Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd med vita vinbär

Utrustning och teknik.
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

På grund platsbrist i frysen så var jag "tvungen" att sätta en sats mjöd. Det blev runt 1.5 kilo (runt 3 liter) vita vinbär tillsammans med 1,8 kilo honung och ett starkt te bryggt på 10 gram (vägde aldrig, höftade mest) pors. På grund av tidsbrist och en oförberedd bryggar fick det bli gammal hederlig kronans bakjäst för söta degar. Totalmängden på mjödet är 10 liter.

Det jäser något frenetisk, väldigt mycket skum - men det var väl väntat med bakjäst.

Mjöd och vita vinbär
Total volym: 10 liter
Mängd honung: 1800 gram (900 gram mörkare hösthonung, 900 gram ljusare bland honung)
Mängd bär: 1500 gram
Mängd pors : 10 gram
Jäst: Bakjäst

Frysta bären åkte ner i jäskärlet, kokande vatten hälldes över. Porsen lades i tesilen, fick dra i 15 minuter. Honungen blandades med lite kokande vatten och hälldes i, notera att jag inte kokade upp eller skummade. Fylld upp med vatten till tioliter. Jästen tillsattes.
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

Jäsningen har nu avtagit markant, tog ett oechlevärde och mätaren stod på 0. Tog också ett litet smakprov när jag var igång och smaken var väldigt fadd. Det smakade i princip vatten med lite vinbär och honung. Doften är dock väldigt kraftig, både honung och vinbär gör sig påminda här. Jag tror att jag ska tappa om och sedan fylla upp med mer honungslag. Tror även att jag ska krydda med torkade fläderblommor. Men vi får väl se, återkommer när omtappning och eventuell korrigering är gjord!
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

Oechlevärdet var fortfarande noll. Smaken fortfarande tunn. Jag gav cirka 60-70 gram torkad fläderblom ett hastig uppkok i en liter vatten och 200 gram honung. Hela uppkoket fick sedan åka ner i mjödet (efter en omtappning). Fyllde upp med lite mer honung och vattenlösning, total volymen är runt 8,5 liter i 10 liters damejeanne nu.

Torkad fläder luktar faktiskt inte alls särskilt likt färsk, den har tappat mycket av den "söta" doften. Jag tänkte lite på det när jag stod där och fixade, men jag tänkte att det nog blir bra det här och körde på i alla fall. Jag gillar fläder väldigt mycket, även om jag för det mesta bara gör saft av den.

Jag sparade lite bottensats som jag hällde i en burk, tappade sedan om efter en halvtimme när ny bottensats hade lagt sig i burken. Fyllde upp med lite vatten också, tror nog att jästen kan må rätt bra där i burken. På det hela taget är jag överraskad över bakjästen mjödgörarförmåga! Den har lämnat restsötma (jäste inte längre ner än 0) och har inte lämnat några konstiga bismaker. Den har till och med klarnat rätt hyfsat. Ett minus är väl dock att den säkert "blåser" bort många subtila smaker med sin enorma koldioxidproduktion... Jaja, sparades gjorde den i alla fall - kanske blir en riktig mjödjäst av de små rackarna inom tid
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

Efter kvällens manöver smakar mjödet lite mer, kan bero på att det är sötare (mättes till 12 grader) och flädern förstås. Ska låta flädern ligga i en vecka eller så. Sen blir det omtappning igen eller så ställer jag ut damejeannen för klarning direkt, den som lever får se. Sen ska det upp på vanliga ölflaskor och kolsyrejäsas. Blir nog en mumsig törstsläckare till sommarmånaderna!
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

Tog värde idag, nere på 6 grader. Låter det jäsa till helgen sen åker det ut på balkongen för klarning (tror att det är tillräckligt kallt för att jästen ska lägga sig i dvala och falla till botten)
forfudgesake
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 31, 2012 18:28

Re: Mjöd med vita vinbär

Inlägg av forfudgesake »

Tog värde igår igen, var ner på -4 ungefär. Smaken har blivit betydligt surare, ska försöka få till ressötma och kolsyrejäsning med hjälp av pastörisering. En mer vinig ton framträde när den jäst ner lite, på gott och ont. Smakar fortfarande inte överdrivet mycket fläder, trots att de har legat i snart tre veckor
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster