an gick det att reglera lite grand med vattnet och ställa in droppandet. Hade också termometer i toppen och tempen blev som den blev. Jag var definitivt aldrig i närheten av azeotrop (95,6%/78,2C) i uttaget. Om jag minns rätt låg jag runt 85C (75%) i början men det ökade under körningen när alkoholstyrkan gick ner. Hade inte en aning vad cuts var ... Vore spännande nostalgi att höra hur det går för dig :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Kusken »

Det bästa är att dela upp kylvattnet. Dvs separat vatten till kolonnens kylrör och till produktkylaren. Vatten in i botten och ut i toppen. För att reglera kylvattnet funkar det bäst att ha lite tryck på vattnet in och strypa flödet på returen efter kolonnen. En strypventil för pneumatik funkar fint. Produktkylaren är inte så noga med flödet. Kan du inte dela upp kylvattnet kör du vatten in i kolonnen först, därifrån till produktkylaren.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Bryssko »

Det rådde en utbredd uppfattning om att "cuts" inte behövs tas när man har en labmaster. Detta är naturligtvis helt felaktigt. Däremot var nog inte fenomenet cuts helt bekant för de allra flesta som hade en labmaster.

Ta det lugnt gör din mäsk, ta dina cuts så ska du se att det kan bli riktigt hygglig sprit i en labmaster också.
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Glitter
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 18, 2018 15:51

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Glitter »

ok tack för dom bra svaren.
Så jag behöver inte köra en 3-vägs koppling och dela på vattnet, utan det räcker med att köra in et i kollonen och sist produktkylaren.

Det här med cuts vet jag inget om. det måste jag läsa på om..
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Högländaren »

Var köper man rostfria skurbollar?
jdaniels
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tor maj 03, 2018 16:37

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av jdaniels »

Finns billiga på Dollarstore.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av rull_bull »

Spoon feeding......
Nä men allvarligt talat, testat att skriva in rostfria skurbollar på Google?

https://www.granngarden.se/stalboll-3-pack/p/1222071
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Högländaren »

hm, menade nog dessa snarare, vad heter dom?
https://allegro.pl/wypelnienie-sprezynk ... 37352.html

Edit: Heter FILLING PRISMATIC SPRINGS STAINLESS STEEL :D
Engelska https://padew.pl/en/column-packings-dis ... per-9.html
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av Högländaren »

Bara en fundering. Skulle en Labmaster fungera bättre om man förlängde kolonnen?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: destillera i en Labmaster

Inlägg av click »

SPP heter det, spiral prismatic packing.

Ja, att förlänga kan vara en idé, men eftersom det är en labmaster, hur ser refluxkylaren ut?

På dom flesta är det ju bara ett eller två små genomgående rör och på vissa sitter den under packningen och då är både den och packningen helt verkningslösa.

Helst skall man ha en kylare som är tillräckligt effektiv för att sätta kolonnen i 100% reflux, dvs all ånga kondenseras tillbaka i packningen.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster