Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kokkärl byggd av tryckkokare?

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
Ledstripe
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: sön okt 20, 2013 7:11

Kokkärl byggd av tryckkokare?

Inlägg av Ledstripe »

Hallådär!

Såg en Youtube-video av en kille där han gjort en brännare av en tryckkokare och jag blev genast lite smått sugen att testa även jag.

Här har ni länk till videon:

Vad tror ni om att använda sig av denna typ av tryckkokare? http://www.blocket.se/stockholm/Nya_...3.htm?ca=4&w=3 observera att det är modellen på bild 1. Tanken är att ersätta ventilen på bilden med ett rör på x antal decimeter och därifrån bygga vidare.

Tanken var att värma upp detta med en "portabel" spisplatta. Några tankar? Personligen tror jag stenhårt på denna modell. Någon som har erfarenheter eller skulle kunna ta sig lite tid att skriva ner och förklara vad jag behöver införskaffa mig bortsett från ett rostfritt kolonnrör?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Kolonnbrännare byggd av tryckkokare?

Inlägg av aqua vitae »

Ja det finns många sätt att bygga kokkärl och tryckkokare är ett alternativ. Det allra enklaste är väl en vanlig jäshink med vattenkokarelement.
I videon är det en vanlig potstill, funkar till whisky och sånt.
Vad vill du uppnå med din apparat?
Detta är bra läsning innan du planerar ett bygge http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=18388
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst