Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Värmare till spiralis

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
nybörjarbryggaren
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 31, 2013 13:12

Värmare till spiralis

Inlägg av nybörjarbryggaren »

Efter att ha läst lite på om spiralisen och tittat på lite olika inlägg så fick jag känslan av att spiralis filen var lite outdated eller vad man ska säga då de inte säljer doppvärmare på classes tex.

Sitter här och funderar på bästa sätt att anskaffa sig en bra värmare till spiralis. Om jag skulle köpa en vattenkokare vad är då lättast.
Att fästa den i ett hål på sidan? ( Är inte det svårt att få tätt?)

Eller köpa silikonslangar och koppla om en hel del och föra den genom locket på brännaren?

Och är det någon som vet vart man kan köpa en dimmer eller något som justerar efftekten på vattenkokaren.

Tycker det känns struligt att behöva beställa en massa varor så köper helldre på jula classes ÖoB eller liknande

Glöm inte att dettta är nytt för mig och jag planerar första bygget.

Tacksam för alla svar :D
xkrjoh23
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tor mar 28, 2013 0:55

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av xkrjoh23 »

Hej!

Jag köpte en foderhink och sedan bara slaktade en 99:- vattenkokare från Jula och tog elementet och även packningen.

Sedan lödde jag ett lagom hål som passade packningen bra och sedan bara i med packningen, och skruva dit elementet, sedan klart :)
Sedan för att kontrollera att det är tätt så fyller du den naturligtvis med vatten

Effektregulator skulle jag rekommendera:
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3800W-S ... 1122862107

Ett tips för att få ström är att bara en datorkabel från strömförsörjningen från en dator, är som gjord för vårat syfte!
nybörjarbryggaren
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 31, 2013 13:12

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av nybörjarbryggaren »

Var och kollade på en sådan 99kr vattenkokare idag och tyckte att det såg ganska vettingt ut, men dator kabel.
Menar du en sådan?: http://www.microshop.se/shop/showItem.a ... 50&vg=4010

och hur fäster man denna på effektregulalator och vidare till elementet?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1042
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av Andy »

Japp en sådan kabel.
Ser du två st skruvar ifall du kollar på bilden på effektregulatorn?
Ta isär datorkabeln och kapa den bruna sladden. Skala av en bit utav båda ändarna så att kopparn kommer fram, skruva sedan fast varsin ände under skruvarna på effektregulatorn.
Bild

OBS: var försiktig så att man ej kan komma åt kopparn när man använder regulatorn. Du bör lägga in den i någon form utav låda.
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av ecoetanol »

Nej det är mycket lätt att få tätt.
Det räcker egentligen att göra ett lagom stort hål och montera elementet precise som det satt i vattenkokaren med packning och allt.
skruva åt ordentligt.

Men det kanske inte riktigt är 100% tätt då.
På min kom det ut några droppar då och då.
Men det är bara att täta med lite silikon över då håller det 200% tätt.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av stillton »

ecoetanol skrev: Men det är bara att täta med lite silikon över då håller det 200% tätt.
annars kan man klippa skruvarna lite, så att det går att dra åt mer mot packningen.
Dma
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre apr 05, 2013 21:17
Ort: Kode

Re: Värmare till spiralis

Inlägg av Dma »

järnia säljer doppvärmare. går ju att styra med en vanlig 300w dimmer
bopidopidop!
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst