Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
PyroG
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 06, 2013 2:42

"Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av PyroG »

Först och främst för man rikta ett tack, till Winemaker och InjengörEtanol som lagt mycket tid på att undervisa oss andra i denna fantastiska apparat.

Hur som helst, har sökt lite men är lite dålig på just den biten och vet inte om jag postar detta i rätt kategori men har läst här länge och bestämde mig nu för att bli medlem.

Eftersom jag har långt att åka dit min apparat står, undrar jag om möjligheten skulle finnas att man ställer apparaten "högt" och låter produkten droppa ner i lufthålet på den 10 literdunk som jag idag har kopplad till min "nerifrån-upp" anläggning som fungerar kanon.

Det skulle ju isåfall betyda att när jag åker för att byta mäsk behöver jag även byta kolet och har 10 liter helt färdig sprit att vänta mig? Jag har användt SuperPlastisen ett tag nu och tycker mig veta att det brukar fungera ganska perfekt med just "en körning" genom ett kolbyte.

Men eftersom jag är rätt ny på ämnet kan det vara någon detalj jag missat? Kolet kommer ju heller aldrig gå torrt även om man kör på detta sätt? Bara EXTREMT långsamt vilket borde vara bra för spriten?

Tankar? Funderingar?

Med vänlig hälsning!
Användarvisningsbild
Winemaker
Bryggmästare
Inlägg: 215
Blev medlem: sön okt 30, 2011 10:52

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av Winemaker »

velkommen her på forumet og takk for de vennlige bemerkninger.

Jeg foreslår at du setter ditt spørsmål i avdeling for Kolning.

I mellomtiden: du går definitivt ikke tørr når du koler ned opp og ned opp, men faktum er, at du ikke kan rense 10 liter helt perfekt, jeg kan kun rense de første seks liter helt perfekt - de siste fire liter koler jeg igjen.

som sagt: i avdelingen kolning er mange eksperter
På gång:
23 liter brown ale + 23 liter IPA + 46 liter äppelvin + lite med R2D2 ...!
PyroG
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 06, 2013 2:42

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av PyroG »

Winemaker skrev:velkommen her på forumet og takk for de vennlige bemerkninger.

Jeg foreslår at du setter ditt spørsmål i avdeling for Kolning.

I mellomtiden: du går definitivt ikke tørr når du koler ned opp og ned opp, men faktum er, at du ikke kan rense 10 liter helt perfekt, jeg kan kun rense de første seks liter helt perfekt - de siste fire liter koler jeg igjen.

som sagt: i avdelingen kolning er mange eksperter
Jag förstår, tack för ditt svar.

Jag är väl kanske helt enkelt inte så kräsen, jag renade 9 liter med samma kol och fick ett av mig, godkänt resultat. Inte finaste spriten kanske men fullt drickbar!

Mvh
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av Brännaren »

Jag kolar två gånger enl följande. Vid första kolningen använder jag kolet från andra kolningen av föregående kolning. Därefter nytt kol för andra kolningen. Detta kol använder jag sedan som första kolning vid nästa sats osv! Fungerar jättebra!..
PyroG
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 06, 2013 2:42

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av PyroG »

Brännaren skrev:Jag kolar två gånger enl följande. Vid första kolningen använder jag kolet från andra kolningen av föregående kolning. Därefter nytt kol för andra kolningen. Detta kol använder jag sedan som första kolning vid nästa sats osv! Fungerar jättebra!..
Är det inte risk att få med massa skit från "förra satsen" i det som ska kolas? Tyckte jag läste detta någonstans?

Mvh!
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av Frater_Frag »

Jag brukar använda samma metod, dock så kokar jag om det använda kolet några gånger innan jag använder det.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: "Automatisk" rening direkt efter SuperPlastis

Inlägg av Brännaren »

Jag brukar först skölja igenom det "gamla" kolet några gånger med varmt vatten! Det verkar fungera.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster