Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

lite frågor angående plast brännare

Världens enklaste brännare.
mamma
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 22, 2013 15:22

lite frågor angående plast brännare

Inlägg av mamma »

hej hej ny här på forumet , blev lite imponerad när jag såg plast brännarn har aldrig set en sådan. men där är väll fördelen med Internet man lär sig något nytt var dag :D mina frågor är angående locket i botten av 25 liters hinken vad gör den för nytta och går det att köra utan locket i botten , ska locket vara så nära kanten som möjligt .detta är kanske jätte dumma frågor vad vet jag
Motion
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: tor mar 08, 2012 15:27

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av Motion »

Det bästa är att hoppa över falskbotten och borra ett litet hål så nära botten du kan på vinhinken och sätta en slanganslutning.
På så sätt kan du köra plastisen lite lutad på en högra nivå så bränslet samlas upp i en flaska utanför på en lägre nivå och du kan hålla koll på styrkan.

Mvh
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av Brännaren »

Jag har alltid kört med falskbotten,men skall nu prova ditt tips att borra hål för slanganslutning! Det verkar vara en bra idé!.
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av raoul-duke »

Med den modellen får man ut något sämre alkoholstyrka. Du borde verkligen tänka till innan du bygger om. Superplastis är kanske ett alternativ? Beroende på vad du vill ha för kvalité så tycker jag att du bör överväga att bygga en annan apparat istället. Plastbrännaren kan vara bra för nybörjaren men den ger dålig slutprodukt om man inte är beredd att lägga ner otroligt mycket tid.

Här har du en liten beskrivning av de procedurer du kan behöva genomgå för att få gott resultat: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=140279#140279

En pot still kan faktiskt ge bättre produkt och lika lätt att bygga. Allt du behöver är 2 vinhinkar, en vattenkokare och 5m 10mm prisolrör.

Spiralis är inte heller så tokigt. Läs på ordentligt om de olika apparaterna så att du kan bestämma dig för vilken du tror blir bäst.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av aqua vitae »

Plastbrännaren har ju fördelen att den kan stå oövervakad utan att riskera allt för mycket.
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av raoul-duke »

aqua vitae skrev:Plastbrännaren har ju fördelen att den kan stå oövervakad utan att riskera allt för mycket.
+1
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
mamma
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 22, 2013 15:22

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av mamma »

först av allt tack för svaren . efter att ha tittat om kring här på forumet så blir det en super plast , har upptäckt att det ser ut som att ingen av dom som kör super plast har ett jäst rör i toppen varför har dom inte det eller kan det vara så att dom inte bara har med dom på bild
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av latmasken »

Superplastisen är ju inte sluten, den har ju en slang som produkten kommer ut genom. Det kan alltså inte bli övertryck i den.
mamma
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 22, 2013 15:22

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av mamma »

då kan man se det som den gör ingen nytta men ingen onytta heller
Motion
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: tor mar 08, 2012 15:27

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av Motion »

Nackdelen med superplastisen är att den måste stå kallt för att funka bra
medans en vanlig plastis kan stå i rumstemp och funka bra.

När jag körde min plastis med 10L dunk istället för innerhinken så fick jag ut ca 9L 45% vid körning i rumstemp. "Bild finns i min projekt tråd"
Nu har jag inte tid att hålla på och exprimentera :)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av aqua vitae »

Det är väl samma kondensering som skall ske på båda så det borde väl inte vara så stor skillnad? I superplastisen skall kondenseringen ske mot aluminium som leder värme betydligt bättre än plast så superplastisen borde väl isåfall vara något mindre beroende av yttertemperatur?
Om man limmar med kylpasta/löder fast kylflänsar uppepå aluminiumkupolen borde kondenseringen bli ännu mer effektiv, ungefär som på ett luftkylt toplock:
Bild
Motion
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: tor mar 08, 2012 15:27

Re: lite frågor angående plast brännare

Inlägg av Motion »

Kan ha något med att superplastisen har större kondenseringsyta "Själva mäskytan" Så att mera vatten kondenseras fortare.

Vanliga plastisen med isolerad hink eller mitt fall dunk öppningen så kanske ångorna blir mer konsentrerade inte vet jag.

Testade att köra superplastis i rumstemp och det vart ingen bra styrka alls på bränslet.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst