Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Projekt stor brännare

Allt om kolonnbrännare.
Jouni88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 13, 2015 12:38
Utrustning: På G!

Projekt stor brännare

Inlägg av Jouni88 »

Tjena.

Idag har jag införskaffat mig en gammal 500L mjölktank som skall användas till, ja ni vet vad. Och ni som funderar över storleken så har jag en STOR törstig släkt.

Dock så är jag ej så insatt i detta (har endast kört spiralis tidigare) så jag behöver er hjälp.

Skall nu börja bygga en Labmaster till denna och undrar hur man räknar ut storleken och längden på denna, vill inte att det skall ta allt för länge att köra och vill ju förståss få ut så mycket som möjligt.

Har tänkt mig kolonnen 200mm i diameter och 1500mm långt rör som därefter uppe gör en sväng neråt och blir ett 20mm brett rör som går genom en 40mm bred kylare som är ca 500mm lång. Och det 200mm breda röret har även 3st 20mm vattenrör genom sig.

Som värmekälla kommer jag att skaffa ett eller flera elstavar, och antagligen köra med nån slags termostat så man slipper sitta bredvid hela tiden. Ideer på detta?

Detta är nu en grundtanke jag har så ös gärna på med tips och förbättringar.

Allt byggs i rostfritt.

Jag är ny inom detta, kan inte påstå att det hjälper att jag haft spiralis tidigare. Så Ni kan utgå ifrån att jag inte kan nånting, det utgår jag själv ifrån åtminstone. Men svetsa kan jag!

Är btw sambo och 27 år gammal, 2 barns pappa med eget hus på landet, seriös och ingen 15 åring som måste smyga.
MVH Johnny
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av latmasken »

Bygg inte en labmaster. Det är enklare och ger bättre sprit om du bygger en VM-kolonn istället.

Själva kolonnröret och produktkylaren blir i princip lika.

Istället för att svetsa genomgående kylrör gör du en refluxspiral som du bara stoppar i ovanifrån.


Sen låter det som du planerar för en alldeles för stor diameter på kolonnen. Har du 3-fas 32 A till kokaren?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Flerpen »

Lusläs dom klistrade trådarna på forumet och börja om.
Jouni88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 13, 2015 12:38
Utrustning: På G!

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Jouni88 »

latmasken skrev:Bygg inte en labmaster. Det är enklare och ger bättre sprit om du bygger en VM-kolonn istället.

Själva kolonnröret och produktkylaren blir i princip lika.

Istället för att svetsa genomgående kylrör gör du en refluxspiral som du bara stoppar i ovanifrån.


Sen låter det som du planerar för en alldeles för stor diameter på kolonnen. Har du 3-fas 32 A till kokaren?

Jo jag tänkte om, hade nog läst på lite för slarvigt. Det blir en VM kolonn. Har bifogat en skiss nu så titta gärna på den och berätta din åsikt på saker jag bör ändra.

Har ej funderat så mycket på uppvärmningen men hade tänkt någon värmestav på 4-9kw med termostat.
Jouni88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 13, 2015 12:38
Utrustning: På G!

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Jouni88 »

Här har jag nu bifogat en skiss på hur jag tänker. Blir en VM-kolonn. Berätta gärna vad jag skall/måste ändra/förbättra.
Måste man fylla den med nåt nertill eller kan man lämna bort det?
Vilken nytta har man av tratten?

Angående uppvärmning, vad anser ni? Har tänkt mig någon värmestav i rostfritt mellan 4-9kw med termostat. MEN hur stora temperaturfall med dessa termostater är det, kan det funka? T.ex en sån man har på ackumulatortanken. Eller måste man fixa nån slags el-styrning/dimmer..

Jag bygger så stort om man jämför med alla andra projekt man hittar så därför tror jag inte att jag kan bygga som dom heller.
Men kanske jag har fel..
Hoppas nån orkar kommentera :D
Bilagor
aquaVM.gif
aquaVM.gif (21.2 KiB) Visad 367 gånger
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av ÖlBurken »

Istället för termostat ska du använda en högeffektsdimmer, såna köper man lättast på ebay.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av latmasken »

Läs de klistrade trådarna igen, där förklaras hur en kolonn fungerar, varför du behöver fyllning och vad centreringsringarna fyller för funktion.

Det finns också gott om byggtrådar med bra ritningar.

Enkelt kan man säga att kolonnens diameter ska anpassas efter effekten på kokaren. Hur stor volym kokaren har påverkar inte storleken på kolonnen, det påverkar bara under hur lång tid du får ut sprit.

Dimmer behöver du normalt inte till en VM, där är det ju uttaget som du reglerar. Dimmer använder man främst till PM-varianter som spiralbrännare.

Däremot kanske du vill ha extra element som är inkopplat under uppvärmningen (annars tar det lång tid att värma mäsken till kokpunkten).
Jouni88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 13, 2015 12:38
Utrustning: På G!

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Jouni88 »

Jag börjar inse att jag vill gå för fort framåt så nu börjar jag tänka om. Och läsa på.

Jag har kommit fram till att det första jag bör ta reda på är hur stort elmotstånd jag skall köra med under kokning, och det är först då jag vet det som jag kan börja bygga kolonnen eftersom att diametern på den bestäms av värmeelementet.
Och för att kunna använda kolonnen på flera platser så tänkte jag att en höjd på 1.5m vore bra. Kom fram till då jag läste att det är knappt nån märkbar skillnad om den blir längre än så, håller ni med?
Hur räknar jag ut värmebehovet för att hålla 450L 80 grader varmt typ? Och 20% värmeförlust typ?
Och angående fyllningen man kan fylla den med, rostfria kulor? Kanske det går lika bra med t.ex rostfria bultar/muttrar?
Gissar att jag kommer att hamna på en diameter runt 100mm men hur högt upp i röret bör fyllningen komma?
Vad bör tempen ligga på i början av röret till dryck-kylaren?

Jag har lite svårt att förstå när jag läser så jag har säkert ställt nån fråga som dom klistrade länkarna svarar på..

ös på..
Jouni88
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 13, 2015 12:38
Utrustning: På G!

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Jouni88 »

ÖlBurken skrev:Istället för termostat ska du använda en högeffektsdimmer, såna köper man lättast på ebay.
Det kör jag på. Tack för tipset. Kommentera gärna mitt senaste inlägg!
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av jokkman »

Läs den klistrade tråden först: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=18388

Här hittar du svaren på "alla" dina frågor. Om du efter att ha läst den klistrade tråden har funderingar på olika lösningar gällande ditt bygge så är det bara att ställa dom i forumet.
Men mer eller mindre "allt man behöver veta" för att få en övergripande inblick om dom olika typerna av brännare och resp brännares fördel/nackdel mm, hur man bygger dom osv finns i tråden.


Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Projekt stor brännare

Inlägg av Flerpen »

Jouni88 skrev:Jag börjar inse att jag vill gå för fort framåt så nu börjar jag tänka om. Och läsa på.

Jag har kommit fram till att det första jag bör ta reda på är hur stort elmotstånd jag skall köra med under kokning, och det är först då jag vet det som jag kan börja bygga kolonnen eftersom att diametern på den bestäms av värmeelementet.
Och för att kunna använda kolonnen på flera platser så tänkte jag att en höjd på 1.5m vore bra. Kom fram till då jag läste att det är knappt nån märkbar skillnad om den blir längre än så, håller ni med?
Hur räknar jag ut värmebehovet för att hålla 450L 80 grader varmt typ? Och 20% värmeförlust typ?
Och angående fyllningen man kan fylla den med, rostfria kulor? Kanske det går lika bra med t.ex rostfria bultar/muttrar?
Gissar att jag kommer att hamna på en diameter runt 100mm men hur högt upp i röret bör fyllningen komma?
Vad bör tempen ligga på i början av röret till dryck-kylaren?

Jag har lite svårt att förstå när jag läser så jag har säkert ställt nån fråga som dom klistrade länkarna svarar på..

ös på..

Eftersom du inte lyssnade första gången.

Läs dom klistrade trådarna.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster