Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför brygga hemma?

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
ambivalent
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 28, 2013 15:36

Varför brygga hemma?

Inlägg av ambivalent »

Hej alla på bryggforum.nu

Jag är osäker på om jag ska ta steget till att börja brygga hemma, kanske ni kan hjälpa mig med vägledning?

Varför ska man börja med det när man kan köpa sig några fina hantverksöl på bolaget?

Det krävs tålamod och tid har jag förstått, är det verkligen värt?

Vad är det som är så härligt med att brygga sin egen öl?

Tacksam för svar.

// Emil

(Mod. Tråd flyttad till Småprat /Odqvist)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av Odqvist »

Hej Emil, och välkommen till oss på Bryggforum.

Jaa du, det är en intressant frågeställning du kommer med.
Alla har vi nog våra egna anledningar.

Jag skulle väl inte säga att det är en självklarhet att, bara för att man är ölfantast och galen i olika öl, humle, malt och jästsorter och dess egenskaper, betyder det inte att man måste börja att brygga öl.

Att brygga öl är en hobby. Det tar tid att lära sig. Först ska man sätta sig in i den grundläggande teorin, skaffa lämplig utrustning att starta med, bestämma sig för ett recept, handla ingredienser och sedan brygga. Det kostar tid i omgångar, och genererar en hel del slabb och disk innan man fått in rutinen. Du kan få jobba hårt med ett öl som sedan går åt helvete, och få bita dig i kragen och gå vidare med ny erfarenhet.

Men om detta inte är något som ger dig avsmak, tycker jag du ska gå vidare och köra. Det blir precis så invecklat som du själv gör det till.

Bestäm dig för en öltyp du gillar, och brygg den sen på enklaste sättet.
Det är dumt att investera i för mycket utrustning om du är osäker på om du vill brygga vidare.

För mig är det hantverket som är det underbara, insikten av att jag, med kreativt tänkande och testande, och hårt arbete kan få fram ett gott och unikt öl. Jag vågar nog säga, att för de flesta bryggare är det en livsupplevelse när ens första bryggd sätter sin första bubbla i jäsröret och således börja jäsa. :P

Räkna inte heller med något bra resultat de första gångerna. Det kommer med tiden. Men jag tycker absolut att du ska våga pröva om du är intresserad. Det finns en hel del inspiration att finna på internet, t.ex. Youtube, på filmklipp där folk brygger. Om det ser kul ut, så kör på.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
ambivalent
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 28, 2013 15:36

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av ambivalent »

Ska meddela om att Emil i själva verket inte finns, han var bara en fiktiv figur som hjälpte oss med en lite undersökning till vår blogg.

Resultatet kan man läsa här:
http://www.twigalleyfour.se/2013/11/val ... ygden.html
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av Odqvist »

Intressant undersökning ni kommit upp med, må jag säga, om ändå jag personligen kan tycka att kriterierna inte är helt i balans. Ni frågade ingenstans i ert inlägg om teknisk vägledning, utan snarare endast om varför och om "Emil" skulle börja brygga, något ni däremot dömer om i er undersökning. Direkt i våra subforum finns också nybörjartrådar för de olika områdena som behandlar just detta.
Här fick vi svar på snabba 20 minuter utav en av forumets moderatorer. Tyvärr flyttades ämnet från tråden "Utrustning och teknik för ölbryggning, grundläggande" till tråden "Småprat" vilket, enligt oss, inte gynnade "Emils" frågeställning och förmodligen minskar chansen att få fler svar med råd och tips.

Vi fick medelmåttig vägledning men inga direkta tips var vi kan hitta informationen och hur vi ska gå tillväga. "På internet" räcker inte som ett tips, det var ju det vi försökte med just då. Sen låter det mer avancerat och komplicerat än vad det egentligen behöver vara, många vi känner till har lyckats med gott resultatet första gångerna så just de orden ska ni inte bry er så mycket om.
Jag vill passa på att anse att det är mitt personliga inlägg ni bör döma efter, och inte hela forumet. Det var ju trots allt bara jag som postade i frågan. Då er frågeställning inte var av teknisk typ, flyttade jag i egenskap av moderator tråden till vårt subforum "Småprat", vilket hos oss är en avdelning för övrigt, och där många liknande, personliga frågor behandlas.

Personligen tycker jag att det är bra att det finns människor som ni, som är ute och testar vissa kvalitéer på forum som dessa utefter hur ni vill ha det. Många av oss här är medlemmar på samtliga av de forum ni testat här, och det råder ofta ett informativt utbyte mellan dem.

Visst kan jag också tycka att det är bra att få snabba och konkreta svar, men man ska också ha med sig att det är idealister och arbetande/studerande människor som dominerar forumen. En del har mycket tid att sitta och vara aktiva, andra inte, och det kan ta tid att få svar på sina frågor.

Även om jag tycker att omfattningen av ert test är alltför liten, så vill jag på forumets vägnar tacka er för ett bra betyg, och hoppas att ni personligen vill vara medlemmar och aktiva hos oss.
Tack. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
ambivalent
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor nov 28, 2013 15:36

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av ambivalent »

Tack för dina reflektioner. Det första som slår oss är att du inte anser att kriterierna är i balans. Vad kräver du av "Emil"? Samma fråga ställdes till samtliga forum och analysen är gjord utifrån de svar som kom in. Det var inte meningen att den skulle användas som någon tyngre frågeformulering i ett forskningsuppdrag ej heller analyseras i vetenskapligt syfte.

"Emil" efterfrågade inte heller någon teknisk vägledning, vilket känns hårt att kräva av en nybörjare, utan han ville bara ha enkel vägledning utifrån hans förutsättningar vilket faktiskt framgick i frågeställningen.

Sen att det bara var du som postade ett svar utgjorde en stor del i undersökningen i och med att vi ville ta reda på hur många som behagade svara på "Emils" nyfikna frågor gällande att börja brygga eller inte. Ju fler visningar desto större chans att någon faktiskt vill ägna några minuter åt att svara på frågor från en newbie.

Vi hoppas dock att intresserade nybörjare ändå besöker forumet, ställer sina frågor och faktiskt får relevanta svar inom en rimlig tid. Vår karriär inom hembryggeri startade här med fantastiskt goda resultat och det har vi många medlemmar att tacka för.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av latmasken »

Frågan var ju rent filosofisk.

Jag var på väg att skriva ett svar på frågan men kände att eftersom jag inte brygger öl själv var jag inte rätt person att svara.

Min tanke var att om man behöver ställa frågan så ska man inte börja brygga öl.

Det är så pass krångligt att komma igång att om man inte är motiverad redan så är det ingen vits att börja för man kommer att tröttna innan man fått fram öl som man gillar.


En bättre fråga hade varit nåt i stil med:

"Jag har köpt en Coopers ölsats på ÖB men har hört att det inte riktigt är bra att göra så som de skriver. Hur får jag ett bättre resultat med min ölsats?"

då hade Emil blivit hänvisad till den här tråden:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12864


Å andra sidan, om Emil hade följt traditionell Netikett (kolla runt på forumet innan du skriver nåt, dels för att se om svaret på din fråga redan finns och dels för att se vilken typ av frågor som skrivs i vilken forumkategori) så hade han hittat den tråden själv och inte behövt ställa frågan.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av Odqvist »

Jag är osäker på om jag ska ta steget till att börja brygga hemma, kanske ni kan hjälpa mig med vägledning?
Här frågar "Emil" efter vägledning till om, och i så fall varför han skall börja brygga öl.
Vi fick medelmåttig vägledning men inga direkta tips var vi kan hitta informationen och hur vi ska gå tillväga.
I ert utlåtande verkar det tydligt handla om att det varit teknisk vägledning ni efterfrågat. Men detta har ni inte gjort i "Emils" frågeställning.

Om det inte var teknisk vägledning "Emil" sökte, vad var det då som saknades i den "andliga" vägledningen. I egenskap av forummedlem kan jag ju rimligtvis endast svara på detta utifrån mina egna tankar och erfarenheter. Varför brygger jag öl? Det är ju något som är specifikt för mig och inte nödvändigtvis bör gälla andra.

Vad jag "kräver" av "Emil" i egenskap av nybörjare är att denne förstår vad han själv frågar och söker för svar. Vi som hjälper våra medlemmar och försöker svara på dessa personers frågor, svarar ju på frågorna utifrån hur dessa är ställda. Annars är risken att trådarna glider off-topic.
"Emil" efterfrågade inte heller någon teknisk vägledning, vilket känns hårt att kräva av en nybörjare, utan han ville bara ha enkel vägledning utifrån hans förutsättningar vilket faktiskt framgick i frågeställningen.
"Emil" ställer aldrig frågan huruvida han "kan brygga öl" eller ej. Ingen av frågeställningarna i ert inlägg syftar till att visa denne fiktiva person att han faktiskt kan klara av sitt eventuella åtagande.

Personligen tycker jag inte att det är rätt att vi som aktiva hembryggare skall övertala människor att börja brygga. Är du nyfiken så tycker jag att du skall pröva, men det skall vara ditt eget beslut.

Jag tycker att ert försök är principiellt bra, för det ger oss som forum en del att reflektera över, men jag tycker inte att det är ett försök i balans, då ni dömer efter ramar som inte är i proportion.

Fortsätt gärna göra försök med de olika forumen, men skapa några konkreta kvalitetsparametrar, så som:

- Rubrikernas relevans i förhållande till innehållet
- Sökvänlighet (kan man söka sig till det man vill finna?)
- Inläggsaktivitet per aktiv medlem
- Övervägande stämningen på forumet. Trivsel.
- Moderering och regeluppföljning

Jag tycker att ni, i ert syfte att visa potentiella nya bryggare vilket forum som är "bäst", inte har uppnått ett resultat som är försvarbart med de slutsatser som ni dragit utifrån testet ni gjort.

Hembryggare är trevliga och hjälpsamma människor, något som speglar alla tre forumen ni testat. Vi tackar för ett fint betyg från er. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Varför brygga hemma?

Inlägg av MR Cooper »

Jag tycker det är viktigt att tänka på att dessa tre ölforum inte har samma vinkel och att er frågeställning därför inte passar lika bra för alla. Jag skulle tro att ni hade fått helt andra resultat om ni hade haft tekniska frågor på bryggforum då det är ett forum riktat just till de tekniska aspekterna av bryggning och inte ett forum för främjandet av ölbryggning som hobby i Sverige. De nya som postar på bryggforum annars har redan hittat ett intresse för hembryggning hos sig själva och ber om råd för hur dom ska göra för att få en så bra första bryggning som möjligt.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster