Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kolsyra direkt i flaska?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av latmasken »

wiseguy skrev:Ja det är sant, kanske lite småsurt om man har varit borta ett par dagar och suktar efter en öl när man kommer hem och det har tömt 5kg kolsyra ut i luften..
Det är ju därför det brukar rekommenderas att man stänger kranen på flaskan när man går ifrån den. Om det är läckage är det då bara trycket i fatet som kommer att försvinna (och det är i princip bara att trycka i ny kolsyra från tuben för att "återställa").
wiseguy
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 27, 2014 19:19

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av wiseguy »

Men det påverkar inte ölen om jag tappar trycket i fatet?

Såg ju ut som en jävulskt fin konstruktion han har gjort! Han finns inte på det här forumet?? :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av latmasken »

Så länge det inte kommer in en massa syre så ska det väl inte påverka ölen mer än att kolsyran försvinner. Det måste ju vara ett rejält läckage om all koldioxid ska pysa och sen ska det komma in syre. Med "rimligt" läckage kommer inte ens all kolsyra att pysa ur, du kommer ha lite lite tryck kvar som ser till att syre inte kommer in.
wiseguy
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 27, 2014 19:19

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av wiseguy »

Okej, ja jag funderar om jag ska göra en egen fat anläggning eller om jag ska köpa en. Hade ändå planer på att svetsa mig ett jäskärl i rostfritt! :)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av Knox »

Betänk att du inte bör lagra öl på jästkakan då det kan ge felsmaker efter några veckor, bygg antingen eller eller både fat och jäskärl, eller gör som pilsnerkokarn och flaska direkt från jäskärlet
wiseguy
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 27, 2014 19:19

Re: kolsyra direkt i flaska?

Inlägg av wiseguy »

Tack för ännu ett tips! Ja jag börjar nog med att göra mig ett jäskärl, sen får vi se vart det slutar.. ;)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster