Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slivovitz

Allt om brandy, cognac och grappa
Användarvisningsbild
Jonbacken
Bryggmästare
Inlägg: 258
Blev medlem: tis mar 25, 2003 1:00
Ort: ?sterg?tland

Slivovitz

Inlägg av Jonbacken »

Är det någon som har recept på slivovitz/slivovica (sprit bränd mäsk av plommon)? Hur man gör plommonmäsken alltså, vad jag ska göra med den sen vet jag nog. Har för mig att jag läst om någon som gjorde det på torkade katrinplommon, men jag är skeptisk till idén.

Står lite om det på http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller men hittar inga bra recept. Endast varningar om att man ska vara försiktig med kärnorna så att man inte blir cyanidförgiftad.
B?ttre en flaska i handen ?n en dunk i ryggen
DrPly

Slivovitz

Inlägg av DrPly »

Den finns ju som essens...
Användarvisningsbild
Jonbacken
Bryggmästare
Inlägg: 258
Blev medlem: tis mar 25, 2003 1:00
Ort: ?sterg?tland

Slivovitz

Inlägg av Jonbacken »

Förvisso, men det är ju inte lika kul och tveksamt om det kan bli lika gott.
B?ttre en flaska i handen ?n en dunk i ryggen
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Slivovitz

Inlägg av KaptenGrogg »

Ett sätt att göra något slivo-aktigt skulle ju förstås vara att destillera i två steg. Då slipper man problemet som annars lätt uppstår med orenheter i mäsken.

Man destillerar alltså en gång med vanlig mäsk och kolrenar som vanligt. Därefter blandar man spriten, som inte behöver vara så stark, med i detta fall plommon (färska eller torkade) och låter dra. Slutligen destillerar man en gång till i en enkel apparat, till exempel i plastbrännare på högsta möjliga temperatur, för att få med så mycket av smaken som möjligt.

Jag har inte prövat detta själv men jag tänker göra det när jag blivit lite mer slängd i plastbränneriets ädla konst.
Användarvisningsbild
leifi
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: mån jul 21, 2003 2:00

Re: Slivovitz

Inlägg av leifi »

Du läser inte möjligtvis Sven Hassel och lyssnar på nu den nu tyvärr döde Errol Nordsted...RÄÄÄVA
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Slivovitz

Inlägg av Fructis »

Kolla tråden om jordgubbsbrännvin m.m. ...

viewtopic.php?t=803

där finns lite tips ... vet inte om nån har kommit igång än man jag ser fram emot rapporter.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Jonbacken
Bryggmästare
Inlägg: 258
Blev medlem: tis mar 25, 2003 1:00
Ort: ?sterg?tland

Slivovitz

Inlägg av Jonbacken »

Det är inte riktigt plommonsäsong än, jag hör av mig igen efter sommaren. :)
Bashkin
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis sep 05, 2023 17:28

Re: Slivovitz

Inlägg av Bashkin »

Det är efter sommaren nu, hur gick det?
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster