Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Fläderbärvin

Inlägg av Allfader »

Hallå där!
Jag har ett kilo torkade fläderbär jag tänkte använda till vin. Någon som vet hur många kilo färska bär det motsvarar?
Tack för en underhållande tråd!
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Fläderbärvin

Inlägg av rull_bull »

5 satser på ungefär 15L vardera gjordes 2019 enligt detta receptet.

https://honest-food.net/elderberry-wine-recipe/

Stått ungefär 1.5 år på bulklagring, 1 år med franska mediumrostade ekkuber.

Tappat på flaska idag och lite avsmakning.
Vinet är långt över förväntan hittills. Behövs fortsatt lagring för att mogna till sig ännu mer.

Men gick absolut att dricka redan, men nu åker flaskorna ner i krypgrunden för ytterligare lagring ett par år.

Gör i vanliga fall endast fläderblomsvin varje år men det får bli fläderbär iår igen nu när jag faktiskt fått smaka hur bra det kan bli med fläderbär.

Det tråkiga med fläderbär är dock allt jobb som krävs för att göra det. Just själva plocket och rensningen för att få ihop tillräckligt många kilon.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster