Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ovanlig typ av brännare?

Här diskuteras Cooling Management
cradle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 10, 2013 10:45

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av cradle »

trissan1820 skrev:vad ska du ha termostaten till?

det enda vettiga är automatisk avstängning eller att slå i från en värmepatron när mäsken är varm.

det kommer inte förbättra din brännare.

du ska ha en effekt regulator det är typ en dimmer fast den klarar mer effekter tar man en dimmer från en lampa tex så brukar dom bara klara ca 300w och man behöver normalt en för 2200w

det är inte så lätt att förklara hur det funkar men du behöver läsa på lite mer men ska försöka förklara

effekterna är bara exempel

om du värmer din mäsk med 500w tar det lång tid innan det börjar droppa sprit och det kommer att droppa sakta men spriten kommer troligen att vara stark och du får många bottnar i kolonen

kokar du med 1000w kommer det gå dubbelt så fort innan spriten börjar komma men du får mindre bottnar i kolonenn risken är då att spriten blir svagare och mer oren och orkar inte kylning med försvinner spriten ångan ut i rummet som kan explodera vid gnista/låga

har du för få bottnar i kolonen får du svagare sprit och mer orenligheter
så om spriten som kommer ut har högre temp än rummet har du för hög temp i kokaren.

för att sänka tempen ska man inte stänga av elpatronen med en termostat utan strypa den med en "dimmer" stänger du av och på får du skitigare sprit

det är som att köra bil och bromsa i stället för att släppa på gasen om man vill sänka farten
Min plan var att experimentera med vilken temperatur jag ska ha på doppvärmaren och sen köra på en fast temperatur.

Blir det inte exakt samma sak med en effektregulator fast nu så har jag en tempsensor som kommer göra så att doppvärmaren har samma temperatur även fast etanolen i mäsken börjar ta slut?
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av Lullen »

cradle skrev:
trissan1820 skrev:vad ska du ha termostaten till?

det enda vettiga är automatisk avstängning eller att slå i från en värmepatron när mäsken är varm.

det kommer inte förbättra din brännare.

du ska ha en effekt regulator det är typ en dimmer fast den klarar mer effekter tar man en dimmer från en lampa tex så brukar dom bara klara ca 300w och man behöver normalt en för 2200w

det är inte så lätt att förklara hur det funkar men du behöver läsa på lite mer men ska försöka förklara

effekterna är bara exempel

om du värmer din mäsk med 500w tar det lång tid innan det börjar droppa sprit och det kommer att droppa sakta men spriten kommer troligen att vara stark och du får många bottnar i kolonen

kokar du med 1000w kommer det gå dubbelt så fort innan spriten börjar komma men du får mindre bottnar i kolonenn risken är då att spriten blir svagare och mer oren och orkar inte kylning med försvinner spriten ångan ut i rummet som kan explodera vid gnista/låga

har du för få bottnar i kolonen får du svagare sprit och mer orenligheter
så om spriten som kommer ut har högre temp än rummet har du för hög temp i kokaren.

för att sänka tempen ska man inte stänga av elpatronen med en termostat utan strypa den med en "dimmer" stänger du av och på får du skitigare sprit

det är som att köra bil och bromsa i stället för att släppa på gasen om man vill sänka farten
Min plan var att experimentera med vilken temperatur jag ska ha på doppvärmaren och sen köra på en fast temperatur.

Blir det inte exakt samma sak med en effektregulator fast nu så har jag en tempsensor som kommer göra så att doppvärmaren har samma temperatur även fast etanolen i mäsken börjar ta slut?
Nej en effektregulator så kör man konstant med samma effekt medans en termostat kör på 0 eller 100%. Du vill inte ha en termostat i mäsken om den inte är till för avstägning. Ska du ha någon styrning så ska den sitta i kolonnen (typ mitten för att sensorn inte är tillräckligt snabb och du ska hinna göra ändringar). Dessutom så har du köpt en analog. Hur har du tänkt justera den på 1/10 grad? Jag skulle vara glad om jag kunde justera den på hela grader.

Är kylrören i plast även dom? Plast leder ju som sagt värme dåligt och det kommer göra maskinen väldigt långsam om du vill ha ren sprit. Min känsla är att en kolonn-spiral/konvektor, dvs en CM, är vad som skulle passa. Extremt enkel att bygga samt enkel att styra. Jag håller själv på och bygger en CM med konvektorrör. Får jag bara mitt relä (hoppas på idag) så är jag up and running. Kommer styra den mha en raspberry pi och den kommer köra en webbsida som man kan styra samt se loggar ifrån. Är du intresserad så kan jag skapa en guide för den samt publicera källkoden.
cradle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 10, 2013 10:45

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av cradle »

Lullen skrev:
Nej en effektregulator så kör man konstant med samma effekt medans en termostat kör på 0 eller 100%. Du vill inte ha en termostat i mäsken om den inte är till för avstägning. Ska du ha någon styrning så ska den sitta i kolonnen (typ mitten för att sensorn inte är tillräckligt snabb och du ska hinna göra ändringar). Dessutom så har du köpt en analog. Hur har du tänkt justera den på 1/10 grad? Jag skulle vara glad om jag kunde justera den på hela grader.

Är kylrören i plast även dom? Plast leder ju som sagt värme dåligt och det kommer göra maskinen väldigt långsam om du vill ha ren sprit. Min känsla är att en kolonn-spiral/konvektor, dvs en CM, är vad som skulle passa. Extremt enkel att bygga samt enkel att styra. Jag håller själv på och bygger en CM med konvektorrör. Får jag bara mitt relä (hoppas på idag) så är jag up and running. Kommer styra den mha en raspberry pi och den kommer köra en webbsida som man kan styra samt se loggar ifrån. Är du intresserad så kan jag skapa en guide för den samt publicera källkoden.
Min tanke var att fixera temperaturen i doppvärmaren och sedan reglera kylningen med fläkten?

Det sitter en tempgivare i ungefär mitten på kolonnen. Den är nedstucken ovanifrån i ett långt rör.

Vad rekomenderar ni att jag ska ha för styrning till doppvärmaren?
Kan jag använda denna till att reglera fläkten med? stoppa ner sensorn i hålet ner på kolonnen så får släkten slå på till och från?
cradle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 10, 2013 10:45

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av cradle »

Och hur ska jag veta hur jag ställer in effektreglaget när jag inte har några tempgivare?
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av Lullen »

cradle skrev:Min tanke var att fixera temperaturen i doppvärmaren och sedan reglera kylningen med fläkten?

Det sitter en tempgivare i ungefär mitten på kolonnen. Den är nedstucken ovanifrån i ett långt rör.

Vad rekomenderar ni att jag ska ha för styrning till doppvärmaren?
Kan jag använda denna till att reglera fläkten med? stoppa ner sensorn i hålet ner på kolonnen så får släkten slå på till och från?
Temperaturen i mäsken har endast en giltig temperatur (även om den ökar hela tiden när alkoholen försvinner) och det är kokpunkten. Ligger du under kommer "ingen" ånga och du kan inte ligga över. Så det finns ingen anledning att styra detta om man inte avser avstängning vilket många sätter på runt 98 grader. Styrning till doppvärmaren kan vara en analog typ som tex svebry (finns många trådar om denna) eller så köper du ett SSR (en viss typ av relä) och styr via datorn. Fördelen med SSR är att du enklare kan bestämma att du ska köra på exakt 51% effekt. Nackdelen är att du behöver lite mer uttrustning. Aubers pid har en SSR output och där kan du justera så men det går som sagt även med en dator (så kommer jag köra)

Problemet med termostaten är att du får det väldigt svårt att styra den på så små temperaturvariationer som behövs. Har du den i en frys kanske du inte bryr dig om du sätter den på -15 istället för -16 men vid destillationen så är en grad väldigt mycket och du kommer få med dig tails.

Ett annat problem är att du bara har en fläkt. Du vill inte växla mellan full reflux och noll reflux. Så det du skulle kunna göra är att ha ett relä som en termostat styr så att när den slår på körs fläkten på full effekt och när den slår av så körs fläkten på kanske 50% effekt.

Normalt sett så kör man så här utan någon styrning:
1. koka upp
2. kör på full reflux och max kylning (ingen output) i någon timme <- kolla här hur mycket effekt du kan ha. Här tror jag att ett av dina problem ligger, har jag rätt kommer du bara kunna köra på några enstaka 100W.
3. öka effekten lite alternativt sänk kylningen lite så det kommer typ en droppe per sekund (uttag av heads)
4. Spriten börjar lukta bra och då tar du och ökar hastigheten så mycket så att spriten inte börjar lukta sämre (här får man testa sig fram)
5. Spriten börjar ta slut och tails kommer och då kommer spriten att börja lukta dåligt.

Självklart är detta svårt och man måste testa sig fram. Därför som datorstyrda brännare finns. För att göra någon datorstyrning så behöver du kunna se skillnad på 78.5 och 78.6 grader. Så kan du lämna tillbaka termostaten så gör det. Den är för det första dyr och sen passar den inte ändamålet.
trissan1820
Bryggmästare
Inlägg: 253
Blev medlem: fre feb 15, 2013 21:45

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av trissan1820 »

Lullen jag tycker absolut att du ska lägga upp ditt projekt.
jag fundera själv lite på att ha en arduino och styra min wm-e-ark


jag tror inte man ska styra ner fläkten efter som den är luft kyld så tror jag kyleffekten redan nu är lite i klenaste laget.


om jag vore dig så skulle jag fixa en sån här se till att ha kylning till den sätt den i skåpet och använd fläkten där.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=6636

kör fläkten på max och "dimmra" elpatronen och kör elpatronen på max effekt tills mäsken är varm och kolonen börjar bli varm då börjar det snart droppa sänk effekten vänta ta ca15 min och öka lite sakta tills det börjar droppa en sån här är ganska bra att ha också så blir det lättare att ställa in den nästa gång

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... are-p67058

om din kokare klarar av att göra bra sprit kan du bygga på mer el och göra den mer automatisk
trissan1820
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av stillton »

lullen har helt rätt i det han säger, och vad det rent praktiskt betyder för cradle är att brännaren ger för lite refluxkylning hur man än styr den. det är helt enkelt ytterligare en variant av en felkonstruerad brännare, i likhet med labmastern. (men på ett annat sätt)
cradle
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis dec 10, 2013 10:45

Re: Ovanlig typ av brännare?

Inlägg av cradle »

väldigt tacksam för era råd!

har lyssnat på er och lämnat tillbaka termostaten nu, inhandlade då en enkel effektregulator som jag styr bägge doppvärmarna med.

Fortfarande osäker på hur jag ska göra med med kylningen däremot.

Känns också som att man skulle vilja ha mer koll på kokningen, Finns det inga trådlösa termometrar? som man kan slänga ner i mäsken.
sen skulle det vara skönt om man kunde få ner en termometer i kolonnen via röret.
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster