Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fyllning i kolonn

Rostfria skurbollar, SPP, Propack, Helipack, Raschigringar, Kopparnät o.s.v.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Fyllning i kolonn

Inlägg av bamse70 »

Jag har en labmaster på 25liter å den var fylld med rachigringar på 8 mm
som jag bytt ut mot rostfria skurbollar men nu får jag bara ut ca 85-87 % sprit å med Rachigringar på 8 mm så kom det ut 92-93 % va kan ha hänt å va ska jag göra.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Fyllning i kolonn

Inlägg av aqua vitae »

Har den kylrör nere? Om det var svårt att pillra förbi skurbollarna så de ligger ojämnt med luftfickor kan det nog bli som du upplevt.
Labmaster har sina begränsningar som bekant så du kan nog inte räkna med så bra resultat vilken packning du än använder.
Det finns många trådar om att modifiera labmaster för att få något bättre resultat, men det är nog inte värt att lägga några särskilda pengar på det, då kan du lika gärna börja på en ny kolonn och försöka få neutral sprit direkt ur apparaten.
Redneck
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 17, 2013 21:28

Re: Fyllning i kolonn

Inlägg av Redneck »

Jag har en kollonbrännare med glasfyllning vad är skillnaden ? :?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Fyllning i kolonn

Inlägg av aqua vitae »

Skillnaden är att olika packningsmaterial och packningstyper är olika effektiva, det står lite mer om detta i den här tråden http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125
Grundprincipen är att en packning skall ha så stor yta som möjligt i förhållande till den volym den tar upp, samt att den skall kunna hålla så mycket vätska som möjligt på den ytan. Samtidigt får inte packningen ta upp för mycket volym för då finns lite utrymme kvar för ångan, och ånghastigheten blir alldeles för hög, så ångan får ingen tid att kondenseras och förångas alla de gånger som krävs för att fraktionera bort vatten och finkel.
Raschigringar är därmed lite sämre än skurbollar, och glasskross är ännu sämre.
Men en labmaster är som sagt "felbyggd" från början så det går nästan inte att få ren sprit ur en sådan oavsett packning, men det går ju att minska lite på åtgången av aktivt kol om den förbättras.
Vad får du för resultat med det glaskross du har nu? (Procenten alltså)

Men läs gärna lite i den länkade tråden och återkom gärna med mera frågor så finns det säkert någon på forumet som kan svara dig :)
Skriv svar

Återgå till "Kolonnfyllning/packning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster