Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
Hedis62
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 23, 2015 23:44
Utrustning: Labmaster
Ort: Smålänska höglandet

Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Hedis62 »

Har en gammal labmaster som jag senast använde för 10 år sen och tänkte damma av den igen.
Efter lite läsning här så upptäckte jag att det e ju lite "hedenhös" över konstruktionen?!
Har alltid kört med glasringar som fyllning i min kolonn blir det bättre om man kör med skurbollar?
Och isåfall hur hårt ska el törs man packa dom? Vill ju inte få stopp i kolonnen.
Det är ju lite trångt med utrymme mellan kylrören och kolonnen,det är ju enklare ifall dom suttit längre upp.
Bilagor
Inte min på bilden men den ser exakt lika dan ut.
Inte min på bilden men den ser exakt lika dan ut.
montering-av-sil-som-holder.jpg (8.52 KiB) Visad 807 gånger
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av hemlagat »

Större kontaktyta = bättre ... glasringar har låg kontaktyta .. skurbollar är bättre, MEN kolla upp vilken typ av skurbollar man ska använda, så det blir rätt material osv.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av latmasken »

Börja med att flytta kylrören högre upp, på den där korta sträckan tror jag nämligen att det inte spelar så stor roll vad du har för fyllning, det kommer aldrig att bli mer än en platta ändå.
Fraams Palsing
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons okt 24, 2012 8:31

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Fraams Palsing »

.....och de brassade för fyllning.....

Evert Taube (ur "Möte i monsunen")
All sprit är god!
Hedis62
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 23, 2015 23:44
Utrustning: Labmaster
Ort: Smålänska höglandet

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Hedis62 »

latmasken skrev:Börja med att flytta kylrören högre upp, på den där korta sträckan tror jag nämligen att det inte spelar så stor roll vad du har för fyllning, det kommer aldrig att bli mer än en platta ändå.
Man skulle igentligen kunna koppla bort kylningen på dom nerdesta rören utan att det gör nån skillnad på resultatet ???
Eller är jag helt ute å svävar?!
Om jag sätter dit två nya rör ca 15 cm från toppen av kolonnen,hur mycket kan det påverka processen?
Det är ju fn så mycket mindre jobb än att bygga nåt helt nytt är inte svetskunnig, jag hade turen att en kompis jobbade på smidesverkstad då jag skulle ha min ihopsvetsad och tyvärr så har han slutat där och flyttat norröver.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av BertilBarkbit »

Lättast är ju och bygga om en Labmaster till en CM. då flyttar du helt enkelt upp rören precis under produktuttaget. https://bryggforum.nu/download/public/publi ... aquaCM.gif


Väljer du köra utan kylrör och bara kylning på produktkylaren blir det en stripper av det hela med ännu sämre separation. Mitt tips hade varit och bygga en ny kolon i koppar och återanvända kokärlet.


Ta några bilder på den så blir det lättare och klura ut nåt smidig lösning på det hela.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Flerpen »

BertilBarkbit skrev:Lättast är ju och bygga om en Labmaster till en CM. då flyttar du helt enkelt upp rören precis under produktuttaget. https://bryggforum.nu/download/public/publi ... aquaCM.gif


Väljer du köra utan kylrör och bara kylning på produktkylaren blir det en stripper av det hela med ännu sämre separation. Mitt tips hade varit och bygga en ny kolonn i koppar och återanvända kokärlet.


Ta några bilder på den så blir det lättare och klura ut nåt smidig lösning på det hela.

potstill, inte stripper. Stripper är inte en typ utav brännare utan ett sätt att bränna.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av BertilBarkbit »

Jag som är ute och snurrar! Potstill ska det vara och inget annat....Tack Flerpen
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av latmasken »

Egentligen ger väl två ynka kylrör alldeles för lite kylning för att det ska göra nån riktig nytta. Mitt förslag är nog att i såna fall hellre kapa av översta centimetrarna (med uttaget till produktkylaren) och skarva in en ny bit där med en rejäl refluxkylare.

Men, som det nämndes i en annan tråd, oftast är det bättre att bygga en helt ny kolonn. Behåll kokkärlet och kanske produktkylaren.
Hedis62
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 23, 2015 23:44
Utrustning: Labmaster
Ort: Smålänska höglandet

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Hedis62 »

BertilBarkbit skrev:Lättast är ju och bygga om en Labmaster till en CM. då flyttar du helt enkelt upp rören precis under produktuttaget. https://bryggforum.nu/download/public/publi ... aquaCM.gif


Väljer du köra utan kylrör och bara kylning på produktkylaren blir det en stripper av det hela med ännu sämre separation. Mitt tips hade varit och bygga en ny kolonn i koppar och återanvända kokärlet.


Ta några bilder på den så blir det lättare och klura ut nåt smidig lösning på det hela.
Slänger upp ett par bilder på åbäket under morgondagen.
Med min labmaster har jag som mest legat på 86%, så det kanske blir lite bättre med en CM ?
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av BertilBarkbit »

Hedis62 skrev:
BertilBarkbit skrev:Lättast är ju och bygga om en Labmaster till en CM. då flyttar du helt enkelt upp rören precis under produktuttaget. https://bryggforum.nu/download/public/publi ... aquaCM.gif


Väljer du köra utan kylrör och bara kylning på produktkylaren blir det en stripper av det hela med ännu sämre separation. Mitt tips hade varit och bygga en ny kolonn i koppar och återanvända kokärlet.


Ta några bilder på den så blir det lättare och klura ut nåt smidig lösning på det hela.
Slänger upp ett par bilder på åbäket under morgondagen.
Med min labmaster har jag som mest legat på 86%, så det kanske blir lite bättre med en CM ?

Du får ju några procent högre till bonus med en CM. Jag har som högst legat på 94% med min CM som är en ombyggd Labbe med fyra kylrör i toppen skurbollar och den har inga centeringar. Dock kräver det strippning av spriten först och en omgång kolning för att bli bra i mitt tycke.

Det mest ultimata är ju att ha en kylspiral istället för rör i toppen.
Hedis62
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 23, 2015 23:44
Utrustning: Labmaster
Ort: Smålänska höglandet

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av Hedis62 »

Hedis62 skrev:
BertilBarkbit skrev:Lättast är ju och bygga om en Labmaster till en CM. då flyttar du helt enkelt upp rören precis under produktuttaget. https://bryggforum.nu/download/public/publi ... aquaCM.gif


Väljer du köra utan kylrör och bara kylning på produktkylaren blir det en stripper av det hela med ännu sämre separation. Mitt tips hade varit och bygga en ny kolonn i koppar och återanvända kokärlet.


Ta några bilder på den så blir det lättare och klura ut nåt smidig lösning på det hela.
Slänger upp ett par bilder på åbäket under morgondagen.
Med min labmaster har jag som mest legat på 86%, så det kanske blir lite bättre med en CM ?
Bifogar en bild på min kolonn, som jag tänkte var att plugga ur dom nedre rören och flytta upp dom och sätta dom under produktuttaget men som ni säger så kanske inte det gör så stor skillnad.
Känns ju lite sådär att bara skrota den man har när jag inte är svetskunnig.
Bilagor
003.JPG
003.JPG (157.35 KiB) Visad 694 gånger
Kolonn
Kolonn
004.JPG (96.35 KiB) Visad 694 gånger
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av BertilBarkbit »

Bättre du borrar ut dom nedre kylrören och pluggar igen dom helt med nåt lämpligt.

Förlänger med en bit 2' kopparör och sätter nya kylrör eller ännu bättre kylspiral i toppen och bygger en ny produktkylare i koppar eller återanvänder den gamla och sätter en Tri Clamp eller mejerikoppling i skarven. Allt det kan du göra med silverlod och vanligt rörkrökar lod.

Eller så bygger du en ny VM kolonn och slipper allt ombyggande och kan kasta kolröret på tippen :D
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av hemlagat »

BertilBarkbit skrev:Bättre du borrar ut dom nedre kylrören och pluggar igen dom helt med nåt lämpligt.

Förlänger med en bit 2' kopparör och sätter nya kylrör eller ännu bättre kylspiral i toppen och bygger en ny produktkylare i koppar eller återanvänder den gamla och sätter en Tri Clamp eller mejerikoppling i skarven. Allt det kan du göra med silverlod och vanligt rörkrökar lod.

Eller så bygger du en ny VM kolonn och slipper allt ombyggande och kan kasta kolröret på tippen :D
Finns det CM som är byggd som en labmaster med fåtal genomgående rör högt upp på kolonnen? För så ser min ärvda brännare ut, som en labmaster, men ingen kylning på kolonnens nedre del, istället 3 genomgående rör på kolonnens övre del, dessa rör är ihopkopplade med gummislang på utsidan. vattnet går in i produktkylare först och sedan till kylrören i kolonnen. Det måste väl vara en CM? Men den är inte byggt enligt skisserna på CM på detta forum ... Misstänker att jag har en CM med kass refuxkylare och bra produktkylare.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Fråga om skillnad på glasringar vs skurbollar?

Inlägg av BertilBarkbit »

hemlagat skrev:
BertilBarkbit skrev:Bättre du borrar ut dom nedre kylrören och pluggar igen dom helt med nåt lämpligt.

Förlänger med en bit 2' kopparör och sätter nya kylrör eller ännu bättre kylspiral i toppen och bygger en ny produktkylare i koppar eller återanvänder den gamla och sätter en Tri Clamp eller mejerikoppling i skarven. Allt det kan du göra med silverlod och vanligt rörkrökar lod.

Eller så bygger du en ny VM kolonn och slipper allt ombyggande och kan kasta kolröret på tippen :D
Finns det CM som är byggd som en labmaster med fåtal genomgående rör högt upp på kolonnen? För så ser min ärvda brännare ut, som en labmaster, men ingen kylning på kolonnens nedre del, istället 3 genomgående rör på kolonnens övre del, dessa rör är ihopkopplade med gummislang på utsidan. vattnet går in i produktkylare först och sedan till kylrören i kolonnen. Det måste väl vara en CM? Men den är inte byggt enligt skisserna på CM på detta forum ... Misstänker att jag har en CM med kass refuxkylare och bra produktkylare.

Det är till 100% en CM du har i det utförandet. Jag har fyra genomgående 12mm kopparör i toppen på min CM det funkar bra men hade varit bättre med en kylspiral.

Jag är nöjd med den men har även en VM och den spelar i en helt egen division :D

Anledningen till jag valde kylrör istället för spiral när jag byggde om min Labmaster till CM. Var det att en halvmeter 12mm kopparrör hos lokala rörfirman kostade inte många kronor jämfört att lägga ut ett par hundra kronor för att köra 9 mil enkel resa till biltema och köpa 5 meter bränslerör.

Ska finnas en PDF av Reflux_Master här forumet där det finns en ritning på en CM med tre genomgående kylrör som jag byggde min efter och la till ett fjärde extra kylrör. Kan dock inte hitta den längre!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster