Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fick en stöt av effektregulatorn

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Fick en stöt av effektregulatorn

Inlägg av Etno »

Jag kopplade nyss ihop och testade effektregulatorn. Den fungerade fint först, men sen efter ett tag så slutade kokelementet låta helt, men lampan till den lyste ändå... Sen när jag skulle känna om regulatorn var varm så kände jag under den, och då fick jag en rätt obehaglig stöt, kan inte bedöma hur stark den var, men det gjorde mig lite traumatiserad och osäker på om jag vågar använda den härdanefter.

Kan vara värt att nämna att det är en regulator från kina.
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Re: Fick en stöt av effektregulatorn

Inlägg av Etno »

Nu testade jag att koppla in en vanlig sladd direkt och då är elementet också tyst, ibland hör man att den börjar "puttra" sen låter det *pssh* sen slutar den puttra, så den verkar gå i intervaller. Så har den inte varit innan. Tror ni att mitt element är trasigt nu?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fick en stöt av effektregulatorn

Inlägg av latmasken »

Nu vet jag inte hur din regulator ser ut, men vanligt är att det är en triac med TO-220-kapsling och på en sån kapsel så har metalldelen alltid kontakt med ett av benen (så den är spänningsförande). Därför monteras såna normalt med en isoleringsbricka mot kylfläns för att inte kylflänsen ska bli spänningsförande.

http://en.wikipedia.org/wiki/TO-220

Bild


Är det ett element från en vattenkokare? Det kan inte vara så att det sitter en termostat i elementet som du inte har kopplat bort?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1040
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Fick en stöt av effektregulatorn

Inlägg av Andy »

Se till att isolera effekregulatorn i en plastlåda eller liknande. Jag har också en effekregulator från Kina som jag monterade i en kopplingsdosa:
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... rge/350010
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster