Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ger gammal torrjäst dålig smak?

Utrustning och teknik.
Happydust
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön nov 22, 2009 13:41

ger gammal torrjäst dålig smak?

Inlägg av Happydust »

Då var det dags att ta upp mjödbryggningen igen då :) Tjejjen blev nyfiken.

Hittade en gammal torrjäst, vitvinsjäst, som legat i en kartong i ett skåp sedan jag senast bryggde.
Den har utgångsdatum 2013-06-16.
Jag steriliserade en petflaska och i med lite vatten och honung.. nog var det liv i jästen fortfarande.
Men kommer den ge dålig smak eftersom den gått ut för lite mer än ett år sedan?
Kan torrjäst bli dålig, eller är utgångsdatumet mer bara en riktlinje på livslängden på jästen?
Bushido
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 10, 2014 2:26
Utrustning: Damejeanne

Re: ger gammal torrjäst dålig smak?

Inlägg av Bushido »

Happydust skrev:Då var det dags att ta upp mjödbryggningen igen då :) Tjejjen blev nyfiken.

Hittade en gammal torrjäst, vitvinsjäst, som legat i en kartong i ett skåp sedan jag senast bryggde.
Den har utgångsdatum 2013-06-16.
Jag steriliserade en petflaska och i med lite vatten och honung.. nog var det liv i jästen fortfarande.
Men kommer den ge dålig smak eftersom den gått ut för lite mer än ett år sedan?
Kan torrjäst bli dålig, eller är utgångsdatumet mer bara en riktlinje på livslängden på jästen?
Jäst är ju en levande organism och ska väl i sig inte ge någon smak, utan det är processerna jästen bidrar med som ger alkohol och smak på produkten. Har den väl satt igång lever den ju bevisligen fortfarande, kan inte tänka mig att det skulle smaka dåligt när du väl klarnat och silat brygden (förutsatt att du förvarat jästen torrt och att det inte börjat mögla i påsen eller liknande för sånt kan ju såklart ge bismak!). Jag hoppas iallafall inte det, för jag satte nyss själv igång en sats på gammal jäst som troligen passerade sitt datum för en herrans massa år sen :lol: Även den var vid liv och bubblar fint i flaskan :)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: ger gammal torrjäst dålig smak?

Inlägg av Odqvist »

Dra igång en förkultur på tveksamma jäster.
300 g billig honung, lite jästnäring och 2 liter kokande vatten. Blanda i en rengjord flaska och låt svalna till 22 C. Pitcha, på med vattenlås och skaka i syre. Antingen är den stendöd efter något dygn, och då vet du att jästen var dålig.
Alternativt jäser den dåligt, luktar skunk etc. Då var den nog inte i toppskick.

Jäser den piggt och fint, luktar bra och har hög aktivitet, så låter du förkulturen jäsa ut, ställer den i kylskåp så att jästen sedimenterar, häller av all must och så har du fin och aktiv jäst kvar i botten som du kan pitcha i din mjödmust direkt.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster