Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min kokare - Ombyggd vinhink

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

En sak som många nybörjare (jag själv är det) missar är en påfyllnings möjlighet till locket.
Ska själv löda ditt en till 2” triclamp på mitt lock så jag kan tömma kärlet ur botten samt fylla på med en ny laddning utan att behöva plocka bort kolonnen.
Trots att min är byggd med triclamps så är det nu jobbigt då den även sitter fast i taket för stabilitetens skull.

Jag brukar köra ett par körningar i rad istället för då och då.
Blir smidigare att bara fylla>tömma>fylla och sen när man är klar plocka ner allt.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Själv kör jag 2 x 25 L mäsk, strippar och slår sedan ihop till en findestillering. Om man vill köra ännu större batcher är det förstås smidigt att kunna fylla utan att plocka ner :thumbup:
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Har nu också gått över till rostfritt. Köpte KEG 30 L från http://www.destylatorymiedziane.pl/. 3 v och ca 2000 SEK i det utförande som jag valde.

Inga problem med leveransen och svetsarna ser ok ut. Håller på med isolering och montering och väntar på tri-clamps till kolonnen
Bilagor
kärl 2.jpg
kärl 2.jpg (369.41 KiB) Visad 1806 gånger
kärl 1.jpg.jpg
kärl 1.jpg.jpg (337.17 KiB) Visad 1806 gånger
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

Väldigt intressant!!
Är det 2000kr med frakt?

Skriv gärna vilka tillval du gjorde, ska du köra med triclamp mot kokaren med? Ser ut att vara en fläns som går att använda?
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

rull_bull skrev:Väldigt intressant!!
Är det 2000kr med frakt?

Skriv gärna vilka tillval du gjorde, ska du köra med triclamp mot kokaren med? Ser ut att vara en fläns som går att använda?
Ja, ca 2000 inkl frakt blev det.

Digital termometer i toppen, som man kan välja på hemsidan, verkade inte så vettigt så jag mailade till info@destylatorymiedziane.pl. Pratade med Michal att jag ville ha en 1/2" anslutning lågt i manteln för tempgivare. Beskrev vad jag ville ha och hur portarna skulle sitta så fick jag ett totalpris. Betalade via PayPal. Kändes lite som en chansning men allt fungerade fint.

2x2kW värmare, extra 2" tri-clamp för påfyllning, 3/4" tömning, 1/2" ansl med hätta med färdigmonterad givare till deras digitala termometer. Isolerar själv med liggunderlag.

Ja, flänsen funkar med tri-clamp till kolonnen.
Bilagor
term.jpg
term.jpg (170.17 KiB) Visad 1776 gånger
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

Tack för svaret!
Ser riktigt bra ut!
Är det Biltemas liggunderlag?
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

rull_bull skrev:Tack för svaret!
Ser riktigt bra ut!
Är det Biltemas liggunderlag?
Nej det är för tunt tycker jag, Clas Olsson är 14 mm.

Funderade också på 4" för att få in handen men eftersom jag inte är bekväm med att bearbeta och svetsa i rf så tog jag den bekväma vägen och köpte allt färdigt :oops:
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Hm, har nu fått hem mina koppar TCs och upptäcker att det inte funkar direkt mot flänsen på KEG. Trots försäkran från Michal är flänsen alldeles för tjock så TC klämman greppar inte.

Åtgärd ???: slipa ner flänsen (men rostfritt?), slipa upp TC klämman, skära bort klacken på TC packningens ena sida, annan packning, O-ring, göra egen packning av silikon ...

Har ju sett många som använder KEG med TC anslutning så tips mottages tacksamt.

GOD JUL!
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Min kokare

Inlägg av click »

Jag tror att man brukar få skära bort den där extra ringen på packningens ena sida för att det skall passa, men det kanske är för tight ändå?

God Jul själv!
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Min kokare

Inlägg av drjosefelak »

Den passar om du skär packningen så den blir plan på ena sidan, den på anslutning mot kegen.
Bästföre Mäsk 7-9%
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

Yes, finns färdiga TC>keg packningar att köpa men enklast är att lägga packningen i en tri Clamp ferrule så den ligger stilla och ta ett nytt rakblad och skära bort ena kanten.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Min kokare

Inlägg av GrimReaper »

Siliconstrumpan på gamla kolonn, var har du fått tag i det?
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

De kommer ifrån http://amphora-society.3dcartstores.com ... _p_25.html

Samma ställe som säljer rikus bok:
http://amphora-society.3dcartstores.com ... u_p_3.html

Köper du den kommer du in på ARC forumet med :mrgreen: :thumbup:
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Min kokare

Inlägg av GrimReaper »

boken har jag, men hittar inte forumet, har varit väldigt aktiv tidigare under ett annat namn
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

GrimReaper skrev:boken har jag, men hittar inte forumet, har varit väldigt aktiv tidigare under ett annat namn
https://arc.bryggforum.nu
:mrgreen: :mrgreen: 8)
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster