Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Feljäsning från plasten i jäshink!

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
KTH
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 12, 2014 20:19

Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av KTH »

Feljäsningar orsakade av jäshinken!
Enligt många forum har man fått feljäsning av öl särskilt vid temperaturer vid 20 grader.
Man fråga sätter och beskyller nästan allt, jästtyp, humletyp, efterjäsnings temperatur, osv.
Efter x antal tester på detta visade sig att plasten läcker vid ung.20 grader och särskilt vid mjukare
vatten(eller renat av aktivt kol). En del får aldrig det!, en annan plast? Resultat av olika tester ger:
Supersur dricko, skum smak, plastic padding arom,allt annat än frisk öl smak! Vid test av kallt hårt
vatten - ingen nämnvärd bismak!
Kommer att prova detta i glasdamejeanne senare, särskilt med mjukt vatten.
Och även med mörkare öl sorter som normalt inte går med mjukt vatten.
Man kan konstatera detta med destillerat vatten eller något varmt vatten.
Då får man en tydlig plast arom(eller dess bindemedel(giftigt))!
MVH KTH
Användarvisningsbild
Morgan I
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör dec 14, 2013 17:09

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Morgan I »

För att få trovärdighet i dina påståenden behöver du presentera källor. Det finns så många tomtar här som påstår vad som helst. Utan källor är man bara ännu en tomte som tror saker utan att ha belägg för det.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av renkku »

Jag sällar mig också till skeptikerskaran, har alltid jäst mina öl i plasthinkar och aldrig fått en dålig bismak :) Jäsningen sker också oftast kring 18-20 grader.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av latmasken »

Skönt att höra att man inte är ensam om att vara skepisk till såna där påståenden:)

Det är ju i princip inga fakta alls i inlägget. Vilka plasthinkar rör det sig om? Hur många är "x antal" tester? Hur gjordes testerna?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Knox »

Jag tror att op antingen trollar eller jäser med lagerjäst i rumstemperatur... T.ex. mauribrew lager ger fruktansvärda estrar med bränd plast aktig smak.

Som med all utrustning så behöver hinkar diskas före användning för att få bort glidmedel från produktionen.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Odqvist »

Jag fick "härdplasttoner" i allt mitt öl till en början, oavsett jäshink eller damejanne. Lösningen var att jästemperaturen var för hög. Det var ca 21 C i omgivningen, men insåg inte då att det kan vara några grader högre i ölet. Skaffade jäskyl och kör den på ca 17-18 C, aldrig mer har detta fenomen uppstått.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Blådåren »

Låter som att temp , snarare än kärlet som sådant var problemet/läsningen !.
Att inte fler uppmärksammat detta ?.

Vad finns det för gemensamma faktorer här ?, låter ju nästan spännande?.

Men undersökningarna/experimenten ts hänvisar till behövs nog redovisas för att få en rättvis bedömning här?, iaf en jämförelse med Odqvist som är erkänt duktig bryggare och har varit det några år !, (joo, beröm men vafasen)
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Odqvist »

Blådåren skrev:Låter som att temp , snarare än kärlet som sådant var problemet/läsningen !.
Att inte fler uppmärksammat detta ?.

Vad finns det för gemensamma faktorer här ?, låter ju nästan spännande?.

Men undersökningarna/experimenten ts hänvisar till behövs nog redovisas för att få en rättvis bedömning här?, iaf en jämförelse med Odqvist som är erkänt duktig bryggare och har varit det några år !, (joo, beröm men vafasen)
Man tackar, bugar och bockar. :wink:
Nä, men är det något jag gjort under mina år så är det väl att stångats med olika ölproblem. Jag har tagit mig vatten över huvudet och varit kaxig mot mig själv många gånger, och det har bitit tillbaks. Å andra sidan har man egna erfarenheter av problem man bara läst om.

Vad gällde mig och "härdplastsmaken" så var det ett långt, jobbigt och stressgenererande problem. Jag läste och läste, men ingen verkade ha fått mina symptom. Till slut kom dock någon med det viktiga resonemangen:

Temperaturen i mitten av en volym av jäsande vört är högre än periferitemperaturen (kärlets väggar, där man ofta har en jästermometer) och kan vara påtagligt högre än omgivningstemperaturen.

På den tiden hade jag en mysig, mörk garderob för mina öl. Där stod en termometer som för det mesta visade 19-20 C. Och 20 C är ju bra jästemperatur för en mängd alejäster. Dock tänkte jag inte på att detta resulterade i att det troligen blev 23-25 C mitt i vörten vid högjäsning.
Som sagt så skaffade jag jäskyl, sen var det aldrig mer problem, oavsett jäskärl.

Så, till alla som brottas med märkliga felsmaker trots att de noggrant följt recept och varit renliga, skulle jag rekommendera att böra med att titta på temperaturfrågan. Det kan spara er mycket tid och lidande.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av Knox »

Sedan kan plastsmak bero på bakterie/jästinfektioner(annat än SaccharomycesCerviciae/Bayanus/pastorianus) Kan tänka mig att vissa brettstammar kan ge riktigt obehagliga smaker vid för höga temperaturer.

Men som Odqvist avhandlar tydligt så är den absolut vanligaste anledningen till felsmaker för hög temperatur under primärjäsningen. Om temperaturen är ok så handlar det förmodligen om extremt stressad jäst (för låg pitchrate) eller helt enkelt infektion av bakterier, främmande jäst eller varför inte lite härligt mögel.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Feljäsning från plasten i jäshink!

Inlägg av ranald »

Bästa sättet att hålla koll på temperaturen borde vara att mäta mitt i vörten. Om man vill förlita sig på mätning på ytan av jäskärlet behöver man nog någon typ av mekanisk omrörning i kärlet, och komma ihåg att PE-plasten inte är en höjdare till värmeledare, 0.3 W/(K*m). (http://www.hjalmarandren.se/products/product.asp?pid=13). Om man inte kan/vill mäta mitt i vätskan är det iallafall bättre att mäta på insidan av kärlväggen än utanför.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster