Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Den smarta häverten

Allt bryggrelaterat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Den smarta häverten

Inlägg av latmasken »

Jag har nämnt den ett par gånger förr men vet inte om det är uppenbart hur den funkar.

Man sätter alltså ett Y-stycke i "utloppsänden" av häverten och från det går alltså en slang ner i kärlet och en annan slang upp i luften. Och en tredje kort slangstump blir utloppet.

Man klämmer åt den korta stumpen och suger i den fria änden, då suger man vätska upp ur kärlet, ner till Y-stycket och en bit upp i den extra slangen (men inte hela vägen till munnen).

I det läget är hela den "aktiva" delen av häverten fylld med vätska, så när man släppa den åtklämda korta stumpen vid utloppet så börjar vätskan rinna.

Ritade en halvfin bild i paint. Ser att den röda färgen "i slangen" syns rätt dåligt...

Bild
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Den smarta häverten

Inlägg av aqua vitae »

Ja det var sannerligen en smart hävert :thumbup:
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Den smarta häverten

Inlägg av Omlott »

Fantastiskt vad enkelt, så ska jag göra med min ena hävert!

Fungerar ungefär på samma sätt som en hävert jag har som är speciellt framtagen för damejeanner.
Efter att man har satt fast den i damejeannen så blåser man i den korta slangen på toppen så att för att utandningsluften ska få plats i kärlet trycker den ut vin upp igenom röret och ut i den långa slangen.
damejeanne_havert.jpg
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster