Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

reflux i superplastisen?

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
singelmalt
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 18, 2012 9:08
Ort: sörmland

reflux i superplastisen?

Inlägg av singelmalt »

en fråga till alla plastismedmänniskor....

Skulle man tjäna nått på(procentuellt eller renhet) att ha typ ett nät eller en skiva med lagom
små hål i det utskurna hålet som nu är ca 30 cm.
Lite refluxerande typ... :?:
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av raoul-duke »

Reflux gör ingen större nytta vad gäller "renhet" om där inte finns en packad kolonn. När man isolerar innerhinken på en vanlig plastis så är det enda som händer "procentmässigt" är att du får ut något högre alkoholhalt. Men det gör dessvärre att processen tar längre tid och att du får inte ut någon märkbart större mängd. Kan inte uttala mig om din konstruktion.

Men min uppfattning ar att reflux generellt inte gör någon större nytta om det inte är i en packad kolonn.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av latmasken »

Så som plastisen och superplastisen fungerar så blir det ingen reflux. Vitsen med reflux är ju att det som kondenserat och droppar tillbaka förångas igen av värmen från den stigande ångan. Men i en plastis har du ingen stigande ånga, det kokar ju inte i den, det bara avdunstar.
singelmalt
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons apr 18, 2012 9:08
Ort: sörmland

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av singelmalt »

tackar för info...kör vidare som vanligt :)
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

latmasken skrev:Så som plastisen och superplastisen fungerar så blir det ingen reflux. Vitsen med reflux är ju att det som kondenserat och droppar tillbaka förångas igen av värmen från den stigande ångan. Men i en plastis har du ingen stigande ånga, det kokar ju inte i den, det bara avdunstar.
Lite nyfiken från en novis. menar du att plastisen inte har någon reflux över huvud taget? Varje gång det blir en ångpuff i hinken möter den ju ett kallare media och kondenseras. Är inte det reflux med? Är inte insatt i plastisen men lite nyfiken på hur den fungerar.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av Zormac »

Fast plastisen bygger ju på kondesering så ångorna är aldrig så varma.
Lite reflux är det väl visserligen men jag tror knappast det gör någon märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

Zormac skrev:Fast plastisen bygger ju på kondesering så ångorna är aldrig så varma.
Lite reflux är det väl visserligen men jag tror knappast det gör någon märkbar skillnad.
Hmm Vill reda ut begreppen lite så jag förstår bättre.
När ett material (etanol) övergår från flytande till gas
kallas det ångbildning. Och dito motsatsen.
Dvs säga när (etanol) övergår från gas till flytande kallas det kondensering,
oavsett temperatur på mediet. Och vad jag förstår
är reflux återflöde dvs gå från gas till flytande.
Jag tror att när etanol lämnar ytan i mäsken
förångas och kondenseras den många gånger
innan den når toppen på hinken är inte det reflux då?

Tar ett exempel i hinken har vi 10% etanol i mäsken vid start, men vi plockar ut 50% till att börja med. Hur e det möjligt utan reflux?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av latmasken »

Det är stigande VARM ånga som gör jobbet i en kolonn. I en plastis har ångan inte tillräckligt med värme för att få eventuellt reflux att åter förångas.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

latmasken skrev:Det är stigande VARM ånga som gör jobbet i en kolonn. I en plastis har ångan inte tillräckligt med värme för att få eventuellt reflux att åter förångas.
Hmm ännu mer förvirrad nu så du menar att en plastis(hink) som är 3cm hög kontra en plastis(hink) som är 30cm skulle fingera lika bra?
En fråga till hur definierar du värme?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av latmasken »

Alltså, en kolonn utan fylling ger ingen faktionering. Spelar ingen roll om kolonnen är 5 cm eller 3 m. Utan fyllning kommer den inte att ge renare eller starkare sprit.

Varma ångor stiger, kondenseras av refluxkylaren i toppen och reluxen droppar ner på fyllningen. Sen "fastnar" det på fyllningen och värms där upp av stigande ångor så det förångas igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_distillation
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av aqua vitae »

En viss passiv reflux sker även utan refluxkylare och packning/plattor. Ett exempel är single malt whisky, de som har potstill med hög svanhals får en lättare sprit än de med kort trubbig svanhals som direkt böjer nedåt. Något liknande skulle även kunna ske i plastbrännare, det är nog inte mycket men det går nog inte att säga att det inte sker alls heller... :beer:
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

latmasken skrev:Alltså, en kolonn utan fylling ger ingen faktionering. Spelar ingen roll om kolonnen är 5 cm eller 3 m. Utan fyllning kommer den inte att ge renare eller starkare sprit.

Varma ångor stiger, kondenseras av refluxkylaren i toppen och reluxen droppar ner på fyllningen. Sen "fastnar" det på fyllningen och värms där upp av stigande ångor så det förångas igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_distillation
Tackar så mycket för informativa svar och böjer mig, synd att all min teoretiska kunskap jag läst inom destillationsteknik.
2 år på gymnasium
och 700timar hemma en vinter totalt bortkastade. Men tur att det finns folk
som vet mycket.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av Zormac »

Det vi kan få ut av detta är alltså att det förmodligen alltid sker en viss reflux, men för att det skall göra någon märkar skillnad så krävs det dels högre temperatur och bättre packning.

Det låter rimligt i mina öron men jag skulle tycka det vore intressant om någon ville testa.
Teori och praktik är inte alltid samma sak.
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av slatt »

Zormac skrev:Det vi kan få ut av detta är alltså att det förmodligen alltid sker en viss reflux, men för att det skall göra någon märkar skillnad så krävs det dels högre temperatur och bättre packning.

Det låter rimligt i mina öron men jag skulle tycka det vore intressant om någon ville testa.
Teori och praktik är inte alltid samma sak.
Har provat både teori och praktik.
Ju längre kolon du har ju mer separation (även utan fyllning).
Men du kan öka separationen på olika sätt.
Den sämsta kolonfyllning du kan ha är ingen alls.
Sedan går det i steg sten, rashringar ,skurbollar,
propac och sist klockbottnar. Finns vissa fyllningar
jag medvetet glömt, men du förstår principen.
Jag vet att jag kan få ut ren sprit ur ett rör (kolon)
utan fyllning det är bara en fråga om tid och tålamod.
För den som är inreserad kan jag förklara grundprinciperna i
destillation. Det är enkel fysik och det gäller för plastis och
den mest avancerade destillationsanläggningen som finns.
Men vissa tror tydligen att plastisen har egna fysiska lagar
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: reflux i superplastisen?

Inlägg av Zormac »

Jag är helt med på vad du menar slatt :) och du har förmodligen enormt mycket mer kunskap i ämnet så jag säger absolut inte emot dig.

Det jag däremot är tveksam till är om man verkligen får till någon märkbar skillnad genom att spänna upp ett nät i hålet på en superplastis vilket var vadtråden handlade om.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster