Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kopparkolonn

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Groo
Bryggare
Inlägg: 187
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

Kopparkolonn

Inlägg av Groo »

Jag satt å spåna lite på att nån gång i framtiden gå med i spiralkolonnklubben.

Satte mej och skissa lite på en kolonn... (Bilden)
kopparkolonn.jpg
Räcker ett 35 mm rör? hittade inget fetare på rinkabyrörs hemsida.
Å så får man väl lära sig hårdlödning, men det hittade jag en bra post om.
:)
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Kopparkolonn

Inlägg av rkr »

35mm is good size. 10mm spiral will limit you to ~300W. Use pure tin, not one that contains led. Biltema among others sell propane burner that'll do the job.

Greetz, Riku
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Kopparkolonn

Inlägg av Farbror_Plast »

använd rinkabyrörs mjuklod istället och köp flussmedel, jag använder det, väldigt smidigt det kryper in i skarvar och tätar. Jättelätt att löda faktiskt. ordenligt med fluss i skarvarna, värm med billig värmare, på med tenn och vips så är det klart. Kyl det under rinnande vatten och den är kall på ett ögonblick. Gjort på 5 minuter.

35 räcker, en detalj bara när ni ritar... Tänk på att refluxen från spiralen ska rinna ner i mitten av fyllningen eller i alla fall ganska i mitten. om man bara kopplar ihop muff på muff så smyger refluxen ner längst med kolonnens vägg , och det är inte alls bra. röret som går ner i 35x15 muffen ska alltså sticka ner i muffen så lång att det blir en kant som refluxen kan droppa ifrån.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster